• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

دستاوردهای تحقیقاتی بخش کشاورزی در دولت یازدهم

  • کد خبر : 13390
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
دستاوردهای تحقیقاتی بخش کشاورزی در دولت یازدهم

وزارت جهادکشاورزی برخی از دستاوردهای تحقیقاتی زیرمجموعه های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویچ کشاورزی طی سال های ۹۲ و ۹۳ دولت یازدهم را اعلام کرد. دستاوردهای تحقیقاتی بخش کشاورزی در دولت یازدهم به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از وزارت جهادکشاورزی، در حوزه معرفی ارقام زراعی، طی دو سال گذشته، رقم جو […]

sazman_amoozesh_tahghighat_tarvij_keshavarziوزارت جهادکشاورزی برخی از دستاوردهای تحقیقاتی زیرمجموعه های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویچ کشاورزی طی سال های ۹۲ و ۹۳ دولت یازدهم را اعلام کرد.
دستاوردهای تحقیقاتی بخش کشاورزی در دولت یازدهم
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از وزارت جهادکشاورزی، در حوزه معرفی ارقام زراعی، طی دو سال گذشته، رقم جو آبی به رخ برای کشت در مناطق معتدل کشور و مناسب برای تولید مالت، رقم جدید سویا موسوم به سامان، رقم جدید گندم آبی با نام چمران ۲ برای کشت در اقلیم گرم و خشک جنوب کشور، رقم کنجد هلیل و هیبرید ذرت کرج ۷۰۳ از سوی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی شده است.
همچنین موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر نیز در این سال ها، رقم جدید منوژرم چغندر قند با نام اکباتان را معرفی کرده که متحمل به بیماری پوسیدگی ریز وکتونیایی ریشه و طوقه می باشد.
رقم جدید نخود برای کشت پاییزه در مناطق سردسیر دیم با نام ساران، رقم جدید گندم نان زمستانه با نام باران برای کشت در اقلیم سرد و معتدل دیم کشور، رقم جدید گندم نان بهاره با نام قابوس برای کشت در اقلیم گرمسیر دیم کشور و رقم جدید جو با عنوان انصار برای کشت در دیمزارهای مناطق سردکشور از دستاوردهای موسسه تحقیقات دیم کشور به شمار می رود.
برپایه این گزارش، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور که وظیفه شناسایی و کنترل بیماری ها، آفات گیاهی و علف های هرز و همچنین معرفی سموم با کیفیت و استاندارد را بر عهده دارد ظرف سال های ۹۲ و ۹۳ موفق به تهیه فرمولاسیون های نماتدکش از گیاه زیتون تلخ به منظور کنترل نماتدهای گره ریشه شده است.
این موسسه همچنین سموم مناسب برای کنترل شیمیایی، پسیل مرکبات، حشره کش جدید روی سوسک گرده خوار کلزا، گونه جدید سن برای ایران و گاز ازن برای کنترل آفات انباری خشکبار و ۵۳ گونه زنبور از خانواده Pompilidae در ایران معرفی کرده است.
کنترل بیولوژیکی بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه چغندر قند، توصیف سه گونه زنجره جدید برای دنیا و دستیابی به الگویی در مدیریت حفاظت غیرشیمیایی از محصولات خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی زیر پوشش از دیگر دستاوردهای موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور به شمار می رود.
از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی این موسسه می توان به معرفی چهارگونه جدید برای دنیا و گزارش ۱۳ گونه شپشک گیاهی جدید برای ایران، معرفی یک گونه جدید سفید بالک برای دنیا و یک جنس و چهار گونه برای ایران، معرفی سه گونه جدید زنجرک برای جنوب شرق ایران، اطلس رنگی سیاهک های ایران، کشف و نامگذاری گونه جدید قارچ، تولید کیت تشخیص مبتنی بر واکنش لمپ برای شناسایی سریع قارچ عامل بیماری پژمردگی و رتیسیلیومی زیتون و کنترل تلفیقی زنجرک خرما در استان های عمده تولید کننده این محصول اشاره کرد.
همچنین پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران طی مدت یاد شده موفقیت هایی را به دست آورده است که از آن جمله تولید تجاری و انتقال دانش فنی تولید بتاکاروتن طبیعی، تهیه پروتکل کشت بافت خرما رقم مجول به روش جنین های غیر جنسی، کیت تشخیص ناقلین بیماری نقص ایمنی شدید مرکب در اسب های نژاد عرب، پروتکل ریز ازدیادی گیاه دارویی شمعدانی معطر با استفاده از تکینیک کشت بافت گیاهی، پروتکل تولید انبوه گیاه دارویی زرین گیاه با استفاده از تکنیک کشت بافت گیاهی و پروتکل تکثیر درون شیشه ای پایه پسته ۱ucb را از دیگر دستاوردهای این موسسه نام می برد.
