• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6

رییس سازمان جنگل ها به گسترش پدیده بیابان زایی درکشور هشدار داد

  • کد خبر : 11989
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
رییس سازمان جنگل ها به گسترش پدیده بیابان زایی درکشور هشدار داد

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نسبت به افزایش پدیده بیابان زایی در کشور هشدار داد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، خداکرم جلالی روز سه شنبه در گردهمایی سراسری مسوولان حوزه نمایندگان ولی فقیه ادارات کل منابع طبیعی استان های کشور در مرکز آموزشی منابع طبیعی کلارآباد، افزایش […]

reis_sazman_jangalhaرییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نسبت به افزایش پدیده بیابان زایی در کشور هشدار داد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، خداکرم جلالی روز سه شنبه در گردهمایی سراسری مسوولان حوزه نمایندگان ولی فقیه ادارات کل منابع طبیعی استان های کشور در مرکز آموزشی منابع طبیعی کلارآباد، افزایش گازهای گلخانه ای، معضلات زیست محیطی، بحران کم آبی، ریزگردها، خشکسالی، طغیان آفات و تغییرات اقلیمی هوا را از علت های اساسی گسترش بیابان زایی درکشور معرفی کرد.

وی، گفت: اکنون از گستره جنگل های کشور حدود ۲.۳ میلیون هکتار بیابان شده است و از ۱۰ سال گذشته تاکنون پدیده خشکسالی نیز در کشور رخ داده و این وضعیت بسیارنگران کننده است.

وی با اشاره به گرمای کم سابقه نسبت به پنجاه سال گذشته در کشور، اظهارکرد : در پی این رخداد طبیعی حدود ۱۷ درصد نیازآبی گیاهی بیشترشده و سطح رویش گیاهی نیز کاهش چشمگیری داشته است.

رییس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری ، بیابان زدایی را به عنوان یکی از کارهای اولویت دار این سازمان در سال جاری برشمرد و گفت: با انجام اقداماتی از جمله اجرای طرح های آبخیزداری می توان حدود ۷۰ درصد از آب تبخیر شده نزولات آسمانی را به سفره های زیرزمینی هدایت کنیم به طوری که بتوان دشت های حاصلخیزی که اکنون براثر بی آبی به دیم و درنهایت به بیابان تبدیل شده است احیا تا شاهد رویش گیاهی باشیم .

جلالی ،میزان اعتبار تخصیصی برای اجرای طرح های آبخیزداری را حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اگرچه این میزان اعتبار ناکافی است منتهی باید با مشارکت های مردمی جهت بیابان زدایی در کشور برنامه ریزی کنیم.

وی درادامه با بیان اینکه ازگستره ۱۳۵ میلیون هکتارعرصه منابع طبیعی در کشور، بیش از ۱۴ میلیون هکتار جنگل، بیش از ۳۲ میلیون هکتار بیابان و بقیه مرتع تشکیل می دهد، گفت: از ۱۳ اقلیم شناسایی شده جهان ۱۱ اقلیم درایران وجود دارد و کشور ما جزو پنجمین کشور اول جهان درحوزه تنوع ژنتیکی و گیاهی است به نحوی که حدود هفت درصد از ذخایر جهانی در ایران تولید می شود.

جلالی ،در ادامه بخشی از چالش های موجود در این حوزه را ناشی از کم توجهی به منابع طبیعی و چشم پوشی به آموزه های دینی در جهت صیانت از این سرمایه الهی دانست و درادامه به راهبردهای این سازمان درجهت تحقق منویات مقام معظم رهبری با هدف صیانت از جنگل ها و حفظ منابع طبیعی پرداخت.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری جامع نگری در عرصه سرزمینی، مشارکت دادن مردم، اقتصادی کردن جنگل ها، برخورد جدی با پدیده زمین خواری، توجه به معیشت مردم از جمله روستاییان و دامداران، کنترل جدی بیماری ها، تثبیت مالکیت، مقابله با قاچاق چوب، کنترل سرقت چوب های هیزمی، مهارطرح های عمرانی نامتوازن، اجرای طرح های پسماند زباله، امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش، ارائه لایحه با موضوع تقویت ساختار منابع طبیعی و پیشگیری از آتش سوزی را از جمله راهبردهای این سازمان دراین حوزه برشمرد.

جلالی، افزود: این موارد درقانون برنامه ششم توسعه نیز پیشنهاد شده است که امیدوارم تدوین شود.

وی، اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه برای ۱۴ میلیون هکتار از عرصه های جنگلی طرح آبخیزداری تهیه و اجرا شده و طبق این برنامه قراراست سالیانه حدود ۲۰۰ هزارهکتار جنگل کاری اقتصادی با مشارکت های مردمی انجام گیرد.

وی درادامه گستره آتش سوزی جنگل ها در سال جاری را حدود ۱۵ هزار هکتار اعلام کرد که حدود ۹۵ درصد علت بروز ان را ناشی از بی احتیاطی دانست.

همایش مسوولان حوزه نمایندگان ولی فقیه ادارات کل منابع طبیعی استان های کشور از روز سه شنبه در مرکز آموزشی منابع طبیعی کلارآباد از توابع شهرستان عباس آباد آغاز و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.