• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

شور شدن آب‌ها با کشت محصولات آب‌بر

  • کد خبر : 9019
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۹:۵۰
شور شدن آب‌ها با کشت محصولات آب‌بر

“کشت محصولات آب‌بر همچون هندوانه و سیب زمینی در نقاط خشک و نیمه خشک می‌تواند به پایین رفتن بیش از حد آب سفره‌های زیرمینی و شور شدن آنها منجر شود”. عبدالله سلیمانی – کارشناس کشاورزی – در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: مساله شور شدن آب‌های زیر زمینی یک فرآیند برگشت […]

khakshoor_zaminshoor_namak_Abshoor“کشت محصولات آب‌بر همچون هندوانه و سیب زمینی در نقاط خشک و نیمه خشک می‌تواند به پایین رفتن بیش از حد آب سفره‌های زیرمینی و شور شدن آنها منجر شود”.

عبدالله سلیمانی – کارشناس کشاورزی – در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: مساله شور شدن آب‌های زیر زمینی یک فرآیند برگشت ناپذیر است که به علت پیشروی آب‌های شور و پسروی آب‌های شیرین رخ می‌دهد و آب‌های شور جایگزین آب‌های شیرین می‌شوند لذا باید از صادرات آب مجازی از طریق محصولات آب‌بر همچون هندوانه و سیب زمینی جلوگیری شود .

وی افزود: عملیاتی شدن الگوی کشت نیاز به برنامه‌ریزی دارد. غالب کشاورزان با توجه به منافع و نگاه کوتاه‌مدت به بازار و نداشتن آگاهی لازم از عواقب کشت محصولات آب‌بر، به تولید این محصولات می‌پردازند. لذا وظیفه‌ مسئولان است که الگوی کشت مناسب را با لحاظ مشوق‌هایی به کشاورزان، عملیاتی کنند.

سلیمانی با ذکر مثالی در این خصوص اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به جای سیب زمینی که محصولی آب‌بر است، زیره را به عنوان محصولی با نیاز آبی کم جایگزین کنیم، باید اطمینان لازم برای خرید تضمینی، فروش یا صادرات آن به کشاورزان داده شود و آنها مجاب شوند که با کشت زیره درآمدی مساوی یا بیشتر از کشت سیب زمینی کسب خواهند کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به پایین بودن متوسط بارندگی سالانه‌ کشور ایران، شکی نیست که باید بسیار بیش از این درخصوص مصرف آب صرفه‌جویی کنیم که ترویج شیوه‌های آبیاری مدرن در سراسر کشور باید اجرایی شود.

این کارشناس کشاورزی استفاده از توان متخصصان بخش کشاورزی را ضروری دانست و گفت: با بکارگیری کارشناسان خبره و سیستم آبیاری مدرن در مزارع می‌توانیم بازدهی را در واحد سطح افزایش و مصرف آب را کاهش دهیم. این مساله هم به اشتغال کارشناسان منجر می‌شود و هم راندمان بخش کشاورزی را بالا می‌برد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.