• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

ذرت کاران، ناکام تبصره‌های پنهان

  • کد خبر : 18320
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
ذرت کاران، ناکام تبصره‌های پنهان

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: محبوبه قرمز چشمه/ قیمت تضمینی خرید ذرت امسال ۱۰۳۶ تومان اعلام شد. این در حالی است که کشاورزان با گله از ۹۶۱ تومان دریافتی خود یاد می‌کنند و از عدم شفافیت عملکرد دولت نسبت به این موضوع شکایت دارند. مسئولان با بیان دلایل فنی این کاهش پرداخت را توجیه می‌کنند […]

zorat_zorrat_zerat_2خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: محبوبه قرمز چشمه/ قیمت تضمینی خرید ذرت امسال ۱۰۳۶ تومان اعلام شد. این در حالی است که کشاورزان با گله از ۹۶۱ تومان دریافتی خود یاد می‌کنند و از عدم شفافیت عملکرد دولت نسبت به این موضوع شکایت دارند. مسئولان با بیان دلایل فنی این کاهش پرداخت را توجیه می‌کنند و معتقدند در این زمینه توضیحات کامل در مصوبات داده شده است و مسئولان استانی باید کشاورزان را در این زمینه توجیه می‌کردند. این موضوع در حالی توجیه می‌شود که تغییر شاخص خرید می‌توانست همچون روال سال‌های گذشته با در نظر گرفتن تمام عوامل به شکل نهایی به کشاورز ارائه ‌شود تا کشاورز با برآورد هزینه‌ها نسبت به کشت ذرت اقدام ‌کند؛ موضوعی که این ذهنیت را متبادر می‌سازد که عدم شفاف‌سازی نرخ نهایی خرید تضمینی برای ایجاد انگیزه در کشاورزان و در راستای افزایش تولید بوده و پس از حصول نتیجه، حال با ارائه مصوباتی که کشاورزان از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، قصد در تأمین هزینه‌های دیگر از محلی دارند که کشاورز در طول یک سال گذشته برای ریال به ریال آن نقشه کشیده است. علاوه بر این، نکته مهم در این زمینه آن است ‌که هر که دستی بر آتش خرید تضمینی دارد، می‌داند که این مصوبه و بند‌های آن برخلاف روح خرید تضمینی است که بر اساس آن قرار است از کشاورز برای تولید محصولات استراتژیک حمایت شود و به نظر می‌رسد ذرت‌کاران با رخ دیگری از دولت آشنا شدند و اعتماد خود را نسبت به دولت و عملکرد آن از دست دادند. آنچه مسلم است این‌که کشاورز موجود پیچیده‌ای نیست و از تمام پیچیدگی‌های مقررات و مصوبات، فقط ابلاغیه آخر را می‌نگرد نه بندهای آن را. کشاورزان قشری هستند که اگر توانایی و قدرت تأثیر‌گذاری همچون سایر هم‌صنفان خود در سایر کشور‌ها را داشتند، هیچ‌گاه محصول خود را در دریا نمی‌ریختند یا نتیجه تلاش یک ساله خود را تحویل کارخانه‌ها نمی‌دادند تا انتظار دریافت مطالباتشان را چند ماه پس از پایان کار بکشند.
عمت‌الله نعمتی‌زاده، از کشاورزان ذرت کوه دشت لرستان و صاحب یک کارخانه ذرت خشک‌کنی کشور، در ارتباط با خرید تضمینی ذرت گفت: سال پیش ذرت از کشاورز با قیمت تضمینی مصوب ۹۶۱تومان خریداری و بهای آن به شکل کامل پرداخت شد؛ اما امسال با وجود تصویب قیمت ۱۰۳۶ تومان برای هرکیلو، تنها ۹۹۱ تومان به حساب کشاورزان واریز شده است.
این کشاورز در ادامه گفت: در مراجعاتی که به سازمان جهاد کشاورزی داشتم، دلیل کسر مبلغ، هزینه‌های خشک‌کردن ذرت عنوان شده و این در حالی است که در سال گذشته مبلغ اعلامی بدون هیچ  تغییری پرداخت و هزینه‌های فوق نیز به‌طور جداگانه به کارخانه‌ها پرداخت شد.
