• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 6 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
1

شرایط خشکسالی تمدن کشور را تهدید می کند / به کمیابی آب رسیده ایم

  • کد خبر : 4957
  • ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با وجود شرایط خشکسالی حاکم برکشور، نگرانی های از این بابت وجود دارد که تمدن کشور در معرض نابودی قرار گیرد. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده تدبیر آب ایران، کامران داوری در سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی آب، فرهنگ و جامعه با عنوان حکمرانی آب […]

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با وجود شرایط خشکسالی حاکم برکشور، نگرانی های از این بابت وجود دارد که تمدن کشور در معرض نابودی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده تدبیر آب ایران، کامران داوری در سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی آب، فرهنگ و جامعه با عنوان حکمرانی آب که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: در ایران دچار کمیابی آب هستیم و در حال حاضر هم روستاهای زیادی در حال از بین رفتن هستند.

وی اظهار داشت: کمبود آب به مفهوم آن است که یکسال دچار خشکسالی شده و منابع آبی با مشکل مواجه می شود که پس از آن با بهبود بارش ها وضعیت منابع آب به روال عادی بازمی گردد، اما در ایران از این مرحله گذشته و به کمیابی آب رسیده ایم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه در مدیریت آب کمیت و کیفیت را به دقت مورد توجه قرار نمی دهیم، گفت: باورها و رفتارها در برخورد با منابع آب باید تغییر کند در غیر این صورت دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد.

داوری با ابراز خرسندی از تغییر در سیاست گذاری های بخش آب، گفت: در گذشته میزان برداشت از منابع آب به موجودی آن وابسته نبود، اما خوشبختانه با وضع قوانین جدید، فقط مجازیم ۷۵ درصد از حجم آب موجود را برداشت کنیم.

وی با اشاره به اینکه محترم نشمردن مالکیت مردم عامل اصلی ایجاد چاه های غیرمجاز در کشور است، افزود: معتقدم میزان برداشت آب در بسیاری از دشت های کشور از مرز ۱۰۰ درصد گذشته و در مشهد این رقم به ۱۳۰ درصد رسیده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در مشهد با یک روند کاهشی در آب تجدیدپذیر مواجه هستیم، زیرا میزان بارش برف در کشور کاهش یافته و میزان تبخیر و تعریق نیز رو به افزایش است بنابراین پدیده تغییر اقلیم هم واقعیتی است که مشکلات بخش آب را تشدید می کند.

داوری با اشاره به پیش بینی های ناسا برای بروز خشکسالی ۳۰ ساله در ایران، گفت: ناسا با مدل های مختلف، پیش بینی کرده طی ۳۰ سال آینده دمای ایران بین سه تا هشت درجه افزایش می یابد که در نتیجه تبخیر و تعرق به شدت در کشور زیاد خواهد شد.

وی میزان آب مورد نیاز مشهد در افق ۱۴۲۰ را یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: در این افق میزان تجدیدپذیری آب در این منطقه از ۷۵۰ میلیمتر فعلی به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیمتر خواهد رسید که برای کاهش فشار بر منابع باید مصرف را کم کنیم، ضمن آنکه برای کاهش تعارضات و پایداری آب نیز باید برنامه مدونی داشته باشیم.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه افزایش بهره وری در بخش کشاورزی عاملی برای افزایش درآمد کشاورزان است، گفت: این مسئله به مفهوم تعادل بخشی منابع آب نیست و افزایش بهره وری و تعادل بخشی منابع آب دو مقوله جدا از هم هستند.

داوری افزود: توانمندسازی جوامع محلی باید به تدریج انجام و به طور همزمان قوانین مرتبط با آب نیز اصلاح شود.

سلسله نشست ها به همت اندیشکده تدبیر آب ایران، انجمن جامعه شناسی ایران، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4957

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.