• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس: دو سوم عرصه های کشور درحال تبدیل به بیابان است

  • کد خبر : 4165
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵

رییس کمیسیون کشاوری، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون دو سوم عرصه های ایران به سمت بیابانی شدن پیش می رود و فقط یک سوم خاک کشور قابلیت زراعی دارد. «عباس رجایی» روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون پژوهش دقیق درمورد کیفیت خاک کشور و کانونهای مستعد کشت، تهدید […]

رییس کمیسیون کشاوری، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون دو سوم عرصه های ایران به سمت بیابانی شدن پیش می رود و فقط یک سوم خاک کشور قابلیت زراعی دارد.
«عباس رجایی» روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون پژوهش دقیق درمورد کیفیت خاک کشور و کانونهای مستعد کشت، تهدید و آلودگی ها و پیشنهادات جامع اصلاحی انجام نشده و نقشه آمایش خاک سرزمین موجود نیست.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به گفته کارشناسان، برای ایجاد هر یک سانتیمتر مکعب خاک حدود ۲۰۰ هزار سال زمان نیاز است و این مهم ضرورت قانونمندی خاص در حفظ این عنصر ارزشمند را گوشزد می کند.

رجایی اظهار کرد: فرسایش بالای خاک از چالش های مهم زیستی کشور است که به صورت فرسایش بادی و سیلاب به سرعت طیف بزرگی از خاک را از دسترس خارج می کند و باید در این خصوص اقدامات قاطع پیشگیرانه اعمال شود.

وی ادامه داد: مدیریت ناقص پسماندهای صنعتی، خانگی، عفونی و کشاورزی تهدید دیگری برای سلامت خاک است و در بیشتر نقاط کشور به دلیل ضعف مدیریت پسماند، منابع آب و خاک آلوده شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: نبود نقشه راه برای دفع اصولی پسماندهای الکترونیک بویژه لامپ های کم مصرف که حاوی میزان زیادی فلزات سنگین و عناصر خطرناک هستند به عنوان یکی از تهدیدات جدی در عرصه آلایندگی خاک کشور مطرح است.

رجایی افزود: در بسیاری از کشورها مدیریت بهینه کود وسم به رسمیت شناخته شده و روش های نوین ارگانیک و حذف طبیعی آفات جایگزین شده زیرا سموم و کودهای شیمیایی به عنوان یکی از کانونهای مهم آلایندگی خاک مطرح است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مباحث آلایندگی و تهدید سلامت خاک مواد نفتی در حوزه های نفت خیز است که مشکلات عدیده ای را برای کشور دارد و باید برنامه حساب شده حفاظت از خاک برای آن اجرا شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: معادن آهن پلاسری که اخیرا در حوزه معدنی با جداسازی عناصر خاک و صادرات آن در کشور کلید خورده بلای خانمانسوز در بی کیفیت سازی خاک زراعی و نباتی است.

رجایی افزود: معدنکاران پلاسری خاک حاوی ریزمغذی را سرند کرده و به عنوان خاک صنعتی با ارزش افزوده بالا می فروشند اما این خاک دیگر قابلیت عناصر حیاتی را نداشته و بازسازی ان بسیار سخت است و هکتارها زمین مرغوب کشاورزی تبدیل به عرصه های بیایانی می شود.

وی اظهار کرد: سازمان جنگلها و مراتع کشور مامور شده است تا مانع معدنکاری پلاسری شود.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد: از دیگر تهدیدات حوزه خاک کشور، تجارت گلدانی خاک ازطریق صادرات گلهای زینتی است و برخی سودجویان، سهوی یا عمدی در این حوزه گام برداشته اند.

رجایی افزود: علاوه بر خروج بخشی از خاک مرغوب کشور درقالب تجارت گلدانی ، برخی سودجویان نیز اقدام به صادرات خاک فله با کشتی به کشورهای جنوب خلیج فارس کرده اند که از این اقدام غیرقانونی جلوگیری شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت حفظ منابع پایه خاک کشور دولت لایحه ای را در این خصوص به مجلس فرستاد که بازپس گرفته شد و انتظار می رود لایحه جامع دولت سریعتر برای تبدیل به قانون ارسال شود.

رجایی افزود: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد به محض دریافت لایحه دولت، با بنیه کارشناسی قوی مراحل قانونمداری ویژه خاک را طی کند و پیش بینی مجازات های سنگین برای قانون شکنان این عرصه داشته باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.