• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

صادرات ۲۰۸ میلیارد لیتر آب با هنداونه ۷۰۰ تومانی!

  • کد خبر : 8766
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۷:۱۲
صادرات ۲۰۸ میلیارد لیتر آب با هنداونه ۷۰۰ تومانی!

سال گذشته بیش از ۸۳۳ هزار تن هنداونه به قیمت کیلویی حدود ۷۰۰ تومان به کشورهای مختلف صادر شد که حدود ۲۰۸ میلیارد لیتر آب برای آن صرف شده بود. به گزارش خبرنگار ایسنا، طی ۱۲ ماهه سال گذشته ۸۳۳ هزار و ۷۰۰ تن هندوانه تازه به ارزش ۱۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به […]

hendavanehسال گذشته بیش از ۸۳۳ هزار تن هنداونه به قیمت کیلویی حدود ۷۰۰ تومان به کشورهای مختلف صادر شد که حدود ۲۰۸ میلیارد لیتر آب برای آن صرف شده بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طی ۱۲ ماهه سال گذشته ۸۳۳ هزار و ۷۰۰ تن هندوانه تازه به ارزش ۱۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به ۲۹ کشورمختلف صادر شده است.

پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، اتریش، ارمنستان، ازبکستان، استونی، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، اوکراین، بحرین، بلغارستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، رومانی، سوئد، سوئیس، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قبرس، قزاقستان، قطر، کویت، نروژ و هلند مقصدهای صادراتی هندوانه ایرانی بوده‌اند.

عراق و امارات مشتری ۹۰ درصد هندوانه صادراتی ایران

در این میان عراق با سهم حدود ۷۰ درصدی در بازار هندوانه ایرانی نخستین مقصد این محصول به شمار می‌رود، چراکه ۵۸۹ هزار و ۶۳۰ تن از هندوانه ایرانی در سال گذشته به این کشور صادر شده است.

پس از عراق، امارات با خرید بیش از ۱۶۳ هزار تن و سهم ۱۹.۵ درصدی دومین مشتری هندوانه به شمار می‌رود و پس از آن کشورهایی مانند ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، روسیه و … نیز با اختلاف بالا در ردیف دیگر مشتریان عمده هنداونه ایرانی به شمار می‌روند، در پایان فهرست مشتریان این محصول نیز ازبکستان دیده می‌شود که با خرید حدود ۲۱ تن کمترین سهم را در بازار جهانی هندوانه ایرانی داشته است.

جالب‌تر اینکه هنداونه جزو ارزان‌ترین محصولات صادراتی کشاورزی به شمار می‌رود که هر کیلوگرم تنها ۰.۲ دلار ارزش دارد؛ یعنی با در نظر گرفتن ۳۵۰۰ تومان به عنوان بالاترین نرخ دلار در سال گذشته به ازای صادرات هر کیلوگرم هنداونه حدود ۷۰۰ تومان نصیب صادرکنندگان ایرانی شده است و این نوع صادرات آب مجازی آنهم در شرایط بحرانی آب در کشور به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه برای تولید هر کیلوگرم هندوانه ۲۵۰ لیتر آب نیاز است، ۸۳۳ هزار تن هنداونه صادراتی ایران ۲۰۸ میلیارد و ۴۲۵ میلیون لیتر آب نیاز داشته تا رشد کند، یعنی این حجم بالای آب به نام هندوانه آن‌هم به کمترین قیمت ممکن صادر شده است.

البته در هفته‌ای که گذشت برخی کشورهای عربی که اتفاقا خود مشتری هندوانه ایرانی بودند شایعاتی مبنی بر آفت‌زده بودن این محصول مطرح و به گفته مسئولان سازمان حفظ نباتات شش محموله از امارات به همین دلیل برگشت خورد اما حسین ایزدی – معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات – اعلام کرد: که اکنون هیچ گزارش رسمی مبنی بر علت برگشت خوردن هندوانه‌ به ایران اعلام نشده و به نظر می‌رسد این جنجال‌های رسانه‌ای به دلیل لجبازی سیاسی یا رقابت تجاری باشد.

وی افزود: با توجه به این وضعیت، نامه اعتراض‌آمیز رسمی به امارات در حال تهیه است تا به آن‌ها متذکر شویم که باید علت برگشت خوردن هندوانه‌های ایرانی را با ادله رسمی و علمی بیان کنند و با ارسال نامه‌ مشابهی به کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات اعلام می‌کنیم که واکنش اماراتی‌ها و کشورهای عربی حاشیه‌ساز هیچ سنخیتی با قوانین و دستورالعمل‌های بین المللی ندارد.

اما در هر حال باید دید با این وضعیت وخیم بحران منابع آبی در کشور و قیمت حداقلی هندوانه در بازارهای جهانی چرا بازهم بر تولید بیش از حد و رکوردشکنی در صادرات این محصول اصرار می‌شود و اصولا چرا وزارت جهاد کشاورزی در راستای سیاست‌های صادرات آب مجازی، تولید و تجارت هندوانه را مدیریت نمی کند؟

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.