• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5
الزامی‌بودن ایجاد زنجیره‌های صنعتی در کنار واحد تولیدی از موانع پیشرفت تولید بلدرچین است

سنگ‌اندازی قوانین سر راه بلدرچین‌ها

  • کد خبر : 22516
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
سنگ‌اندازی قوانین سر راه بلدرچین‌ها

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: کبرا اجدادی و مریم امدادی/ پرنده‌ای کوچک که روزگاری گیلانی‌ها با تور و دام در شالیزارها پی شکارش بودند، چند سالی است در سالن‌های پرورش کوچک و بزرگ و در روستاها از مرغدانی‌ها و درکنار طیور بومی سر درآورده؛ پرنده‌ای با قد و قواره و تخم‌های کوچک ِخال خالی که […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: کبرا اجدادی و مریم امدادی/ پرنده‌ای کوچک که روزگاری گیلانی‌ها با تور و دام در شالیزارها پی شکارش بودند، چند سالی است در سالن‌های پرورش کوچک و بزرگ و در روستاها از مرغدانی‌ها و درکنار طیور بومی سر درآورده؛ پرنده‌ای با قد و قواره و تخم‌های کوچک ِخال خالی که توانسته با طعم خوب گوشت تازه و تخم خوشمزه و سرشار از پروتئین، به کام گیلانی‌ها خوش بنشیند. این پرنده ریزنقش بلدرچین است که بهره‌برداران بخش کشاورزی، از پرورش آن به عنوان صنعتی سودآور یاد می‌کنند و پزشکان هم برخواص دارویی آن تأکید دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خواص درمانی فراوان، تأمین بخشی از نیازهای سبد محصولات پروتئینی، هزینه‌های پایین پرورش و سودآور بودن و ایجاد اشتغال، از مهم‌ترین مزیت‌های پرورش بلدرچین است.

تخم و گوشت بلدرچین، کوچک اما سرشار از خواص درمانی 

مرجان مهدوی روشن، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، می‌گوید: گوشت بلدرچین چربی و کلسترول کمتری نسبت به گوشت مرغ دارد و منبع خوبی برای تأمین کلسیم، نیاسین، فسفر، مس، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، روی، آهن و سلنیوم است و این ویژگی‌ها باعث شده مصرف گوشت این پرنده، برای بیماری‌ها و مشکلاتی چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و بی‌خوابی مفید باشد.

 مزایای بسیار و سهم کم بلدرچین در سبد تولید پروتیئن 

کارشناس مسئول سایر ماکیان معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز می‌گوید: افزایش میزان تقاضا برای مصرف گوشت و تخم بلدرچین و همچنین هزینه‌های پایین پرورش این پرنده نسبت به سایر ماکیان، باعث شده پرورش آن به عنوان صنعتی سودآور و باارزش در دنیا شناخته شود. امید وهابی دوره پرورش بلدرچین را حدود۴۰روز عنوان و به سریع‌الرشد بودن و بلوغ زودرس آن اشاره کرد و گفت: این پرنده در مدت ۳۵ تا ۴۰روز به سن تخم‌گذاری می‌رسد و قادر است در هر دوره پرورش، حدود۲۵۰تا ۳۰۰ تخم بگذارد. وی از بلدرچین به عنوان یکی از مقاوم‌ترین پرندگان در مقابل بیماری طیور و پرنده‌ای تقریباً ارگانیک یاد کرد و گفت: تاکنون بیماری مشترکی بین انسان و این پرنده یا بیماری که باعث تلفات انبوه این پرنده شده باشد، گزارش نشده و در طول پرورش هم از هیچ دارویی استفاده نمی‌شود که به این ترتیب تولیدکنندگان هزینه‌ای بابت تأمین دارو یا آنتی‌بیوتیک صرف نمی‌کنند و حدود ۹۵ درصد بلدرچین‌هایی که به بازار می‌آید، تقریباً ارگانیک هستند. این کارشناس طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان این‌که پرورش این پرنده، برخلاف سایر ماکیان، نیازی به تأسیسات و تجهیزات گران‌قیمت سرمایشی و گرمایشی هم ندارد، گفت: بلدرچین قادر است دمای تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد را بدون نیاز به سیستم خنک‌کننده تحمل کند. امید وهابی با بیان این‌که به علت جثه کوچک این پرنده، می‌توان تعداد زیادی از آن را در یک فضای کوچک پرورش داد، مقدار غذای هر بلدرچین را در دوره رشد، روزانه به‌طور میانگین ۳۳ گرم اعلام کرد. وی با بیان این‌که هزینه تأمین غذای این پرنده در هر دوره پرورش، یک کیلو و ۳۰۰ گرم دانه به قیمت حدود دو هزار تومان است، افزود: هر قطعه بلدرچین در هر دوره پرورش فقط چهار هزار و ۵۰۰هزار تومان هزینه پرورش صنعتی ازجمله بهای برق و کارگر دارد، درحالی که پرورش‌دهندگان از محل فروش تخم یک قطعه بلدرچین در هر دوره، ۳۶هزار تومان و از فروش گوشت آن حدود سه هزار و۵۰۰ تومان درآمد کسب می‌کنند.

