• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
4

رییس حفظ نباتات: اکثر محصولات کشاورزی ایران باقیمانده سموم ندارند

  • کد خبر : 351
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶

در حالی که برخی کارشناسان و انجمن محصولات ارگانیک کشاورزی به آلوده بودن محصولات کشاورزی و وجود باقی‌مانده سموم در آن‌ها اعتقاد دارند، رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد:‌ “طرح این مسائل غیر کارشناسی، اذهان عمومی را تشویش می‌کند چراکه اکثر محصولات کشاورزی ایران از نظر باقیمانده سموم هیچ مشکلی ندارند”.  به گزارش IANN، به […]

در حالی که برخی کارشناسان و انجمن محصولات ارگانیک کشاورزی به آلوده بودن محصولات کشاورزی و وجود باقی‌مانده سموم در آن‌ها اعتقاد دارند، رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد:‌ “طرح این مسائل غیر کارشناسی، اذهان عمومی را تشویش می‌کند چراکه اکثر محصولات کشاورزی ایران از نظر باقیمانده سموم هیچ مشکلی ندارند”.

 به گزارش IANN، به نقل از خبرگزاری ایسنا، سال‌هاست که برخی کارشناسان معتقدند به دلیل مصرف بالای سموم در تولید محصولات کشاورزی از سوی کشاورزان و نبود مکانیزم درست مصرف کود و سموم (از نظر میزان استفاده در هر هکتار و زمان) پس از برداشت محصولات شاهد هستیم که باقیمانده سموم همچنان در محصولات وجود دارد و این مساله سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها در مصرف کنندگان می‌شود.

 در این میان محمدرضا اردکانی، عضو انجمن ارگانیک ایران هم در همایش دو روزه اصول و مبانی کشاورزی ارگانیک در استان لرستان که اخیرا برگزار شده، اعلام کرده که ۸۰ درصد محصولات کشاورزی تولید شده در ایران حاوی باقیمانده‌های آفت‌کش‌هایی هستند که مورد استفاده کشاورزان و تولیدکنندگان قرار گرفته‌اند.

 به گفته وی همه ما در طول زندگی مسلما در معرض ابتلا بیماری‌های گوناگونی قرار می گیریم که البته در مورد برخی از آن‌ها اطلاعاتی نداریم که یکی از آن‌ها باقیماندن آثار آفت‌کش‌ها در برخی تولیدات غذایی است؛ به عنوان مثال باقیمانده نیترات عوارض متعددی برای انسان در پی دارد.

 این عضو انجمن ارگانیک معتقد است زنگ خطر سونامی به صدا در آمده و استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها یکی از عوامل بروز این سونامی هستند چراکه امروز در تولید محصولات کشاورزی پر مصرفی چون سیب‌زمینی، پیاز، گوجه و … سموم متنوع بسیاری استفاده می‌شود که حتی باعث تغییر شکل آن‌ها نیز می‌شود.

 اما محمد باغستانی میبدی، رییس سازمان حفظ نباتات کشور در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: طرح چنین مسائلی به هیچ وجه صحت ندارد و اگر برخی با اظهار نظرهای کارشناسی چنین ابهاماتی را مطرح کنند در واقع اذهان عمومی مصرف‌کنندگان را مشوش کرده‌اند.

وی تصریح کرد: باید دید چنین اظهارنظرهایی براساس کدام کار تحقیقاتی میدانی انجام شده است.

باغستانی اظهار کرد: اکثر محصولات کشاورزی تولید شده در داخل از نظر باقیمانده سموم هیچ مشکلی ندارند و مرجع رسمی و قانونی بررسی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی وزارت بهداشت است.

به نظر می‌رسد باید برای بررسی دقیق میزان باقیمانده سموم در انواع محصولات کشاورزی یک تحقیق میدانی در سطح ملی صورت گیرد تا از همه محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور نمونه‌برداری صورت گیرد و با کشاورزانی که به عمد و برای تولید بیشتر، بیش از حد از سموم کشاورزی استفاده می‌کنند برخورد کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=351

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.