• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7

شناسایی و معرفی ذخایر ژنتیکی ارقام نر خرما در استان فارس

  • کد خبر : 28950
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
شناسایی و معرفی ذخایر ژنتیکی ارقام نر خرما در استان فارس

 حمیدزرگری محقق معین و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس و مجری پروژه شناسایی ارقام نر تجاری خرمای کشور با استفاده از خصوصیات مورفولوژیکی در استان فارس بیان نمودند که با توجه به تنوع واریته‌های نر خرمای موجود در استان فارس که از گرده آنها برای گرده‌افشانی ارقام ماده استفاده می‌شود لذا لزوم بررسی ژنتیکی ارقام مختلف نرخرمای استان و کشور و استفاده از صفات خوب آنها ضروری بنظر می رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از فارس؛ وی اظهار داشت که شناسایی ذخایر توارثی خرمای کشور، یکی از اساسی ترین اقدامات تحقیقات به نژادی در جهت ارتقای کیفیت و جایگاه تجاری خرمای کشور در عرصه های ملی و بین المللی می باشد.تاکنون در زمینه شناسایی ارقام خرما تحقیقات پراکنده ای در داخل و خارج ازکشور صورت گرفته است و در هر تحقیق ارقام و ژنوتیپ های متفاوتی از خرما بر اساس دیسکریپتورهای خاصی و با اندازه گیری پاره ای خصوصیات مورفولوژیکی مورد بررسی قرار گرفته اند.لذا در فروردین ماه ۱۴۰۰ با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی در باغ تحقیقاتی ایستگاه  تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم نسبت به بررسی و ثبت اطلاعات گل آذین، اسپات و گرده ارقام نر اقدام گردید. شایان ذکر است که شناسایی، تفکیک و ثبت مجموعه ژنوتیپ های (ژرم پلاسم) موجود از هر گیاه و از جمله خرما در کشور از جهت شناخت دقیق میزان تنوع ژنتیکی واقعی موجود و پتانسیل به نژادی در گزینش ارقام مطلوب و برتر و نیز از جهت ضمانت مالکیت معنوی و مادی ژنوتیپ‌های بومی برای کشور و جلوگیری از خروج غیرقانونی آن‌ها توسط کشورهای دیگر یک اقدام بسیار مهم و اساسی است.

ارقام خرمای نر تحت بررسی از نظر خصوصیات مورفولوژیکی در گروه های مجزا قرار گرفته و از نظر ژنتیکی تفاوتهای قابل ملاحظه ای دارند.ارقام محصولات باغبانی در سطح تجاری در بیشتر کشورهای دنیا شناسایی و ثبت شده اند. این کار به دلایل زیر بسیار حائز اهمیت است:

  –  ارقام تجاری و مهم و پایه‌های مهم محصولات باغبانی شناسایی می‌شوند.

  – چون ارقام تجاری پس از شناسایی و تأیید، ثبت می‌شوند، امکان ثبت آنها در کشور دیگر به عنوان رقم موجود و بومی آن کشور وجود نخواهد داشت.

 –  موجودی ژرم‌پلاسم محصولات باغبانی کشور مشخص می‌شود.

 – با مشخص شدن حجم ژرم‌پلاسم هر محصول، امکان هدفمند شدن تحقیقات ضروری بر روی آن محصول فراهم می‌شود

  – امکان استفاده از حقوق مادی و معنوی محصول برای کشور و برای افراد اصلاح‌ کننده محصولات باغبانی فراهم می‌شود.

  – امکان افزایش تنوع محصولات باغبانی در بازار برای سلایق مختلف فراهم می‌شود.

ارقام تحت بررسی پس از تهیه کلید شناسایی به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت خواهند شد و با توجه به یافته های حاصل از این پژوهش، تصویر جامع تری از ساختار ژنتیکی ارقام نر نخل خرما بدست خواهد آمد که استفاده از آنها را برحسب مورد در برنامه بهنژادی ارقام نخل خرما ممکن می سازد.

با توجه به اهمیت اقتصادی خرما به باغداران توصیه می گردد جهت افزایش عملکرد و بالابردن کیفیت و زودرسی و همچنین بازده اقتصادی و درآمدزایی بیشتر از گرده های سازگار با هر رقم ماده در منطقه خود استفاده نمایند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=28950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.