• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 6 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
4

رویکرد سازمان جنگل ها، جنگلداری اقتصادی با مشارکت مردم است

  • کد خبر : 9337
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
رویکرد سازمان جنگل ها، جنگلداری اقتصادی با مشارکت مردم است

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری رویکرد جدید این سازمان در مدیریت جنگل ها را جنگلداری اقتصادی و اجتماعی با مشارکت مردم عنوان کرد. به گزارش ایرنا، بهزاد انگورج روز سه شنبه در اولین نشست کمیته هماهنگی منطقه ای طرح بین المللی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در رشت افزود: سازمان […]

jangalمعاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری رویکرد جدید این سازمان در مدیریت جنگل ها را جنگلداری اقتصادی و اجتماعی با مشارکت مردم عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، بهزاد انگورج روز سه شنبه در اولین نشست کمیته هماهنگی منطقه ای طرح بین المللی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در رشت افزود: سازمان جنگل ها هدف راهبردی و نگرش خود را تغییر داده و رویکرد جدید این سازمان مبتنی بر مشارکت مردمی در مناطق جنگلی و توسعه جنگلداری اقتصادی و اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: طرح مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در سال ۱۳۹۳ به همت استانداران گیلان، مازندران و گلستان امضا شد و براساس این طرح؛ جنگل های شمال باید به گونه ای مدیریت شوند که هزینه بر نبوده و ایجاد یک مدیریت یکپارچه و پایدار را در بر داشته باشند.

انگورج اظهار داشت: جنبه های اجتماعی ، اقتصادی و اکولوژی منطقه در این طرح لحاظ شده و به جنگل، به صرف بهره برداری از چوب آن نگریسته نمی شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در کشور طی نیم قرن گدشته گفت: این اقدامات موجب حفظ جنگل های هیرکانی در ایران شده ولی در بقیه کشورها ، این جنگل ها از بین رفته و این، یک سند افتخار برای مردم ایران است که توانسته اند این جنگل های تاریخی را نگه دارند.

وی یادآور شد: سیاست ها در گذشته در جنگل ها بر تک محصولی بودن (برداشت چوب) بود ولی هم اکنون با رویکرد جدید، مدیریت جامع نگر و یکپارچه دنبال می شود و هدف ما این است که استانداران استان های شمالی در حمایت از طرح چندمنظوره هیرکانی به مدیریت یکپارچه جنگل های شمال کمک کنند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در اولین برداشتی که از جنگل ها صورت گرفت؛ دو میلیون و ۸۸ هزار هکتار جنگل گزارش شده ولی طی ۵۰سال بهره برداری، سطح جنگل های شمال به یک میلیون و ۹۳۹ هزار هکتار کاهش یافته است .

وی با مشارکتی دانستن طرح مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی اظهار داشت: تمامی برنامه های سازمان جنگل ها و مراتع ، مشارکتی است و با تدوین آیین نامه اجرایی و آمایش ملی سرزمینی و نیز برنامه صیانت از جنگل ، سیاست های تشویقی و حفظ منافع عوامل ذینفع در برنامه ها دیده شده است.

استاندار گیلان: در اجرای موفقیت آمیز طرح ها باید منافع مردم حفظ شود

استاندار گیلان نیز در این نشست گفت: برای اجرای موفقیت آمیز طرح ها و پروژه ها، باید منافع مردم محلی در نظر گرفته شود.

محمدعلی نجفی افزود: امروز در دنیا، دولت ها و حکومت هایی موفق هستند که به منافع مردم خود می اندیشند و سعی می کنند که مردم را در امور مشارکت دهند.

وی در ارتباط با طرح چند منظوره جنگل های هیرکانی در جنگل های شمال اظهار داشت: وظیفه خود می دانیم که از اجرای این طرح حمایت کنیم و همه بخش های استان بویژه فرمانداران باید به عنوان یک وظیفه کمک کنند.

استاندار گیلان با اشاره به تاکید رییس جمهوری بر حفظ محیط زیست در سفر فروردین ماه امسال هیأت دولت به گیلان خاطرنشان کرد: توسعه باید با حفظ جنگل ها و محیط زیست باشد و توسعه بدون حفظ منابع طبیعی امکانپذیر نیست و در این فرایند باید معیشت ، رفاه و آسایش مردم از جنگل ها تامین شود.

وی که در این نشست به عنوان استاندار سبز معرفی شد، ادامه داد: افتخار می کنم که جنگلبان هستم و همه ما باید سعی کنیم محیط بان ، جنگلبان و پاکبانی خوب و واقعی باشیم.

وی افزود: با اجرای طرح چند منظوره جنگل های هیرکانی ، خدمات چند منظوره در جهت حفظ و حراست از محیط زیست و جنگل ها ترویج می شود حال اینکه قبل از آن، ارزش واقعی این جنگل ها در برنامه ریزی ها شناخته شده نبود .

در طرح مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی، برنامه های راهبردی تدوین می شود

مدیر طرح چند منظوره جنگل های هیرکانی نیز در این نشست اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح استفاده از پتانسیل جامعه های محلی است تا مردم بتوانند به معنای واقعی در منافع جنگل سهیم شوند.

داریوش بیات گفت: این طرح در منطقه جنگلی فریرود و زیلکی رودخان در گیلان، منطقه جنگلی دوهزار و سه هزار و بلیران در مازندران و منطقه چهل چای در استان گلستان به عنوان پایلوت درحال اجراست.

وی ادامه داد: این فعالیت ها بصورت فرابخشی انجام می گیرد و هدف آن ، حفظ طبیعت همراه با حفظ منافع جنگل نشینان و تدوین برنامه های راهبردی و عملی تلفیقی در مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز گفت: از ۵۶۴ هزار هکتار جنگل در این استان، در ۴۰۰هزارهکتار آن طرح جنگلداری اجرا می شود .

داود زارع افزود: تاکنون برای ۹۷درصد اراضی ملی استان گیلان، اسناد مالکیت و سند دولتی صادر و در ۱۷هزار هکتار عرصه های جنگلی، جنگل کاری انجام شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد دام و سه هزار خانوار نیز از جنگل های گیلان خارج شده است.

وی یادآور شد: در اجرای طرح مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی ، حفظ تنوع زیستی در عرصه های جنگلی ، مدیریت بهره برداری از چوب و تنوع زیستی دنبال می شود.

اولین نشست کمیته هماهنگی منطقه ای طرح بین المللی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی، با شرکت اعضای این کمیته و جمعی از مدیران استان های گیلان ، مازندران و گلستان و با حضور بالا سوبرامانیام مورالی ( BalaSUBRAMANIAM MURali) معاون نماینده مقیم برنامه عمرانی سازمان ملل متحد، مایک موزر مشاور ارشد بین المللی پروژه چندمنظوره هیرکانی در استانداری گیلان برگزار شد.

در این نشست ، تدوین فرایند راهبرد توسعه سبز جنگل های هیرکانی (خزری) مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند ، از موهبت های الهی برای استان های شمالی است.

این جنگل ها که در طول سواحل جنوبی دریای خزر و شیب شمالی رشته کوه های البرز واقع شده و علاوه بر داشتن تنوع زیستی با اهمیت و چشم اندازهای ارزشمند ، دارای اهمیت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بی نظیر نیز می باشند.

پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی با همکاری برنامه عمران ملل متحدد (UNDP) و با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در چهار محدوده پایلوت به وسعت ۱۲۰ هزار هکتار در استان های گیلان، مازندران و گلستان در حال اجراست.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.