• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
8

دورخیز پرورشی‌ها برای بازار جهانی خاویار

  • کد خبر : 18651
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
دورخیز پرورشی‌ها برای بازار جهانی خاویار

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: ملیحه تهرانی/ اعلام برند‌سازی برای خاویار ایران از سوی مسئولان شیلاتی با وجود مشهور بودن خاویار در بازار جهانی با نام و برند ماهیان خزری ایران، ذهنیت کاهش سهم کشور از بازارهای صادراتی را ایجاد می‌کند؛ موضوعی که به عقیده کارشناسان این حوزه و به دلیل آنچه ممنوعیت صید […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: ملیحه تهرانی/ اعلام برند‌سازی برای خاویار ایران از سوی مسئولان شیلاتی با وجود مشهور بودن خاویار در بازار جهانی با نام و برند ماهیان خزری ایران، ذهنیت کاهش سهم کشور از بازارهای صادراتی را ایجاد می‌کند؛ موضوعی که به عقیده کارشناسان این حوزه و به دلیل آنچه ممنوعیت صید و بهره‌برداری از ماهیان خاویاری مطرح می‌شود، لزوم ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری را برای حفظ جایگاه کشور در بازارهای جهانی دوچندان می‌کند. در واقع صادرات خاویار پرورشی در شرایط کنونی و با توجه به توافق کشورهای حاشیه دریای خزر برای حفظ این گونه ماهی تصمیمی است که دورنمای مناسبی را برای شیلات کشور ترسیم می‌کند.
کرمی راد، مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر شیلات ایران، در این‌باره گفت: بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۹۰ درصد از ذخیره ماهیان خاویاری جهان در دریای خزر وجود دارد و زیست حدود پنج نوع از ۲۷ گونه ماهیان خاویاری جهان در این دریا است.
مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر شیلات ایران در ادامه اظهار داشت: مازندران بنا بر آمارهای رسمی در سال جاری ۷۰ درصد صادرات ماهیان خاویاری پرورشی کشور را به خود اختصاص داده که خاویار تولیدی ایران به کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و فرانسه صادر می‌شود و در سال جاری روسیه هم به این بازار اضافه شده است.
ممنوعیت صید در دریای خزر
کرمی راد با عنوان این‌که در حال حاضر صید تجاری و صادرات ماهیان خاویاری از دریای خزر ممنوع است که این کار با نظارت دولت در جهت حفظ ذخائر انجام می‌شود، گفت: به دلیل ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریا هم‌اکنون خاویار پرورشی به کشورهای دیگر صادر می‌شود که بخش قابل توجهی از تولید آن در اختیار بخش خصوصی است.
وی در ادامه بیان داشت: بر اساس تصمیم کشورهای حاشیه دریای خزر که در نشست قزاقستان در تیرماه سال جاری اتخاذ شد، صید تجاری ماهیان خاویاری برای سال آینده نیز ممنوع شده؛ اما برای حفظ سهم کشور در بازارهای صادراتی پرورش این گونه ماهیان در دستور کار قرار گرفته است.
 مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر شیلات ایران بیان کرد: گونه فیل ماهی به دلیل پرطرفدار بودن آن در بخش صادرات در میان سایر گونه‌های ماهیان خاویاری در مراکز پرورشی، بیش‌ترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است.
کرمی راد در ادامه اظهار داشت: با توجه به تمدید صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر تا سال ۲۰۲۰ مقرر شده است سالانه ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار تولید شود و این در حالی است که خاویار ایرانی خود یک برند مطرح جهانی است و خاویار پرورشی نیز زیر سایه خاویار وحشی (صیدی) به صورت برندی جهانی مطرح است.
مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر شیلات ایران اظهار داشت: درباره صنایع غذایی نیز دستیابی به جایگاه نخست منطقه در تبدیل و پردازش محصولات غذایی با سهم ۱۰ درصدی از ارزش افزوده مدنظر است که با توجه به سند چشم‌انداز و نیاز غذایی منطقه، طرح مذکور دارای بازاری مناسب بوده و امکان کسب سهم مناسب از بازار فراهم است.
برندسازی خاویار پرورشی
همچنین هادی طهوری، معاون مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر شیلات، بیان داشت: برندسازی برای خاویار ایران یعنی مطرح شدن خاویار پرورشی کشور و این اقدام در جهت مطرح‌شدن ماهیان خاویاری پرورشی، ماهیان دریایی و معرفی خاویار پرورشی ایران به دنیا است. معاون مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر شیلات در ادامه اظهار داشت: برند‌سازی برای خاویار ایرانی از گذشته بوده است؛ اما به دلیل ممنوعیت صید خاویار از دریا جهت جلوگیری از انقراض این گونه، پرورش این نوع ماهی در بسیاری از نقاط کشور گسترش پیدا کرده که البته بهترین و معروف‌ترین برند برای ماهیان خاویاری پرورشی ماهیان خاویاری دریای خزر است.
وی در ادامه افزود: برند‌سازی برای معرفی و شناساندن ماهیان خاویاری پرورشی و توسعه بازار جهانی این محصول بوده که جایگزین ماهیان خاویاری صیدی در جهان شوند و این در حالی است که خاویاری که از ایران صادر می‌شود، خود برندی جهانی و مطرح است. طهوری گفت: در تولید بچه ماهیان خاویاری از روش به‌گزینی نژاد استفاده می‌شود و تاکنون هیچ دستکاری ژنتیکی‌ای در آبزیان انجام نشده است. معاون مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر شیلات بیان کرد: امسال برای تأمین نیاز مراکز پرورش ماهیان خاویاری ۴ میلیون قطعه بچه ماهی از گونه فیل ماهیان، قره برون، استرلیات و شیپ تولید شده است.
وی با اشاره به این‌که در بزرگ‌ترین مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندران در آینده نزدیک بیش از ۲ هزار تن گوشت و ۳۰ تن خاویار تولید خواهد شد، افزود: امسال بخش خصوصی نیز وارد چرخه تولید و عرضه خاویار شد که در مجموع حدود دو تن گوشت و بیش از یک تن خاویار تولید و صادر خواهد شد.
وی گفت: برای افزایش تولید این گونه اقتصادی با توافق و همکاری استانداران و بخش خصوصی سه استان شمالی کشور و بنیاد مستضعفان، بیش از ۳۰۰ مزرعه تولید و پرورش ماهیان خاویاری احداث خواهد شد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.