• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

زمینه همکاری های کشاورزی ایران و اقلیم کردستان عراق فراهم شد

  • کد خبر : 5444
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۹:۴۵

وزیر جهادکشاورزی گفت: همکاری های کشاورزی ایران و اقلیم کردستان عراق در زمینه های تولید، آموزش و تجارت فراهم شد. به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در دیدار با عبدالستار مجید قادر وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق در محل این وزارتخانه، افزود: روابط ایران و عراق در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی […]

hamkari_3وزیر جهادکشاورزی گفت: همکاری های کشاورزی ایران و اقلیم کردستان عراق در زمینه های تولید، آموزش و تجارت فراهم شد.
به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در دیدار با عبدالستار مجید قادر وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق در محل این وزارتخانه، افزود: روابط ایران و عراق در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و کشاورزی روبه گسترش است به طوری که توافقات خوبی با اقلیم کردستان در بخش های مسائل مختلف آموزشی، تحقیقاتی، همکاری های علمی، اجرایی، فنی در بخش های امور دام، قرنطینه، بهداشت دام و طیور به عمل آورده ایم.

وی تصریح کرد: همچنین مسائل مختلفی در مورد مبادلات بازرگانی بین ایران و اقلیم کردستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجتی افزود: طی سالهای گذشته ما در زمینه گوشت مرغ، لبنیات و گوشت قرمز وارد کننده بودیم اما امروز یکی از صادرکنندگان گوشت مرغ و لبنیات هستیم و امیدواریم در زمینه گوشت قرمز هم در سال های آینده به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه صادرات تخم مرغ و گوشت مرغ نیز با اقلیم کردستان عراق تفاهم کلی داریم و هیچ گونه مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

حجتی افزود: به جز مناطق محدودی از کشور، مابقی مناطق در شرایط آب و هوایی گرم و خشک و از لحاظ آبی به شدت در مضیقه هستیم.

وی در مورد دامداری های مدرن و شبکه های زنجیره ای رو به گسترش آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه هم پیشرفت های خوبی داشته ایم و امیدواریم تراز گوشت قرمز در آینده ای نزدیک به حالت تعادل و مثبت برسد.

حجتی با اشاره به وضعیت خوب باغداری و تولیدات آن، اظهار داشت: با توجه به یافته هایی در مراکز و موسسات داخلی و خارجی توانسته ایم باغات را مدرن کنیم و در اغلب محصولات باغی به صادرکننده تبدیل شویم.

وی افزود: عمده محصولاتی که امروز برای صادرات عرضه می کنیم پسته، زعفران، کشمش، سیب درختی، انار و بادام است و با تکیه بر آخرین دستاوردهای علمی توانسته ایم باغ های مدرن را در برخی مناطق کشور ایجاد کنیم.

** کاهش وابستگی ایران به واردات روغن طی برنامه ۱۰ ساله

وزیر جهاد کشاورزی با بیان آنکه در زمینه زراعت با محدودیت هایی در خصوص منابع آب و خاک مواجه هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین و تنها ۱۰ درصد روغن در کشور تولید می شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون به دنبال کاهش وابستگی در زمینه روغن خوراکی هستیم و در همین راستا طی یک برنامه ۱۰ ساله اقتصاد مقاومتی در نظر داریم میزان واردات روغن خوراکی را از ۹۰ به ۳۰ درصد کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: بنابراین طی برنامه ۱۰ ساله باید تولید روغن خوراکی کشور به ۷۰ درصد و میزان واردات به ۳۰ درصد برسد.

حجتی به فراز و نشیب های زیاد در تولید گندم اشاره کرد و اظهار داشت: امسال تولید گندم نسبت به سال گذشته ۲ میلیون تن افزایش داشت و در تلاش هستیم تا در یک افق چند ساله نیاز داخلی را تأمین کنیم.

وی درخصوص خشکیدگی جنگل های بلوط نیز گفت: امسال با انجام اقدامات لازم توانستیم خشکیدگی جنگل های بلوط را مهار کنیم اما در این زمینه نیازمند همکاری های عراق نیز هستیم.

به گفته وی، در حال حاضر برای جبران کسری جنگل های زاگرسی به دنبال کاشت درختان بلوط جدید و گیاهان سازگار با محیط هستیم تا مشکل این جنگل ها برطرف شود.

حجتی درباره کشت فراسرزمینی نیز گفت: در حال حاضر برنامه ای برای کشت فراسرزمینی در اقلیم کردستان عراق نداریم.

وی افزود: ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود را در بخش کشاورزی را در اختیار اقلیم کردستان عراق بگذارد تا با توسعه همکاری ها منافع هر دو کشور تامین شود.

** ایجاد فرصت سرمایه گذاری تجار ایرانی در اقلیم کردستان عراق

عبدالستار مجید قادر وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان ضمن آماده سازی پیش نویس تفاهم نامه از وزیر جهادکشاورزی ایران خواستار همکاری ایران در برخی زمینه ها با اقلیم کردستان عراق شد.

وی تصریح کرد: ایران در زمینه های تاریخی، اجتماعی و کشاورزی بر اقلیم کردستان تأثیرگذار است و می توانیم تبادلات زیاد بازرگانی، صنعتی، بهداشتی و درمانی با این کشور داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ایران در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی و آب خیلی پیشرفت داشته و برای همین ما پروژه ای آماده کرده ایم، تا روی آن کار کنیم و با جمهوری اسلامی ایران به امضا برسانیم.

وی در مفاد این تفاهم نامه حفظ جنگل ها و کنترل آتش سوزی ها، حفظ حیوانات وحشی، کنترل بیماری های دامی در مرزها، تبادل اطلاعات تخصصی در زمینه تولیدات کشاورزی و تامین موقعیت های تحصیلی از دیپلم تا دکتری، فراهم سازی تجهیزات و ادوات کشاورزی را خواستار شد.

به گفته وی، هم اکنون اقلیم کردستان نیازمند ۴۰ دستگاه کاشت و برداشت سیب زمینی، ۴ دستگاه برداشت ذرت و ۲ دستگاه خشک کننده ذرت است که این امر می تواند زمینه مناسبی برای بازار ماشین آلات و ادوات کشاورزی ایران فراهم کند.

وی خواستار ایجاد کمیته مشترکی برای اجرای مفاد تفاهم نامه توسعه روابط بین ایران و اقلیم کردستان عراق شد و در حال پیگیری و ارزیابی موضوعات مطرح شده هستیم.

وی گفت: در این تفاهم نامه حفظ جنگل ها و حفظ آنها از آتش سوزی، حفظ حیوانات وحشی در کوهستان، تبادل اطلاعات تخصصی در زمینه تولیدات کشاورزی، دام و طیور، تأمین موقعیت های تحصیلی در سطوح عالی دانشگاهی از اهداف ماست که امیدواریم با کمک جمهوری اسلامی ایران به این موارد نائل شویم.

وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان در این دیدار از مسئولان ایرانی خواست تا از تغییر مسیر رودی که به سمت سد سیروان در کرستان عراق سرازیر می شود، جلوگیری کنند، چرا که این امر مشکلاتی را برای مردم کردستان به وجود خواهد آورد.

وی تصریح کرد: در همین راستا ما به شرکت ها و تجار ایرانی فرصت می دهیم تا در بخش های کشاورزی و زراعی در اقلیم کردستان عراق سرمایه گذاری کنند و این مهم در راستای منفعت ایران و اقلیم کردستان خواهد بود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5444

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.