• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

دور جدید آموزش بین المللی ریپا (RIPA) ویژه کارشناسان و محققین کشور افغانستان

  • کد خبر : 25044
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
دور جدید آموزش بین المللی ریپا (RIPA) ویژه کارشناسان و محققین کشور افغانستان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از منطقه هراز؛ در راستای قرارداد همکاری های فنی و آموزشی میان مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، دوره جدید برنامه های آموزشی توسعه کشاورزی برنج محور ویژه کارشناسان بخش تحقیق و ترویج کشور افغانستان (ریپا) از روز یکشنبه سوم […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از منطقه هراز؛ در راستای قرارداد همکاری های فنی و آموزشی میان مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، دوره جدید برنامه های آموزشی توسعه کشاورزی برنج محور ویژه کارشناسان بخش تحقیق و ترویج کشور افغانستان (ریپا) از روز یکشنبه سوم آذرماه سال جاری با محوریت فرآیند پس از برداشت برنج (پست هاروست) فعالیت خود را در مرکز هراز آغاز نمود. در مراسم افتتاحیه این دوره که با حضور دکتر بهمن امیری لاریجانی ریاست مرکز هراز و جمعی از همکاران این مرکز، آقای ناکاهارا مشاور ارشد برنامه های آموزشی جایکا در منطقه و جمعی از همکاران ایشان و نیز آموزش گیرندگان حاضر در این دوره برگزار شد، امیری لاریجانی با اشاره به سیاست های جهانی در خصوص توسعه کشت برنج و افزایش میزان تولید، برنامه های بین المللی در جهت ایجاد تنوع در سیستم های زراعی کشت برنج با هدف کاهش فقر و تولید غذای سالم و کافی برای جهان، بر دسترسی همگانی و آسان به سیستم های دانش و اطلاعات تاکید نمود. ویهمچنین پایداری در تولید همراه با حفظ محیط زیست در هماهنگی با روند تغییرات اقلیمی را امری مهم و حیاتی برشمرد.
لاریجانی ضمن اشاره به توانمندی ها و جایگاه ویژه مرکز هراز در توسعه تکنولوژی های مرتبط با نظام شالیزار در همکاری های ملی و بین المللی، بر لزوم گسترش همکاری های علمی، فنی، آموزشی و تحقیقاتی در این حوزه با کشورهای تولید کننده برنج بویژه کشورهای همسایه تاکید کرد.
در ادامه آقای ناکاهارا ضمن تقدیر و تشکر از تلاش ها و همکاری های مرکز هراز، عنوان نمود که برگزاری این دوره های آموزشی با همکاری مرکز هراز در ارتقاء ظرفیت، دانش فنی و تولید برنج در کشور افغانستان بسیار موثر بوده است. وی ضمن اشاره به آغاز برنامه های آموزشی ریپا از سال ۲۰۰۷ اظهار داشت که دوره مذکور به دلیل دستاوردهای درخشان و ارزشمند در نظام شالیزاری کشور افغانستان و افزایش سطح تولید برنج این کشور، چندین مرحله تمدید شده و در سال ۲۰۲۰ به کار خود پایان خواهد داد. وی تاکید کرد حصول نتایج مطلوب و مورد نظر بدون همکاری همه جانبه مرکز هراز ممکن نبود. در ادامه مهندس فواد احمد زی به نمایندگی از آموزش گیرندگان کشور افغانستان، دستاوردهای علمی و فنی این دوره ها در ارتقاء استانداردهای کشت برنج و افزایش میزان برداشت محصول را بسیار چشم گیر عنوان نمود.
لازم به ذکر است برنامه توسعه کشاورزی برنج محور (RIPA) مجموعه ای از برنامه های آموزشی است که به منظور تبیین نقش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و زیر مجموعه های دست اندرکار بخش برنج مانند مرکز هراز در سطح بین المللی و منطقه در حوزه آموزش های کشاورزی و با تمرکز ویژه بر فرایند کشت و کار برنج در قالب برنامه آموزش برای کشور ثالث (TCTP) برای محققین، مروجین و کشاورزان کشور افغانستان طراحی شده است. این برنامه آموزش بین المللی با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (JICA) در راستای همکاری های جنوب-جنوب، این امکان را فراهم می آورد که وزارت جهاد کشاورزی بطور اعم و مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز به نمایندگی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بطور اخص، نقش فعال تری را در سطح منطقه و در میان کشورهای در حال توسعه، در حوزه ترویج و مدیریت دانش کشاورزی ایفا نمایند.
خبرنگار: عبدالله باقری نشانی

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.