• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
1

راه اندازی پایانه بین المللی صادرات گل و گیاه تا پایان سال جاری

  • کد خبر : 9648
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
راه اندازی پایانه بین المللی صادرات گل و گیاه تا پایان سال جاری

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی از راه اندازی پایانه بین المللی صادراتی گل و گیاه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: هم اکنون این پایانه نیازمند اعتبار برای تجهیز و امکانات مورد نظر است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سیدمحمد کیایی روز دوشنبه […]

golkhane_gol_gologiyahمدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی از راه اندازی پایانه بین المللی صادراتی گل و گیاه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: هم اکنون این پایانه نیازمند اعتبار برای تجهیز و امکانات مورد نظر است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سیدمحمد کیایی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از گلخانه تولیدی ارقام جدید گل ژرورا، افزود: هم اکنون به دلیل مشکلات صادرات و نداشتن پایانه صادراتی مناسب در استمرار تولید گل و گیاه زینتی در کشور با مشکل مواجه هستیم، بنابراین کشور نیازمند راه اندازی پایانه صادراتی گل و گیاه است.

وی تصریح کرد: ساخت این پایانه که از سال های گذشته آغاز شده تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به دلیل نبود اعتبارات لازم پایانه هنوز تجهیز و راه اندازی نشده است.

به گفته وی، طبق برآوردهای گذشته احداث این پایانه به ۲۸ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که هم اکنون بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل این طرح معرفی شده است، در صورت تامین اعتبار مورد نظر تلاش خواهیم کرد امسال این پایانه صادراتی راه اندازی شود.

صادرات ژرورا نیازمند ثبت گواهی نهال و بذر
مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی افزود: در حال حاضر در پروژه های تحقیقاتی ارقام جدیدی از گل ژرورا توسط بخش خصوصی معرفی شده که برای ایجاد شرایط مناسب جهت صادرات، ثبت این گیاه و دریافت گواهی نهال و بذر ضروری است.

وی اضافه کرد: در صورتی که ثبت رقم جدید ژرورا با تنوع رنگی و کمیت تولید پاسخگوی نیاز کشور باشد به طور حتم از واردات ژرورا ممانعت خواهد شد.

به گفته کیایی، با ثبت رقم جدید، تسهیلات و امکانات لازم برای تولید و تکثیر این گیاه با هدف تامین نیاز داخل و صادرات آن به بخش خصوصی اختصاص می یابد.

تولید کشت سبزی و صیفی در برنامه ششم توسعه
کیایی اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آبی و بغرنج شدن این مشکل در نظر داریم طی یک برنامه منسجم تولید سبزی و صیفی کشور را در فضای گلخانه ای تحت پوشش قرار دهیم در همین راستا پیش بینی شده سالانه سه هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه گلخانه ای داشته باشیم که این امر باعث کاهش مصرف آب خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مصرف آب محصولاتی همچون خیار و گوجه در گلخانه ها یک دهم مصرف آب در فضای باز است و که در صورت زیرکشت بردن خیار و گوجه در کشت گلخانه ای دو هزار و ۲۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی آزاد خواهد شد. همچنین حدود ۳.۲ میلیارد مترمکعب آب نیز صرفه جویی می شود.

وی افزود: برای کاهش مصرف آب در بخش باغبانی در نظر داریم از روش های پایه های رویشی در باغات متراکم استفاده کنیم که این مهم در دستور کار معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9648

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.