• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
3

سرپرست امور اراضی جهاد کشاورزی فارس معرفی شد

  • کد خبر : 25310
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
سرپرست امور اراضی جهاد کشاورزی فارس معرفی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بحث زمین وظیفه بسیار بسیار سنگینی است و حفاظت، حراست و صیانت از زمین به نوعی به عهده امور اراضی گذاشته شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از شیراز؛ محمد مهدی قاسمی تصریح کرد: وظیفه و مهمترین مسئولیت حوزه زمین ما حفظ و حراست […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بحث زمین وظیفه بسیار بسیار سنگینی است و حفاظت، حراست و صیانت از زمین به نوعی به عهده امور اراضی گذاشته شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از شیراز؛ محمد مهدی قاسمی تصریح کرد: وظیفه و مهمترین مسئولیت حوزه زمین ما حفظ و حراست از اراضی و تخصیص این اراضی به فعالیت های مناسب با خودش در حوزه های مختلف صنعتی و کشاورزی است به نحوی که ما بتوانیم بهترین بهره برداری را داشته باشیم. ما با چالش های بسیار زیادی در حوزه زمین روبرو هستیم که آن ها ریشه در مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی کشور ما دارد. ما نمی توانیم مسائل زمین را جدای مسائل و مشکلاتی که در کشورمان است بدانیم.

وی گفت: پیشینیه مردم ما هم در استان فارس و شغلشان که کشاورزی بوده ولی آیا این زمینه فعالیت توانسته آن ارزش زمین و خاک را به نحو خوبی پاس بدارد و ما بتوانیم با قوانینی مختلفی که در این حوزه داریم اهمیت خاک و اهمیت زمین را ارج نهیم.

قاسمی گفت: یکی از مسائل و آسیب هایی که ما امروزه با آن روبرو هستیم این است که خاک به عنوان بستر حیات آن جایگاهی را که باید داشته باشد را امروز از نگاه بهره برداران خاک نداشته است از نگاه قوانین موضوعی این مطلب را هم نداشته چرا که ما تازه خرداد ماه سال جاری قانون حفاظت از خاک مصوب مجلس شورای اسلامی شده است.

او تصریح کرد: آیا سایز اندازه قطعات اراضی ما برای بهره برداری اقتصادی متناسب است؟ قطعا اینجور نیست، به عنوان مثال به طور متوسط در استان فارس هر بهره بردار حدود ۴٫۵ هکتار زمین دارد که خیلی جاها از سایز بهینه اقتصادی یعنی اندازه ای که بتواند معیشت یک خانواده را تامین بکند کمتر است. خب این چرا به وجود آمده ؟ یک قمستش مربوط به قانون ارث بوده و مالکیتی که بر افراد تقسیم می شده و این تقسیم باعث کوچک و خرد شدن اراضی می شده است و خب یک قانون به عنوان جلوگیری از خرد شدن اراضی تصویب شده و مباحث اینچنینی.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ویلا شهرها و مسائل اینچنینی به ویژه در استان فارس ریشه در فرهنگ گذشته و ریشه در مسائل و مداخلات سیاسی هم دارد که در حوزه زمین اتفاق افتاده است.

قاسمی اظهار کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در حوزه زمین در حال انجام است به گونه ای که اصل اول آن فرهنگ سازی، توانمندسازی و آگاه سازی جوامع نسبت به ارزش خاک است و توجه به این نکته که خاک زمین یک سرمایه بین نسلی است و اینطور نیست که ما بخواهیم در یک نسل خاص از آن استفاده و بهره ببریم و چیزی از آن باقی نماند و نباید حتی یک سانتیمتر خاک کشاورزی که صد تا هزار سال طول می کشد تا تولید شود را به راحتی از دست دهیم.

وی تاکیدکرد: برای تحقق این مهم عزم و همت همه مردم، بهره برداران و نیز پای کار آمدن همه ارکان نظام ضروری است.

با اصلاح فرآیندها، با استفاده از آی تی، با استفاده از الکترونیکی کردن پرونده ها و روند دنبال و پیگیری کردن پرونده ها، یکی از بحث های اصلی و اساسی بوده که در دستور کار این سازمان قرار دارد و بدین ترتیب همه پرونده های در طول این سال ها الکترونیکی و اسکن گردیده و ذخیره سازی شده و از مزایای آن این است که حفظ و حراست از این ها خیلی راحت تر است و تغییر پذیری این ها خیلی راحت تر و سهل تر شده،  صیانت از این ها خیلی راحت تر می شود و دسترسی به این ها خیلی سهل تر و سریع تر می شود و این بستری هست برای ما که وظیفه مان که همانا گشایش کردن در کار مردم است بهتر و انجام می شود و بحمدالله توفیقات بسیار خوبی هم در استان فارس به عنوان استان پیشرو و پایلوت در این قضیه کسب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به بخش دیگری از سخنان خود به مباحث نظارتی این سازمان اشاره کرد و گفت: در حوزه زمین و باغ ها ما هم وظیفه جلوگیری از تغییر کاربری های اراضی را داریم هم وظیفه نظارت بر اموری که اراضی به آن تخصیص داده شده است و باید توجه کنیم به همان
بهره برداری هایی که به آن تخصیص داده شده است.

