• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
7

دستورالعمل فنی کشت مکانیزه برنج در شرایط شیوع کرونا در نشریه موسسه تحقیقات برنج کشور

  • کد خبر : 26144
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
دستورالعمل فنی کشت مکانیزه برنج در شرایط شیوع کرونا در نشریه موسسه تحقیقات برنج کشور
دستورالعمل فنی مرکز هراز پیرامون پرورش نشای مناسب کشت مکانیزه برنج بدون نیاز به جعبه نشاء در شرایط ویروس شیوع ویروس کرونا در نشریه فنی موسسه تحقیقات برنج کشور به چاپ رسید

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) در استان مازندران؛ دستورالعمل فنی مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز پیرامون پرورش نشای مناسب کشت مکانیزه برنج بدون نیاز به جعبه نشاء در شرایط ویروس کرونا که در سال زراعی جاری با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت، و در نشریه فنی موسسه تحقیقات برنج کشور به چاپ رسید.
مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز اولین مرکز معرفی کننده فناوری پرورش نشای جعبه ای و کشت مکانیزه برنج در نظام شالیزاری کشور است که بومی سازی و بکارگیری تکنولوژی های نوین مرتبط با کشت و کار برنج و نیز رفع مشکلات کشاورزان در شرایط ویژه و تسهیل فرآیند کاشت، داشت و برداشت این محصول استراتژیک را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا و با توجه به اهداف و برنامه های در نظر گرفته شده در نام گذاری سال جاری با عنوان “سال جهش تولید”، تلاش برای افزایش بهره وری کشت و کار برنج و راندمان تولید در سطح بهره بردار و نیز کاهش هزینه تولید بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
در شروع فصل زراعی جدید با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و کمبود نیروی انسانی، ضرورت کشت مکانیزه برنج بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. از طرف دیگر هزینه ی بالای تهیه جعبه نشا و محدودیت های فنی پرورش نشای جعبه ای، اجرای نشاکاری مکانیزه برنج را توسط زارعین مشکل نموده است. برای رفع این مشکل، محققین و کارشناسان مرکز هراز تلفیقی از شیوهای سنتی و مکانیزه آماده سازی خزانه نشاء برنج را جهت تسهیل فرآیند نشاکاری مکانیزه به کشاورزان معرفی نموده اند که با استفاده از آن، شالیکاران قادر خواهند بود با صرف هزینه و نیروی انسانی کمتر و کاهش ریسک احتمالی شیوع ویروس کرونا در جوامع کشاورزی، خزانه برنج مورد نیاز در سال زراعی جاری را با هدف کشت مکانیزه آماده نمایند. در این شیوه که به نوعی خزانه تهیه نشای حصیری تغییر شکل یافته یا داپوگ نام دارد، با تهیه قالب های چوبی دقیقا به ابعاد جعبه های نشای استاندارد مناسب ماشین های نشاکار، بستر بذر آماده و عملیات خاکریزی و بذرپاشی انجام می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=26144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.