این گزارش می افزاید: در حوزه شیلات، پرورش ماهی هامور در قفس های شناور، تولید دانش فنی و اختراع دستگاه انتقال مرجان های دریایی، تولید پپتون از باقیمانده های ماهیان پرورشی و دریایی با استفاده از آنزیم های تجاری با هدف تهیه محیط کشت باکتریایی، کاربرد نگهدارنده های طبیعی رزماری و آویشن بر پایداری گوشت کپور نقره ای در شرایط انجام شده در کارنامه فعالیت های موسسه تحقیقات شیلات طی سال های ۹۲ و ۹۳ جای داده است.
این موسسه همچنین توانسته است به دانش فنی بهبود و توسعه فرایند تولید خاویار با استفاده از تکنولوژی هردل و دانش فنی بهبود بافت و قابلیت پذیرش برگر ماهی کپور نقره ای، دانش فنی تولید برگر تلفیقی از گوشت ماهی کیلکا و کپور نقره ای، دانش فنی استفاده از جلبک های دریایی ( Seaweeds ) به عنوان غذای میگوی وانامی در عملکرد رشد و دانش فنی تولید میگوی عاری از بیماری خاص دست یابد.
همچنین تقویت سیستم ایمنی ماهی قزل آلا و مقاومت آن در برابر بیماری مهلک استرپتوکوکوزیس با استفاده از کاربرد گیاهان دارویی، بررسی تاثیر دو گیاه سرخارگل و گون بر تقویت سیستم ایمنی ماهی قزل آلا و مقاومت آن در برابر بیماری استربتوکوکوزیس و بررسی امکان پرورش فیل ماهی در قفس در سد ارسباران از دیگر فعالیت های شاخص موسسه تحقیقات شیلات است.
بنا بر این گزارش؛ موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر نیز که حفاظت از ذخایر ژنتیکی تاسماهیان دریای خزر و بهره برداری پایدار از آنها و همچنین ایجاد بستر لازم برای معرفی توانمندی های علمی کشور در زمینه تاسماهیان از طریق همکاری ها و هماهنگی های ملی، منطقه ای و بین المللی به عنوان اهداف خود دنبال می کند، طی مدت یادشده موفق به دستیابی فناوری تکثیر مصنوعی و تولید بچه ماهی از تاسماهی ایرانی و پرورش به عنوان گونه های حوضه جنوبی دریای خزر شده است.
فناوری تولید غذای کنستانتره مخصوص ماهیان خاویاری در اوزان مختلف پرورش و تکثیر خارج از فصل فیلماهی پرورش و تولید ۱۰ هزار قطعه بچه فیلماهی از دیگر دستاوردهای این موسسه به شمار می رود.
بر اساس این گزارش، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیز داری طی این سال ها موفق به تعیین و معرفی مناسب ترین شاخص فرسایندگی باران در مناطق مختلف ایران، ساخت دستگاه مغزه گیر رسوب دست نخورده از مصالح ریز دانه چسبنده، ساخت مدل تحقیقاتی آزمایشگاهی حوضچه استوانه ای شکل پرورش ماهی ( قطر ۵۳ متر) ساخت دستگاه مغزه گیر Core Sampler رسوبات ریز دانه چسبنده، شود و در عین حال اطلس سیمای حوضه های آبخیز کشور ( حوضه آبخیز ارس، انزلی و سفید رود) را بازنگری، تکمیل و منتشر کند.
موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی طی دو سال گذشته توانسته است عمر انباری گوجه فرنگی با استفاده از ۱- متیل سیکلوپروپن را افزایش دهد و به دانش فنی سیستم های آبگرمکن خورشیدی و انبار ذخیره انرژی گرمایی مربوطه ویژه گلخانه های خورشیدی و دانش فنی گلخانه خورشیدی ملی دستیابد.
بنا بر این گزارش، طراحی و ساخت ماشین هرس برگ سبز و ته برگ خرما، ساخت زیست پلاستیک از ضایعات سییب زمینی و الیاف خرما، ساخت یک گودال کن هیدرولیکی برای کود دهی و بهبود نقوذ پذیری خاک در فضای سبز شهری و باغات، طراحی و ساخت کمباین سه ردیفه پنبه چین، سمپاشی نرخ متغیر انژکتوری، سمپاش میکرونی خورشیدی و سامانه خورشیدی فراری دهنده پرندگان از دیگر دستاوردهای این موسسه است.
در موسسه تحقیقات علوم دامی کشورمعرفی معادلات تخمین انرژی قابل متابولیسم مواد خوراکی دام و طیور ایران، برآورد انرژی قابل متابولیسم و خالص مواد خوراکی موجود در ایران بر اساس ترکیبات شیمیایی و معادلات پیش بینی، دستیابی به فناوری مناسب عمل آوری کود مرغی به منظور تولید مکمل خوراک دام و بررسی اثر حفاظت کنندگی بر موم زنبور عسل ( Propolis ) بر سرطان معده در موش های صحرایی نر بالغ نژاد از به عنوان دستاوردهای تحقیقاتی این موسسه نام می برد.
موسسه تحقیقات واکسن سرم سازی رازی نیز طی مدت یاد شده موفق به راه اندازی روش Mutiplex PCR برای شناسایی و افتراق Nosema apis و Nosema Ceranae عوامل ایجاد کننده Nosemesis در کلنی های زنبور عسل ، تولید نیمه صنعتی پلی والان آنتی سرم های شایع اشریشیا کلی در طیور ( ۵۱۵-۵۲-۵۶-۸ ) و بیان و تلخیص آنتی ژن نوترکیب ۶-ESAT مایکو باکتریوم توبرکلوزیس شده است.
بر پایه این گزارش، موسسه تحقیقات پسته به تکنیک تولید شکلات پسته و تهیه صابون آرایشی بهداشتی از روغن پسته دست یافته و موسسه تحقیقات خاک و آب موفق به اختراع کود آلی مایع نیتروژنه و همچنین موسسه تحقیقات مرکبات موفق به کنترل ریزش میوه فندوقه پس از گلدهی رقم تامسون ناول با استفاده از قارچ کش های رایج در مازندران شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.