وهابی به مزیت اشتغال‌زایی این صنعت سودآور هم اشاره کرد وگفت: پرورش بلدرچین در گیلان، تاکنون برای ۶۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای سه هزار نفر هم به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است؛ اما با وجود مزایای بسیاری که پرورش بلدرچین دارد، به گفته مسئولان جهاد کشاورزی گیلان، این صنعت در استان اگرچه نسبت به ۱۰سال قبل- پیش از آغاز تولید صنعتی و انبوه- با استقبال بیش‌تری روبه‌رو شده و میزان تولید آن افزایش یافته؛ اما ضوابط دست‌و‌پاگیر و سختگیرانه‌ای که درباره راه‌اندازی واحدهای پروش‌دهنده وجود دارد، باعث شده این صنعت سهم چندانی از تولید نداشته باشد و گیلان که مقام اول را در پرورش طیور بومی در کشور دارد، در ردیف آخر پرورش‌دهندگان بلدرچین در کشور قرار بگیرد.

پرورش‌دهندگانی که چراغ خاموش بلدرچین پرورش می‌دهند

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان می‌گوید: ۱۲۰ واحد کوچک و بزرگ پرورش بلدرچین در گیلان شناسایی شده که سالانه۱۲تـُن گوشت بلدرچین، به ارزش دو میلیارد تومان و یک تـُن تخم این پرنده، به ارزش هشت میلیون تومان از این واحدها روانه بازار می‌شود. حجت علی‌اکبرنژاد معتقد است البته سهم این پرنده در سبد تولید پروتئین، بیش از میزان تولید ۱۲۰واحد شناسایی شده پرورش بلدرچین استان است؛ به‌طوری‌که حدود دو برابر تولید واحدهای شناسایی شده، چیزی معادل۲۴تن گوشت و دو تـُن دیگر تخم بلدرچین، به‌صورت بومی و به‌طور چراغ خاموش در استان تولید می‌شود. وی درتشریح این موضوع گفت: شواهد حاکی‌است افراد زیادی در مناطق مختلف استان بدون مجوز و چراغ خاموش بلدرچین پرورش می‌دهند که واحدهایشان شناسایی نشده و ازطرفی بسیاری از روستاییان در کنار پرورش طیور بومی، بلدرچین هم پرورش می‌دهند که تولیدات این دو دسته، هیچ‌گاه در آمارها محاسبه نمی‌شود.

موانع موجود بر سر راه پرورش بلدرچین 

علی‌اکبرنژاد با اشاره به این‌که براساس ضوابط تعیین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی حداقل زمینی که برای دریافت مجوز پرورش بلدرچین تعین شده، شش هزار متر مربع است، گفت: به علت کمبود زمین در گیلان، از۱۲۰واحد شناسایی شده پرورش بلدرچین، فقط دو واحد موفق به دریافت مجوز تأسیس شده‌اند. وی الزامی بودن ایجاد زنجیره‌های صنعتی در کنار واحد تولیدی ازجمله تجهیزات جوجه‌کشی، کارخانه دان وخوراک و ایجاد کشتارگاه در کنار واحد تولیدی را ازجمله ضوابطی می‌داند که مانع تولید می‌شود و می‌گوید: به علت هزینه و بار مالی، پرورش‌دهندگان از ایجاد این زنجیره‌های صنعتی عاجزند و ازطرف دیگر هم به علت هزینه‌های زیاد ایجاد کشتارگاه و تولید کم بلدرچین، سرمایه‌گذاران تمایلی به ایجاد این زنجیره‌ها ندارند. سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به این‌که با استفاده از تسهیلات مشاغل خانگی، می‌شود توان تولید را افزایش داد، گفت: البته پیش زمینه این کار هم ایجاد کشتارگاه و صنایع بسته‌بندی است و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. علی‌اکبرنژاد با بیان این‌که ضوابط پرورش بلدرچین دستورالعمل و ابلاغیه کشوری است، می‌گوید: در بسیاری از مکاتبات از وزارت جهاد کشاورزی خواسته‌ایم به علت شرایط ویژه گیلان و مشکلات موجود، این استان را از اجرای این ضوابط دست کم درباره وسعت زمین واحد پرورش این پرنده، مستثنی و در این ضوابط بازنگری کند که نتیجه این پیگیری‌ها، سفر سه ماه پیش ِنمایندگان اداره کل طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی به گیلان و بررسی ظرفیت پرورش این پرنده بود که این نمایندگان درباره بازنگری در ضوابط و آیین‌نامه اجرایی سال ۹۷دست‌کم برای گیلان، قول مساعد دادند.
منبع: سبزینه

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.