• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
0

شوری خاک و کم آبی، باغات زیتون کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است

  • کد خبر : 11853
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
شوری خاک و کم آبی، باغات زیتون کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است

قائم مقام امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: باغات زیتون کشور تحت تاثیر شوری خاک و کم آبی قرار گرفته اند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، جهانگیر عرب روز چهارشنبه در نشست با مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و کارشناسان مرتبط با محصول زیتون استان های قزوین، گیلان […]

zeytoonقائم مقام امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: باغات زیتون کشور تحت تاثیر شوری خاک و کم آبی قرار گرفته اند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، جهانگیر عرب روز چهارشنبه در نشست با مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و کارشناسان مرتبط با محصول زیتون استان های قزوین، گیلان و زنجان افزود: با توجه به بروز آفات مختلف باید با اصلاح باغات به زیتون داران برای مبارزه با آنها کمک کرد.

وی بر استفاده از روش های نوین در باغات زیتون کشور تاکید و اظهار داشت: مدیریت باغات و اصلاح آنها از سوی باغداران سنتی در سه استان زنجان ، قزوین و گیلان به عنوان استان های زیتون خیز کشور کمرنگ شده به گونه ای که باغات سیاهپوش قزوین به مرکز تجمع مگس زیتون تبدیل شده است.

وی، یکی از مهم ترین عوامل خسارت زا در باغ های زیتون که در سال های اخیر باعث بروز مشکلاتی جدی در تولید این محصول در کشور شده است را آفت مگس زیتون نام برد و گفت: این آفت بومی ایران نبوده و در گذشته جزو آفات قرنطینه ای محسوب می شد.

وی اضافه کرد: خسارت ناشی از این آفت ممکن است علاوه بر خسارت کمی بر روی میوه باعث از دست رفتن ارزش کیفی روغن زیتون و کاهش کمیت آن شود، بنابراین ضروری است با مدیریت صحیح با این آفت مبارزه کنیم.

کارشناس مسوول پیش آگاهی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: در سال های گذشته به منظور پیش آگاهی و مبارزه با آفت مگس زیتون از توان بخش خصوصی استفاده می شد ولی امسال سازمان حفظ نباتات باید از توانمندی های خود استفاده کند که این کار با توجه به موقعیت آب و هوایی و وجود آفت بیشتر دشوار است.

علی اکبری به روش های مبارزه و کاهش خسارت مگس زیتون در کشور اشاره کرد و افزود: مدیریت باغ یکی از روش های مناسب برای مبارزه با این آفت است ، به گونه ای که استفاده از روغن پاشی زمستانه تا حد زیادی می تواند مهمترین آفات زیتون از جمله کنه ها ، شپشکها و پیسل زیتون را کنترل کند.

اکبری، هرس و حذف شاخه های نابجا و پاجوش ها، حذف شاخه های بزرگ و یا کم کردن میزان شاخه های گل دهنده و میوه دهنده را راهی موثر در کاهش آلودگی و گونه های متعدد آفات عنوان کرد.

وی افزود: آبیاری به موقع با حجم آب مناسب می تواند درختان زیتون را محافظت کرده و از همه آفات جلوگیری کند ضمن اینکه کوددهی مناسب بر اساس آزمایش خاک و برگ و حذف علفهای هرز نیز می تواند علاوه بر نابودی پناهگاه آفت طی ساعات گرم روز از شیوع بیماری نیز جلوگیری کند.

وی در پایان اجرای روش های مبارزه زراعی و مکانیکی جهت کاهش خسارت مگس زیتون شامل برداشت کامل محصول ، جمع آوری میوه های ریخته شده بر زمین و انهدام آنها ، برداشت به موقع زیتون، پاشیدن یک لایه نازک از محلول یک نوع خاک رس به نام کائولین بر بروی درختان ، شخم پاییزه و زمستانه ، نصب تله های زیاد در باغات،روش طعمه پاشی ، استفاده از انواع جلب کننده های غذایی و توصیه های ترویجی را از جمله راههای مبارزه با این آفت بیان کرد.

در این نشست روسا و کارشناسان حفظ نباتات سه استان قزوین ، زنجان و گیلان ضمن ارایه عملکردهای صورت گرفته در خصوص مبارزه با آفت مگس زیتون، راهکارهای پیشنهادی خود را ارایه کردند.

* یک میلیون و ۴۸۰ نفر در کشور عضو خانه کشاورز هستند

نایب رییس خانه کشاورز از راه اندازی این تشکل در ۲۸ استان کشور خبر داد و گفت: هم اکنون یک میلیون و ۴۸۰هزار نفر عضو این خانه هستند.

عنایت اله بیابانی در نشست با روسا و کارشناسان بخش کشاورزی استان قزوین افزود: جامعه کشاورزی، جامعه ای مقدس است و باید به نقش کلیدی آن در تامین نیازهای غذایی کشور بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی جامعه، تصریح کرد: کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و نباید اجازه داد که این بخش دچار مشکل و نقص شود.

بیابانی از خانه کشاورز به عنوان تشکلی ویژه کشاورزی در بخش خصوصی یاد کرد و گفت: همواره تلاش کرده ایم تا بتوانیم این تشکل را در راستای حمایت از منافع کشاورزان حفظ کنیم.

نایب رییس خانه کشاورز گفت: هدف اصلی تشکل خانه کشاورز حمایت از کشاورزان و بخش کشاورزی است که امیدواریم در این راستا موفق عمل کرده باشیم.

بیابانی در ادامه بر لزوم اعمال سیاست های حمایتی در جهت پشتیبانی از تشکل های بخش کشاورزی تاکید کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این نشست گفت: کشاورزان با همدلی و یکپارچگی می توانند در پیشبرد اهداف این بخش موفق باشند.

نیاز علی ابراهیمی پاک بر لزوم تشکیل تشکل منسجم و قوی برای توسعه بیشتر بخش کشاورزی تاکید کرد و خواستار ارسال ساختار ایجاد تشکیلات خانه کشاورز برای اجرایی شدن در استان شد.

استان قزوین دارای ۴۸۰هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.