• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1

دلیل مرگ قوچ و میش های پارک گلستان در دست بررسی است

  • کد خبر : 23837
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
دلیل مرگ قوچ و میش های پارک گلستان در دست بررسی است

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس گزارش آزمایشگاه، طاعون نشخوارکنندگان منتفی است؛ گفت: دلیل قطعی و علمی مرگ قوچ و میش های پارک گلستان در دست بررسی است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مجید […]

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس گزارش آزمایشگاه، طاعون نشخوارکنندگان منتفی است؛ گفت: دلیل قطعی و علمی مرگ قوچ و میش های پارک گلستان در دست بررسی است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مجید خرازیان مقدم افزود: در پی وقوع تلفات ۱۶۰ راس قوچ و میش که لاشه آنها طی پایش توسط محیط بانان پارک ملی گلستان در روز ۱۰ فروردین مشاهده و گزارش شده بود که بلافاصله پس از اخذ گزارش تلفات، دامپزشکان دفتر حیات وحش به پارک ملی گلستان اعزام شدند.
وی ادامه داد: در تاریخ ۱۱ فروردین ضمن هماهنگی ادارات کل محیط زیست استان های گلستان و خراسان شمالی با ادارات کل دامپزشکی استانی، گروه های اعزامی دامپزشکی دو استان با نظارت دامپزشک دفتر حیات وحش نسبت به نمونه گیری از لاشه ها و همچنین بررسی لاشه ها جهت اخذ یافته هایی دال بر مشاهده علایم بیماری و یا مسمومیت های احتمالی اقدام کردند و نمونه ها در اسرع وقت برای انجام آزمایشات لازم ارسال شد.
وی یکی از مهمترین چالش های موجود در خصوص تشخیص علت و یا علل تلفات را این دانست که مطابق برآورد گروه های دامپزشکی اعزامی و کارشناسان محیط زیست گلستان، حدود ۱۰تا ۱۲ روز از تلف شدن حیوانات گذشته بود و همین موضوع نمونه برداری و اقدامات تشخیصی را با چالش جدی روبرو کرد.
خرازیان مقدم توضیح داد: ضمن اعزام به منطقه و بازدید از محل وقوع تلفات، بلافاصله طی برگزاری جلسه با مدیر کل محیط زیست استان و ضمن مذاکره با مدیران کل دامپزشکی دو استان، خواسته شد تا به دلیل اهمیت موضوع، از تمامی ظرفیت های تخصصی استانی و در صورت نیاز بکار گیری ظرفیت های ملی در جهت تشخیص دقیق علل مرگ و میر و انجام اقدامات پیشگیرانه لازم استفاده شود.
وی با اشاره به نتیجه آزمایش ها افزود: پس از پیگیری مستمر در خصوص اخذ پاسخ مربوط به نمونه های اخذ شده توسط دامپزشکی دو استان، مطابق اطلاعات واصله تاکنون، ابتلاء به بیماری طاعون نشخوارکنندگان دام های کوچک منتفی است.
وی ادامه داد: البته بر اساس اطلاعات مذکور، نتایج آزمایشگاهی در خصوص بیماری اکتیما مثبت است ولی با توجه به گستردگی تلفات، به نظر می رسد که اکتیما عامل اصلی تلفات نبوده و باید سایر نتایج آزمایشات نیز واصل شود و در کنار هم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
وی با تاکید بر منفی بودن نتیجه آزمایشات طاعون در ادامه عنوان داشت: طبق اظهار مدیر کل محیط زیست استان گلستان، یکسری از نمونه ها از طریق دامپزشکی استان گلستان برای انجام آزمایشات سم شناسی به مرکز تشخیص بیماریهای سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده که تاکنون پاسخی اخذ نشده است، همچنین یک سری از نمونه ها از طریق گروه بیماری های دفتر حیات وحش به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارسال شده که نتیجه آزمایشات انجام شده در خصوص بیماری طاعون نشخوارکنندگان دام های کوچک منفی اعلام شد.
وی گفت: ضمنا یکسری از نمونه ها از طریق محیط زیست استان گلستان، برای انجام آزمایشات سم شناسی برای تشخیص کود شیمیایی نیز به آزمایشگاه معتمد بخش خصوصی در شهرستان گنبد ارسال و آزمایشات تشخیصی در حال انجام است.
خرازیان مقدم با اشاره به اقدامات به عمل آمده تاکنون و منتفی بودن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: احتمال وقوع تلفات بر اثر بیماری ضعیف بوده ولی منتفی نیست و هر گونه اظهار نظر قطعی مستلزم اخذ نتایج آزمایشات در حال انجام است و امیدواریم مرکز ملی تشخیص بیماریهای دامپزشکی کشور به عنوان یک مرجع معتبر، هر چه سریعتر نسبت به اعلام نتایج آزمایشات به عمل آمده اقدام و نهایتا سازمان دامپزشکی کشور علت وقوع تلفات رخ داده را اعلام کند.
وی گفت: همچنین تلف شدن ۶ راس مارال در پارک جنگلی سیاه داران تالش در استان گیلان طی هفته گذشته که تحت مدیریت شهرداری تالش است تا حصول نتیجه در دست پیگیری است.
مدیر کل دفتر حفاظت ومدیریت حیات وحش افزود: بر اساس پیگیری به عمل آمده توسط گروه بیماریهای دفتر حیات وحش، نمونه برداری و بررسی های اولیه تشخیصی توسط اداره دامپزشکی استان با پیگیری محیط زیست استان و شهرستان تالش انجام شده و پس از اخذ گزارش کتبی دامپزشکی استان، علت تلفات اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.