• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 6 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
11

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب خبر داد:اجرای طرح پایش کود در پنج استان کشور

  • کد خبر : 3196
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: ۱۴۰ برند به صورت داوطلبانه برای ارزیابی تولیدات‌ کودی اقدام کرده‌اند که از این تعداد ۵۰ مورد گواهی تطابق برچسب دریافت کرده‌اند. به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه کویر، دکتر کاظم خاوازی در اولین جلسه هماهنگی تامین، توزیع و نظارت بر روند مصرف نهاده‌های کشاورزی (کود شیمیایی) در […]

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: ۱۴۰ برند به صورت داوطلبانه برای ارزیابی تولیدات‌ کودی اقدام کرده‌اند که از این تعداد ۵۰ مورد گواهی تطابق برچسب دریافت کرده‌اند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه کویر، دکتر کاظم خاوازی در اولین جلسه هماهنگی تامین، توزیع و نظارت بر روند مصرف نهاده‌های کشاورزی (کود شیمیایی) در استان کرمان گفت: پنج استان تهران، فارس، زنجان، خوزستان و کرمان برای پایش کود انتخاب شدند که در کرمان به عنوان اولین استان این کار انجام می‌گیرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب اظهار کرد: اخیراً برای سنجش کیفیت کود حرکتی آغاز شده و هر کودی که در کشور تولید می‌شود یا از خارج وارد می‌شود، باید عناصر تشکیل دهنده آن برای مصرف کننده مشخص و ثبت شده باشد که از چه موادی تشکیل شده یا چه مزایایی دارد و در اولین قدم تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است که پس از ارزیابی کودهای تولیدی گواهی تطابق برچسب اعطا می‌شود و با داشتن تائیدیه مشکلی از نظر فروش وجود نخواهد داشت.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۱۴۰ برند به صورت داوطلبانه برای ارزیابی تولیدات‌شان اقدام کرده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد ۵۰ مورد گواهی تطابق برچسب دریافت کرده‌اند.

خاوازی تصریح کرد: در آنالیزها عناصر سنگین مد نظر هستند و کودهایی که محتوای عنصری پایینی دارند، باید در خط تولید مشکلات خود را حل کنند.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نهاده‌های بخش کشاورزی کود است، بیان کرد: بر اساس گزارش‌های متعدد در منابع علمی و سازمان‌های جهانی مثل فائو بین ۳۰ تا ۵۵ درصد از تولید در بخش زراعت و باغبانی متأثر از کود است و بنابراین کود منشأ افزایش قابل توجه عملکرد در کشاورزی است و سلامت خاک و گیاه به نوعی ارتباط کامل با وضعیت کیفیت کودهای مورد استفاده دارد که در کنار آن سلامت جامعه و حفظ محیط زیست هم منوط به استفاده از کودهای سالم کشاورزی می‌شود.

خاوازی افزود: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اصل ۱۳۸ قانون تشکیل موظف است نهاده‌هایی را که در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد از لحاظ کیفیت ارزیابی کند و به همین دلیل در ماه‌های گذشته وزارتخانه فعالیت بسیار جدی بر روی کود انجام داده است، ولی متأسفانه کودهای موجود در بازار از کیفیت خوبی به لحاظ محتوای عناصر غذایی برخوردار نیستند و به همین دلیل جلسات متعدد در این زمینه تشکیل شد و دفتری به عنوان دفتر سازماندهی کود و تغذیه گیاهی در معاونت زراعت شکل گرفت که به دنبال آن شورای راهبردی کود در وزارتخانه با هدف قرارگیری کود با کیفیت در اختیار کشاورزان تشکیل شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.