• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 6 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
1
با حضور محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛

سومین جشنواره غوره دشمن زیاری برگزار شد

  • کد خبر : 22965
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
سومین جشنواره غوره دشمن زیاری برگزار شد

سومین جشنواره غوره دشمن زیاری در شهرستان نورآباد ممسنی با حضور مسعود گودرزی نماینده مردم شهرستان های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مسئولان استانی و شهرستانی و با حضور پرشور باغداران و مردم بخش دشمن زیاری شهرستان نورآباد ممسنی برگزار گردید. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی […]

سومین جشنواره غوره دشمن زیاری در شهرستان نورآباد ممسنی با حضور مسعود گودرزی نماینده مردم شهرستان های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مسئولان استانی و شهرستانی و با حضور پرشور باغداران و مردم بخش دشمن زیاری شهرستان نورآباد ممسنی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جشنواره و قرار گرفتن در جمع مردم دشمن زیاری با ذکر این مطلب که انگور در استان فارس سابقه دیرینه ای دارد و این استان قطب تولید انگور در کشور می باشد، گفت: فارس به عنوان قطب تولیدات باغبانی کشور، بیش از ۱۵ درصد محصولات باغی در کشور توسط این استان تولید می شود.

وی افزود: در استان فارس تولید انگور در سطحی تقریبا معادل ۶۵۰۰۰ هکتار کشت و از این مقدار  ۷۰۰۰۰۰ تن محصول برداشت می شود که قسمتی از آن به صورت غوره و در عرصه ۷۰۰۰ هکتاری منطقه دشمن زیاری تولید می شود که ارزش دارویی و غذایی بسیار زیادی دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و بالطبع ما در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به دنبال این هستیم که زنجیره های تولید را شکل بدهیم و این سازمان از  تشکیل زنجیره های تولید حمایت می نماید و این بدین معنی است که تمام کسانی که نقش در تولید و به طور کلی قبل از تولید تا بازار رسانی یک محصول را دارند کلیه موارد را با هم در نظر بگیرند تا تولید کنندگان ما بتوانند با دغدغه کمتری محصول خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم برندسازی محصولات کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: این کار کمک می کند تا وقتی محصولات ما صاحب برند شوند، مردم و مصرف کنندگان با تولیدات ما بیشتر آشنا شوند و زمانی که محصول ما شناخته شده باشد بنابراین مصرف کننده بیشتری خواهد داشت و با این کار کشاورز می تواند محصول بیشتری را تولید و با قیمت بهتری این محصول را بفروشد و بنابراین از درآمد بیشتری برخوردار گردد و مصرف کننده هم خیالش بابت تهیه و مصرف محصولی سالم و استاندارد راحت می شود و تولید کننده هم خیالش از نظر بازار و به فروش رفتن با قیمت مناسب محصولش راحت می شود.

قاسمی در ادامه بیان داشت: اگر در قالب یک تشکلی این زنجیره تولید شکل بگیرد، می توانیم این تشکل را به عضویت صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان در آوریم و ساختار صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان این است که به میزانی که کشاورزان سهم بیاورند به همان میزان دولت از اعتبارات خودش کمک می کند و این ۲ اعتبار در اختیار هیات مدیره و مردم است که بتوانند جهت سامان دهی همین زنجیره تولید استفاده نمایند و در همین راستا ما خدمتگزار مردم هستیم.

وی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی فارس به کسانی که در این راستا بخواهند زنجیره تشکیل دهند و فرآوری را در این مکان به انجام برسانند، با واگذاری وام و تسهیلاتی که تقریبا قرض الحسنه است از آن ها  در امر تولید برای به سامان رسیدن این محصول حمایت می نماید تا از تولید کنندگان با استفاده از مزایای این تسهیلات بتوانند تولیدات بهتری را برای مردم داشته باشند.

محمد مهدی قاسمی در خاتمه تصریح کرد: برای این سازمان آموزش از اولویت های اصلی بوده و مثلا این که ما به چه ترتیب درختان را باید تیمار و مراحل داشت را بهتر انجام دهیم و اگر نیاز به عرصه های جدیدی برای کاشت است چگونه باغداران ما آگاه باشند که از چه رقم ها و واریته هایی بایستی استفاده نمایند باید آموزش های لازم را برای آن ها برگزار نماییم و نیز با قرار دادن نهال یارانه دار در اختیار مردم، عرصه های غیر جنگلی و قابل کاشت را به مردم واگذار نماییم که این ها از جمله خدمت هایی است که بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان است و در همین راستا در خدمت مردم هستیم و اگر متقاضی باشند می توانیم با خدمتگزاری، این خدمات را به آنان ارائه دهیم.

در ادامه این جشنواره، مسعود گودرزی نماینده مردم شهرستان های رستم و ممسنی در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث بوم گرایی، گردشگری، احداث گلخانه و واحدهای صنایع تبدیلی ما هیچ محدودیتی نداریم و می خواهیم در این راستا همه چیز را به مردم واگذار نمائیم.

وی افزود: کدام یکی از شما عزیزان در این دو مورد طرحی داشته اید ولی مانعی سد را شما بوده است؟ اگر در این ۳ حوزه کسی به مشکل برخورد کرده است، من جوابگو هستم، این موارد تحت حمایت مسئولین است و می دانیم که این موارد مهم باید توسط مردم اجرا شوند.

گودرزی در ادامه گفت: در کشور ترکیه ۷۰ هزار هکتار گلخانه ایجاد شده است، در صورتی که در کشور ما تنها ۱۲ هزار هکتار در این شرایط کم آبی گلخانه وجود دارد و بنابراین جای بسیار زیادی برای کار وجود دارد.

نماینده مردم شهرستان های ممسنی و رستم اظهار نمود: امروزه که دولت در بحث ایجاد گلخانه و گردشگری با توجه به اقتصادی بودن آن ها برای کشور، با شرایط ویژه مالی دولت حمایت می نماید و ۱٫۵ میلیاردی که با جمع صندوق توسعه ملی و با آورده های بانک به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است با تصویب مجلس در بخش های کشاورزی و توسعه روستایی تقسیم شده است و وام های واگذاری باید صرف تولید و این تسهیلات صرف اشتغال زایی جوانان بیکار این مرز و بوم گردد که البته در مجلس این موضوع را صراحتاً مطرح کرده ام.

نماینده مردم شهرستان های ممسنی و رستم با اشاره به این که اینجانب به وظیفه ای که مردم بر دوشم نهاده اند تا به عنوان وکیل آن ها مسائل و مشکلات را در حوزه های مختلف با توجه به پتانسیل بالای مردم و به خصوص جوانان این منطقه پیگیری نمایم، گفت: همین چند روز پیش مشکلات باغداران این شهرستان را از طریق رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس و معاون وزیر جهاد کشاورزی پیگیری نموده ام.

این نماینده مجلس با تاکید بر این نکته که وامی که اگر بخواهد با نام اشتغال در جای دیگری صرف شود جلوی آن گرفته خواهد شد و ما باید در برابر اشتغال زایی جوانان پاسخگو باشیم، گفت: تولید کنندگان محصولات کشاورزی ما همواره در زمان برداشت محصول خود و ارائه آن به بازار با توجه به عدم توازن یعنی عرضه و تقاضا و حجم مورد نظر در یک زمان خاص متضرر می شوند و از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استدعا دارم با شهرداری شیراز برای ایجاد میادین تره بار هماهنگی لازم را به عمل آورند تا جایگاه های بیشتری را برای عرضه مستقیم کالا از طریق تعاونی ها ایجاد نمایند تا کشاورزان منطقه در این راستا متضرر نشوند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.