• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4

شکاف بین وزارت نیرو و کارفرما / بی اطلاعی وزیر نیرو از آبگیری سد داریان

  • کد خبر : 14060
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
شکاف بین وزارت نیرو و کارفرما / بی اطلاعی وزیر نیرو از آبگیری سد داریان

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ چند روز بیشتر از آبگیری سد داریان، عامل مرگ چشمه بل دومین چشمه معدنی دنیا و روستاهای اطراف آن نمی گذرد و این در حالی است که در آغاز عملیات آبگیری هیچ یک از مسئولان استانی کرمانشاه و کردستان و حتی مسئولان […]

Ab_sad_rahasaziبه گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ چند روز بیشتر از آبگیری سد داریان، عامل مرگ چشمه بل دومین چشمه معدنی دنیا و روستاهای اطراف آن نمی گذرد و این در حالی است که در آغاز عملیات آبگیری هیچ یک از مسئولان استانی کرمانشاه و کردستان و حتی مسئولان کشوری حضور نداشتند و حالا حمید چیت چیان وزیر نیرو از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

** بی‌اطلاعی وزیر نیرو از آبگیری داریان

همزمان با اعلام آبگیری سد داریان، علوی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با وزیر نیرو در کمیسیون عمران مجلس در خصوص سد داریان و آبگیری آن مذاکره‌ای کرده که در آن به عدم وجود مطالعه درست احداث سد، نبود انجام اقدامات کارشناسی جامع و کامل روی سد، خسارات جبران ناپذیر آبگیری آن به محیط زیست و نابودی چشمه بل اشاره کرده است.

حامد قادرمرزی نماینده قروه و دهگلان، یکی از حاضران جلسه دوشنبه مجلس در این باره گفت: با وزیر نیرو در خصوص شروع آبگیری سد داریان صحبت کرده و این مقام مسئول از آبگیری سد داریان اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گویند؛ خبر ندارند.

**آبگیری سد داریان در زمانی فصل آبگیری نیست؟!

نماینده قروه و دهگلان در ادامه مذاکرات خود با حاجی رسولی‌ها مشاور وزیر و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، با اشاره به زمان آبگیری سد داریان می‌گوید: حاجی رسولی‌ها به این موضوع اشاره کردند که اصلا قرار نبوده سد آبگیری شود و در حال حاضر فصل آبگیری نیست و اگر آبگیری انجام گیرد باید تحویل ما داده شود و در برنامه ما نیز آبگیری سد در دست اقدام نبوده است.

** دیواره بتنی ترک داشته و آبگیری خطرناک است

بااینکه علوی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه از نشتی و ترک داشتگی دیواره چشمه و خطرساز بودن آبگیری به چیت چیان وزیر نیرو هشدارمی‌دهد، اما تلاش علوی بی نتیجه در مجلس می‌ماند.

** رئیس جمهورر باید دستور توقف بدهد

تا قبل از زمان شروع آبگیری سد داریان و به شماره افتادن چشمه بل ۲ هزار و ۹۶۹ تن از فعالان محیط زیستی، مدنی، سیاسی، اقتصادی، شخصیات دینی، علمی، آکادمیک و نخبه از سراسر کشور و به ویژه استان‌های کرمانشاه و کردستان در برنامه‌ای از رئیس قوه قضائیه، ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستار توقف آبگیری سد داریان شدند ولی تا کنون نتیجه آن مشخص نشده است.

علوی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در گفت‌وگو با وزیر نیرو و اصرار بر دستور وی جهت توقف در آبگیری سد داریان، می‌گوید: وزیر نیرو اعلام کرد که توقف آبگیری سد داریان تنها در دست او نیست و باید رئیس جمهور هم دستور دهد و اینکه جواب شورای امنیت ملی را چه بدهم؟

**شاید سد داریان تست می‌شود

حتی اگر سد داریان تست شود باید وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران از این اتفاق باخبر باشند ولی متاسفانه هیچ یک از مسئولان اطلاعی از این رخداد ندارند.

قادرمرزی نماینده و قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید:آنقدر موضوع را بزرگش نکنید، شاید مسئولان در حال تست کردن سد هستند.

** ادعای متناقض کارفرمای سد با مسئولان ارشد خود

به گفته مشیری مجری طرح، مدت زمان آبگیری سد حدود چهار تا پنج ماه و عملیات نیروگاه سد در حال اجرا است و تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری می‌رسد. ولی آیا این ادعا با صحبت‌های وزیر نیرو و معاونانش تناقض ندارد؟

حال جای تامل است، چرا مسئولان امر از اجرای طرح کارفرمای خود خبر ندارند؟ یک کارفرما چطور بدون مجوز و اجازه مسئولان ارشد دست به کار می شود؟ و ما امید داریم ابلاغیه رهبری در حوزه محیط زیست و حفظ منابع طبیعی با اهتمام مسئولان به نجات بل و ساکنانش بیاید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.