وی افزود: با توجه به عرصه بسیار وسیع استان فارس امکانات ما تکاپوی پایش این همه عرصه را نداشته و البته طی سنوات گذشته توجهات ویژه ای از جمله تشکیل یگان حفاظتی که الان در مجموعه امور اراضی استقرار پیدا کرده اند، استقرار سامانه ۱۳۱ در این حوزه برای استفاده از ظرفیت های مردمی، خودروهای گشتی برای پایش عرصه ها از جمله اقداماتی بوده که علیرغم شرایط نامساعد مالی عنایت و توجه شده که ما بتوانیم بحث پایش و حفظ و حراست از اراضی را بهتر از گذشته انجام دهیم هر چند با مطلوب فاصله زیادی داریم و البته می بایستی حتما از سایر ابزارها از جمله تصاویر ماهواره ای و استفاده از پهپادها و سایر وسایلی که امروز تکنولوژی عرضه کرده استفاده کنیم تا جلوی تخلف و متخلفین و سوء استفاده کنندگان این عرصه ها را بگیریم و عملاً در نهایت کمک کنیم به اقتصاد و معیشت مردم.

قاسمی تصریح کرد: این اقدامات برای اینکه ما با کسی برخورد کنیم نیست بلکه بابت این است که خاک و سایز بهینه اقتصادی را از دست ندهیم و تهدید و تجاوزی به حریم مردم نشود و مالکیت مردم خدشه دار نشود صورت می گیرد بدین ترتیب در حوزه نظارت هم ما وظایف سنگینی داریم.

وی در ادامه به سایر وظایف این حوزه از جمله برگزاری کمیسیون ها، کارگروه ها و جلسات متعدد اشاره کرد و گفت: بیشترین تعداد جلسات قانونی و تصمیم گیری در حوزه امور اراضی تشکیل می شود و مدیران و کارشناسان داخل دستگاه و خارج از دستگاه به نوعی امورات را دنبال و پیگیری می کنند.

وی در خاتمه سخنانش با اشاره به اصل تغییر در مدیریت گفت: در حوزه زمین علیرغم تلاشی که آقای ارغون داشتند خستگی و تعدد جلساتی و پاسخگویی که به ارباب رجوع دارند را دیدم و به همین دلیل از تلاش های ایشان در این حوزه مسئولیتی قدردانی می کنم و عزیز دیگری که فکر می کنیم مستعد مدیریت این حوزه هستند استفاده ببریم.

قاسمی تصریح کرد: وی در مدتی که در این حوزه مسئولیت داشت با اصلاح فرآیندهای کاری و عملیاتی شروع کرد و شاهد تفاوت رضایت ارباب رجوع بالافاصله پس از حضورشان در حوزه امور اراضی بودیم و به خوبی از پس موضوع برآمد و بنابر صلاحدید و بر مبنای آن اصولی که در سیستم سازمان جهاد کشاورزی پیگیری می شود ان شاء الله از ظرفیت ایشان در جای دیگری استفاده خواهد شد و امیدواریم به جای ایشان از آقای محمود باصری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان که از مدیران خوشنام بین مدیران شهرستان های ما هستند، با توجه به خصوصیاتی از جمله سفت و سخت بودن در حوزه زمین و داشتن سلامت فکری و روحی و مالی، ارتباط مستقیم داشتن با مردم و شناخت چالش های آن ها و اشرافیت به قوانین جوابگوی نیازهای سازمان و بهره برداران باشند.

در این مراسم مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به آیه ۳۵ سوره مبارکه احزاب گفت: از آنجا که هدف از خلقت انسان تکامل او است بنابراین فردی که می خواهد مسلمان واقعی و انسان کامل لقب گیرد باید ویژگی هایی را در خود بپروراند. لقمه حلال، صداقت زبان، کنترل شهوات، تواضع، صبر، حمایت از مظلوم و خشوع در کنار ایمان به خدا برخی از این صفات برجسته اخلاقی هستند که لازم است همه ما همواره آن را مد نظر قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن قائمی افزود: فراموش نکنیم که جنس کارها با هم تفاوت زیادی دارد. به این معنا که اگر کسی مسئولیتش سنگین تر است ضریب خطای بیشتری دارد. باید بدانیم که هیچ یک از ما معصوم نیستیم و نباید به خود مغرور شویم و خود را بری از خطا بدانیم.

وی تصریح کرد: مدیریت امور اراضی جای بسیار حساسی است و همچون گذشته باید مراقب بود مورد سیاست بازی قرار نگیرد.

قائمی گفت: امید است با تعصی به آیات، روایات و آموزه های دین مبین اسلام در پایان مسئولیت، خداوند از همه ما راضی و خشنود باشد.

در ادامه این جلسه مدیر سابق امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به عملکرد خود و همکاران این مجموعه  در طول تعصدی گری این سمت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۲۴۰ نفر از همکاران سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در کل شهرستان های این استان در حوزه امور اراضی مشغول به کار هستند و طی این مدت پیگیری های ویژه ای برای تبدیل وضعیت استخدامی آن ها به عمل آمده است.

علی ارغون گفت: زمین بستر تولید و سرمایه گذاری است و وظایف و عملکرد امور اراضی مستقیم مرتبط با این دو مقوله هست و نیز واگذاری اراضی و حفظ کاربری زراعی از وظایف اصلی وزارت متبوع و با لطبع سازمان جهاد کشاورزی است.

محمود باصری، سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت : درحضور شما سوگند یاد می کنم با تمام توانی که دارم از حقوق مردم و بیت المال حفاظت و صیانت کنم و هیچ ابایی از اجرای قانون نخواهم داشت.

وی در ادامه با تاکید سرلوحه قرار دادن مردم داری در کارها واحترام متقابل با آن ها، به اهم برنامه های خود اشاره و اظهار امیدواری کرد با تلاش همه همکاران و تعامل با همه قسمت های سازمان، دستگاه های تابعه و دستگاه های اجرایی و نظارتی استان طبق مقررات بتوانیم رضایت مردم و در پی آن رضایت خدا را نیز حاصل نمائیم .

گفتنی است باصری با ۲۴ سال سابقه خدمت دارای مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی با گرایش زراعت است که پیش از این سمت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان را داشت.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.