• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
5

رکود صادرات گیاهان دارویی به دلیل برداشت بی رویه و نبود تولید انبوه

  • کد خبر : 11378
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۷:۰۶
رکود صادرات گیاهان دارویی به دلیل برداشت بی رویه و نبود تولید انبوه

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی، از رکود صادرات گیاهان دارویی بومی ایران خبر داد و گفت: برداشت بی رویه، کاهش رویش در عرصه های طبیعی و نبود تولید انبوه گیاهان دارویی، مهمترین عامل این رکود به شمار می رود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمدباقر رضایی اظهار کرد: صادرات […]

giyah_darooei_2رییس انجمن علمی گیاهان دارویی، از رکود صادرات گیاهان دارویی بومی ایران خبر داد و گفت: برداشت بی رویه، کاهش رویش در عرصه های طبیعی و نبود تولید انبوه گیاهان دارویی، مهمترین عامل این رکود به شمار می رود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمدباقر رضایی اظهار کرد: صادرات گیاهان دارویی از سال های گذشته در ایران آغاز شده است اما علاوه بر دلایل ذکر شده، به دلیل برداشت بی رویه و جایگزین نشدن آنها، با رکود و در برخی سال ها کاهش مواجه بوده است.

وی افزود: در سال های اخیر بیشترین برداشت گیاهان دارویی از عرصه های طبیعی صورت می گرفت و کاشت زراعی آنها در ۱۰ سال گذشته چندان متداول نبود.

** نبود تولید انبوه گیاهان دارویی

رضایی با بیان اینکه کاشت گیاهان دارویی به سمت تولید انبوه سوق نیافته است، اظهار کرد: تولید گیاهان دارویی در سال های اخیر توسعه مناسبی نداشته و کشت دیم آنها نیز در کشور شکل نگرفته است.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران با یادآوری اینکه کاشت گیاهان دارویی در کشور اقتصادی نیست، افزود: بیشتر زمین های زراعی به قطعه های کوچک تبدیل شده و زراعت گیاهان دارویی نیز چندان متداول نیست.

رضایی اظهار کرد: در برخی گونه های گیاهی سطح زیر کشت افزایش یافته اما در برخی دیگر از گونه های گیاهی به دلیل اقتصادی نبودن، سطح زیر کشت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: هرچند گیاهان دارویی در برخی از استان ها مانند مازندران، گلستان و آذربایجان زراعت می شود اما مدیریتی بر روی تولید انبوه یا تجمیع اراضی در کشور صورت نگرفته است.

** کاشت حدود ۶۰ گونه گیاهان دارویی در ایران

رضایی کاشت حدود ۶۰ گونه از گیاهان دارویی در ایران را یادآور شد و گفت: این گونه های گیاهی در ۵۰ تا ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت رفته است.

وی اظهار کرد: بابونه، نعنا، آویشن، گشنیز، رازیانه، پنیرک و گل محمدی از جمله گیاهان دارویی هستند که در حال حاضر در کشور کاشت می شوند.

رضایی با بیان اینکه درصد کمی از گیاهان دارویی به صنعت داروسازی اختصاص پیدا می کند، گفت: حدود سه درصد گیاهان دارویی در اختیار این صنعت قرار می گیرد.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران ادامه داد: صنعت داروسازی در ایران به برخی از گونه های گیاهی نیاز دارد که در سطح انبوه تولید نمی شود و در اختیار این صنعت قرار نمی گیرد.

رضایی با بیان اینکه در کشورهایی مانند هلند، آلمان، هند و آمریکا یک گیاه دارویی در وسعتی حدود ۲ تا ۱۰ هزار هکتار کشت می شود، گفت: این روند سبب اقتصادی شدن محصول می شود.

وی افزود: در ایران تعداد محدودی از گیاهان دارویی مانند گل محمدی از سال های گذشته به صورت دیم تولید می شوند و در استان فارس حدود ۶ هزار هکتار زیر کشت این گیاه رفته است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11378

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.