قیمت تضمینی، بلای کشت دوباره ذرت
کاوه خاکسار، مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی، در ارتباط با میزان تولید ذرت در کشور گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۱۲۰ هزار تن ذرت تولید شده شود که خوزستان با ۳۵۰ تن بیش‌ترین سهم را در تولید به خود اختصاص داده است.
خاکسار در ادامه افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نرخ خرید تضمینی امسال را قیمت ۱۰۳۶ تومان مشخص کرده و مقرر شده قیمت خشک‌کردن ذرت از مبلغ واریزی برای کشاورز کسر و مابقی به حساب آنان واریز شود.
وی در ارتباط با تأثیر کسر هزینه خشک‌کردن ذرت از قیمت خرید تضمینی گفت: مطمئناً مسائل بازرگانی روی تولید اثر می‌گذارد، به‌ویژه آن‌که با شرایط کنونی هزینه تولید ذرت با خرید تضمینی پوشش داده نمی‌شود؛ به همین سبب کشاورز سال بعد یا ذرت کشت نمی‌کند یا ذرت را برای مصارف دامی تولید و از تحویل آن به کارخانه ممانعت می‌کند.
 وی با اشاره به هدفی که خرید تضمینی ذرت بر مبنای آن شکل گرفته است، گفت: باتوجه به آن که ذرت در کشور به شکل دومنظوره کشت می‌شود، خرید تضمینی برای تشویق کشاورز برای کشت ذرت به جهت مصارف خوراکی بوده است. اگر مبلغ پرداختی از سوی دولت برای خرید تضمینی ذرت برای کشاورز مقرون به صرفه نباشد، ذرت را نه برای مصارف خوراکی، بلکه برای مصارف دامی تولید می‌کند.
رطوبت ۱۴ درصدی 
سید جمال مدرسی، مدیر کل دفتر مقررات و استاندارد‌های بازرگانی، در ارتباط با اعتراض کشاورزان نسبت به عدم پرداخت کامل قیمت خرید تضمینی گفت: هیچ‌گونه تخلفی در ارتباط با پرداخت قیمت خرید تضمینی ذرت به کشاورزان صورت نگرفته است، بلکه مبلغ بر اساس فرایندی که توسط دولت مصوب و توسط سازمان برنامه و بودجه اجرایی شده، پرداخت شده است.  وی در ادامه افزود: قیمت خرید تضمینی دولت برای محصول ذرت امسال ۱۰۳۶ تومان عنوان شده است و با توجه به آن‌که نرخ خرید تضمینی ذرت سال قبل تعیین می‌شود، از یک سال پیش قیمت خرید نهایی اعلام شده و در بندهای آن صراحتاً به خرید ذرت با رطوبت ۱۴ درصد اشاره شده است؛ بنابراین جایی برای هیچ‌گونه شائبه باقی نمی‌ماند.
مدرسی در ارتباط با خرید ذرت با رطوبت ۱۴ درصد گفت: ذرت در حالت عادی وقتی برداشت می‌شود رطوبتی بالاتر از ۳۵درصد دارد، حال آن‌که رطوبت مطلوب این محصول ۱۴ درصد است. طی فرآیندی در کارخانه این رطوبت کم و هزینه آن طی سال‌های پیش توسط دولت پرداخت می‌شد؛ اما امسال این هزینه بر عهده کشاورز است.
لزوم تعمق در مصوبات
مدیر کل دفتر مقررات و استاندارد‌های بازرگانی در ارتباط با اعتراضات کشاورزان مبنی بر عدم اجرای خرید تضمینی ذرت گفت: خرید تضمینی یک موضوع فنی و اقتصادی است و فهم موضوع و تبیین موضوع اهمیت بسیاری دارد و افرادی که نسبت به این موضوع مدعی هستند، کل خرید تضمینی ذرت برایشان جا نیفتاده است و باید تعمقی روی مصوبات داشته باشند. معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها باید در این ارتباط کشاورزان را توجیه می‌کرد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.