• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

راهکارهای مقابله با گرد و غبار بررسی می شود

  • کد خبر : 11976
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۸:۱۴
راهکارهای مقابله با گرد و غبار بررسی می شود

روش و راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار در قالب برگزاری کنفرانس بین المللی گرد و غبار با حضور متخصصان و صاحبنظران این رشته بررسی می شود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از  ایرنا؛ سعید حجتی گفت: پدیده گرد و غبار چند سالی است برخی استان های کشور به ویژه […]

toofan_shen_badshadid_gardokhadروش و راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار در قالب برگزاری کنفرانس بین المللی گرد و غبار با حضور متخصصان و صاحبنظران این رشته بررسی می شود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از  ایرنا؛ سعید حجتی گفت: پدیده گرد و غبار چند سالی است برخی استان های کشور به ویژه استان های غربی و جنوبی را درگیر و مشکلات زیادی برای ساکنان آن ایجاد کرده است.

وی افزود: در ابتدا فقط استان های غربی و جنوبی کشور درگیر این پدیده بودند اما اکنون استان های مرکزی کشور مانند تهران و اصفهان نیز از این پدیده رنج می برند از این رو یافتن راهکارهای صحیح برای مقابله با آن الزامی است.

وی ادامه داد: بر این اساس دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، فائو، استانداری خوزستان، سازمان هواشناسی، بخش منابع آب وزارت نیرو، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب کشور اقدام به برگزاری کنفرانس بین المللی گرد و غبار کرده است.

حجتی گفت: بررسی ها نشان می دهد بیشترین منشا گرد و غبار کشورهای همسایه مانند عراق، عربستان و کویت است از این رو متخصصانی از کشورهای همسایه در این همایش حضور خواهند داشت و مقالاتی نیز به دبیرخانه ارسال می کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار در تلاشیم تا این کنفرانس به نتایج مطلوبی در زمینه راهکارهای اجرایی مقابله با گرد و غبار برسد زیرا زمانی که توفان های گرد و غبار در استانی مانند خوزستان رخ می دهد تمام زندگی مردم مختل و سلامت شهروندان نیز با خطر مواجه می شود.

حجتی با بیان اینکه خشکسالی بیشتر کشور را تحت تاثیر قرار داده است گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه یکی دیگر از معضلاتی است که در صورت به هوا برخاستن گرد و غبار نمکی زندگی مردم بخش آذربایجان دچار اختلال می شود.

وی افزود: بر این اساس محورهای کنفرانس بر اساس ایجاد راهکاری برای مقابله با این پدیده در نظر گرفته شده است و سخنرانان اصلی آن از کشورهای مانند امریکا، چین، امارات، قطر و کویت هستند.

وی ادامه داد: راهکارهای کنترل منابع ایجاد توفان های گرد و غبار، راهکارهای مقابله با پیامدهای زیست محیطی رخدادهای گرد و غبار، راهکارهای مقابله با پیامدهای اجتماعی – اقتصادی وقایع غباری، راهکارهای کاهش پیامدهای وقایع گرد و غبار بر صنایع، تعیین ناهنجاری های زیستی ناشی از بروز رخدادهای گرد و غبار در جوامع انسانی و راهکارهای کاهش اثرات آن بر سلامت انسان برخی از محورهای این کنفرانس است.

حجتی افزود: راهکارهای کاهش پیامدهای وقوع توفان های گرد و غبار در کشاورزی، راهکارهای مقابله با اثر فعالیت های عمرانی در ایجاد گرد و غبار، ارتباط توفان های گرد و غبار و تغییرات اقلیمی در مقیاس محلی و منطقه ای، کاربرد روش ها و فناوری های پیشرفته نظارت، پایش و کنترل رخدادهای گرد و غبار از دیگر محورهای کنفرانس بین المللی ‘گرد و غبار’ است.

وی تاکید کرد: تلاش می کنیم خروجی این کنفرانس در قالب سند یا بیانیه ای باشد تا با همکاری کشورهای همسایه بتوانیم هرچه زودتر با این پدیده مقابله کنیم.

حجتی گفت: در این کنفرانس کارگاه های آموزشی ‘ فناوری های نوین در تولید انواع مالچ’ و ‘ پردازش های هواشناسی رخدادهای گرد و غبار’ برگزار می شود.

به گفته وی اولین کنفرانس بین المللی ‘ گرد و غبار’ ، ۱۲ تا ۱۴ اسفند ماه امسال در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11976

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.