• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
0

سرمایه گذاری در توسعه گلخانه ای سیاست وزارت جهادکشاورزی

  • کد خبر : 7070
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
سرمایه گذاری در توسعه گلخانه ای سیاست وزارت جهادکشاورزی

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: سیاست اصلی این وزارتخانه سرمایه گذاری در توسعه گلخانه ها برای کاهش مصرف آب و افزایش تولید است. به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی طهماسبی با بیان آنکه اولویت اصلی کشور توجه به منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آن است، اظهار داشت: تولید محصول با کیفیت، […]

vezarat_jahad_3معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: سیاست اصلی این وزارتخانه سرمایه گذاری در توسعه گلخانه ها برای کاهش مصرف آب و افزایش تولید است.
به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی طهماسبی با بیان آنکه اولویت اصلی کشور توجه به منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آن است، اظهار داشت: تولید محصول با کیفیت، تنظیم محصول براساس نیاز داخل و صادرات و صرفه جویی در مصرف آب از مزایای احداث گلخانه هاست.

وی احداث گلخانه را یک ضرورت در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: در ایران ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد در حالی که در دنیا ۳.۵ میلیون هکتار گلخانه داریم که ۲.۵ میلیون هکتار آن در کشور چین متمرکز است و این آمار نشان دهنده این است که در مقایسه با دنیا عقب هستیم.

به گفته این مسوول، در این راستا وزارتخانه عزم خود را جزم کرده تا گلخانه ها را براساس شرایط اقلیمی، تنوع محصول و انتخاب تکنولوژی برتر ساماندهی کند.

طهماسبی با اشاره به برقراری خط اعتباری یک هزار میلیارد تومانی در سال جاری در کشور، گفت: این اعتبار شامل گلخانه ها نیز شده و روند توزیع تسهیلات برای احداث گلخانه ها از این خط اعتباری در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در کشور در فضای باز تولید می شود که با در نظر گرفتن میانگین مصرف ۱۲ تا ۱۶ هزار متر مکعب آب در هکتار، بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب را به دنبال دارد که میانگین عملکرد آن ۳۹ تن در هکتار است اما با انتقال کشت گوجه فرنگی از فضای باز به گلخانه ها، ضمن دستیابی به تولید ده برابری این محصول (۳۰۰ تا ۴۰۰ تن در هر هکتار فضای گلخانه ای)، ۱۲۵ هزار هکتار زمین آزاد سازی می شود.

این مقام مسوول، با بیان اینکه اکثر کشورها تنوع اقلیمی ندارند و تنها چند رقم میوه تولید می کنند، گفت: ایران از جمله کشورهایی است که دارای تنوع اقلیمی است و در چهار فصل، هم میوه های گرمسیری و هم سردسیری تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در تولید چند میوه شامل مرکبات، انار، سیب و پسته صاحب نام است که تولیدات قابل توجهی نیز دارد، خاطرنشان ساخت: ایران در تولید برخی گیاهان مانند زعفران، زرشک و گیاهان دارویی دارای مزیت نسبی است.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: با توجه به اینکه کشاورزی از جمله مشاغل پرخطر و ریسک پذیر است اکثر کشورها با پرداخت یارانه و تعرفه و مسایل فنی و قرنطینه ای حمایت های لازم را از بخش کشاورزی انجام می دهند.

طهماسبی در خصوص واردات محصولات کشاورزی، گفت: واردات، تولیدات کشور را تهدید می کند زیرا واردات نه تنها تولیدکننده را به خاکستر می نشاند بلکه سرمایه ملی کشور را نیز هدر می دهد.

وی افزود: به عنوان نمونه ورود بیماری جاروک جادوگر که یک بیماری پلاسمایی است، با واردات میوه به ایران در سال های گذشته ورود پیدا کرده و ۲۰ هزار هکتار از مرکبات استان هرمزگان (منطقه رودان) را از بین برد.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه نباید برای منافع کوتاه مدت، منافع ملی را دچار آسیب کنیم، تصریح کرد: بیماری تریستیزا و مگس میوه مدیترانه ای از طریق واردات به کشور در سال های گذشته وارد شده که مرکبات و زیتون را در معرض خطر قرار می دهد.

طهماسبی با تاکید بر مدیریت بازار محصولات کشاورزی از جمله مرکبات، گفت: با توجه به مازاد تولید مرکبات کشور در حال حاضر، تنظیم بازار به معنای مدیریت بازار است و ربطی به کمبود یا بیشتر بودن محصول ندارد و مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود مرکبات و نیاز به واردات بی پایه و اساس است.

وی ادامه داد: تنظیم بازار دولت به منظور پایداری تولید و عدم ضرر و زیان مصرف کننده است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه حلقه های اضافی (واسطه ها) سبب افزایش قیمت در بازار می شوند، گفت: ایجاد سامانه ای برای بخش کشاورزی سبب می شود هم تولیدکننده و هم مصرف کننده به منافع خود برسند.

وی یادآور شد: هیچ گونه واردات مرکبات برای شب عید در کشور صورت نمی گیرد و تولیدات داخل پاسخگوی نیاز کشور است.

طهماسبی به کاشت نهال در کشور اشاره کرد و افزود: به باغداران توصیه می شود نهال های شناسه دار را از مراکز تولید مجاز تهیه کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به اندازه کافی نهالستان در کشور وجود دارد که این نهالستان ها مورد تایید سازمان حفظ نباتات هستند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7070

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.