• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
0

زمستان گذرانی پرندگان مهاجر مصرف کودشیمیایی را در فریدونکنارکاهش داد

  • کد خبر : 11587
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
زمستان گذرانی پرندگان مهاجر مصرف کودشیمیایی را در فریدونکنارکاهش داد

فرماندار فریدونکنار گفت: زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در اراضی شالیزاری این شهرستان سبب کاهش ۴۵ درصدی مصرف کود شیمیایی در این اراضی در سال جاری شده است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ مهرداد ابراهیمی روز چهارشنبه در آیین نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای اسبوکلای شهرستان فریدونکنار سطح زیر کشت برنج این […]

parandeh_mohajer_2فرماندار فریدونکنار گفت: زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در اراضی شالیزاری این شهرستان سبب کاهش ۴۵ درصدی مصرف کود شیمیایی در این اراضی در سال جاری شده است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ مهرداد ابراهیمی روز چهارشنبه در آیین نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای اسبوکلای شهرستان فریدونکنار سطح زیر کشت برنج این شهرستان را بیش از شش هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد.

شهرستان فریدونکنار در استان مازندران به اعتقاد کارشناسان زیست محیطی جهان، بزرگ ترین زیستگاه زمستان گذرانی پرندگان در دنیاست.

سالانه میلیون ها بال پرنده از اروپا، فنلاند و هند برای به دست آوردن غذا و جوجه آوری وارد این منطقه می شود و پس از مدت دستکم چهار ماه به آفریقا پرواز می کنند.

بر اساس گزارش منابع رسمی، مهاجرت پرندگان به فریدونکنار به علت خشکیدن بسیاری از تالاب های کشور هر ساله هم به لحاظ کمیت و هم از نظر تنوع رو به افزایش است زیرا این منطقه به علت داشتن شالیزارهای باتلاقی و آب بندان های فراوان بهشت این پرندگان به شمار می رود.

گونه های مختلف پرندگان از خانواده مرغابی ها، غازها، حواصیل و قوها در فریدونکنار یافت می شود و حتی تعداد زیادی از گونه های مختلف پرندگان شکاری مانند جغد ، عقاب و شاهین هم به هوای پرندگان مهاجر وارد این منطقه می شوند.

فرماندار فریدونکنار همچنین با بیان اینکه اگر آب مورد نیاز تامین شود، اراضی این شهرستان قابلیت کشت دوم را دارد، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد شالیزاری های فریدونکنار یا نشا مجدد می شود یا اینکه به صورت پرورش ساقه اول (رتون) تحت مراقبت و برداشت دوباره قرار می گیرد.

وی به اهمیت مهار آب های سطحی اشاره کرد و افزود: ساخت سردهنه رودخانه کاری پی، تسریع در ساخت سد هراز و لایروبی رودخانه ها و انهار از خواسته های شالیکاران است.

ابراهیمی وضعیت تولید برنج را در سال جاری مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت : امسال آفات و بیماری شالی اندک بود و پیش بینی می شود دستکم بین ۵۰۰ تا یکهزار کیلو گرم محصول بیشتری از هر هکتار برداشت شود .

* جشنواره بین المللی خوشه های زرین در فریدونکنار

فرماندار فریدونکنار همچنین از برگزاری جشنواره بین المللی خوشه های زرین برنج در این شهرستان خبر داد و زمان آن را چهارم تا شش شهریور اعلام کرد.

وی گفت: در این جشنواره کارشناسان برنج چندین کشور برنج خیز از جمله ژاپن، تایلند، هند و برزیل شرکت می کنند.

نخستین برداشت مکانیزه شالی برنج روز چهارشنبه با حضور ربیع فلاح استاندار مازندران و عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در سطح یک و نیم هکتار از شالیزارهای روستای اسبوکلای شهرستان فریدونکنار آغاز شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11587

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.