• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
5
به گفته یک کارشناس حوزه آب:

در چند ماه و حتی چند سال آینده در ایران با قحطی مواد غذایی روبرو نخواهیم شد

  • کد خبر : 23412
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳
در چند ماه و حتی چند سال آینده در ایران با قحطی مواد غذایی روبرو نخواهیم شد

این روزها، گهگاهی خبر از قحطی مواد غذایی در رسانه‏ها و یا شایعات بیان می‏شود. مفهوم قحطی به وضعیتی گفته می‏شود که بخش بزرگی (دست کم ۹۰ درصد) از جمعیت کشور در زمان مناسب از دسترسی به مواد غذایی محروم می‏شوند و چنین رخدادی با مرگ فاجعه‏بار بخشی از جمعیت همراه می‏باشد. گاهی در شرایط […]

این روزها، گهگاهی خبر از قحطی مواد غذایی در رسانه‏ها و یا شایعات بیان می‏شود. مفهوم قحطی به وضعیتی گفته می‏شود که بخش بزرگی (دست کم ۹۰ درصد) از جمعیت کشور در زمان مناسب از دسترسی به مواد غذایی محروم می‏شوند و چنین رخدادی با مرگ فاجعه‏بار بخشی از جمعیت همراه می‏باشد. گاهی در شرایط معمول نیز همواره بخشی از طبقه فقیر جامعه امکان دسترسی مناسب به مواد خوراکی را ندارند ولی در همان حال، جامعه دچار قحطی نشده است.

داریوش مختاری کارشناس ارشد و پژوهشگر حوزه آب، در پاسخ به این پرسشِ خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) که آیا در ایران قحطی بزرگ پیش روست، گفت: قحطی مواد غذایی در ایران سابقه دیرینه دارد. در روزگاران گذشته منابع اصلی آب برای تولیدات غذایی، آب قنات و چشمه و رودخانه‏ها بوده است. با رخداد خشکسالی، به محض کم‏شدن آب، میزان تولیدات کشاورزی افت می‏کرد و کم‏آبی و شمار بالای جان‏باختگان، موجب شیوع وبا و بیماری‏های واگیردار می‏شد. گفته شده در ایران دست کم ۱۵۰ قحطی تاریخی داشته‏ایم. حمله دشمن خارجی و نابودکردن شبکه‏های آبیاری سنتی و یا تخریب قنات‏ها نیز از جمله عوامل قحطی در گذشته بوده است. به استناد یادداشت‏ها و منابع مستند تاریخی، در زمستان سال ۱۲۵۰ هجری شمسی، قطره‏ای باران بر زمین نبارید و دامنه قحطی مواد غذایی موجب از بین رفتن جمعیت زیادی از مناطقی از جمله بوشهر، شیراز، اصفهان و تهران شد. در سال ۱۲۹۶ یک خشکسالی بزرگ دامنگیر کشور شد. با توجه به بارش فراوان در سال‏های پیش از آن، غله کافی در انبارهای شهرها و روستاها، وجود داشت. با این حال، به دنبال رخداد جنگ جهانی اول و جایگاه راهبردی کشور ایران، عامل اصلی آن قحطی حضور ارتش انگلیس در خاک ایران و خرید گندم برای تامین نیازهای غذایی سربازانشان و از بین بردن ذخیره غله به سبب اینکه ارتش عثمانی از این ذخایر برخوردار نشود، بوده است. در همان شرایط، احتکارکنندگان گندم، به این مشکل دامن می‏زدند؛ از قرار معلوم در همان زمان در انبارهای حکومتی احمدشاه قاجار، مقدار زیادی گندم احتکار شده بود.

مشاور عالی دبیر کارگروه زیربنایی و عمرانی مجمع مشورتی توسعه استان فارس در امور آب با بیان این پیشینه تاریخی افزود: در شرایط فعلی همانند گذشته باید عوامل قحطی را بازشناسی کنیم. از دیدگاه عوامل داخلی، در چند دهه اخیر، با دستبرد به ذخیره ثابت آبخوان‏ها، زمینه افزایش بی‏رویه عرضه مواد خوراکی فراهم شده است. ولی با توجه به جمعیت کشور، میزان تقاضای مواد غذایی ثابت و یا رو به افزایش می‏باشد، در نتیجه به دنبال افت سطح آب آبخوان‏ها و فرونشست دشت‏های کشور، قطعا با کاهش عرضه مواد غذایی روبرو خواهیم شد. بخشی از این کاهش عرضه با کمک فن‏آوری‏های تولید و کشت‏های گلخانه‏ای جبران خواهد شد. ولی با توجه به نابودی بخش اعظم آبخوان‏ها و پدیده فرونشست در دشت‏های کشور و در همان حال خشک‏شدن قنات‏ها و چشمه‏ها و کم‏آبی رودخانه‏ها، عرضه مواد غذایی در مقیاس امروز امکان‏پذیر نخواهد شد. در چنین وضعیتی، برای تامین مواد غذایی، گزینه واردات می‏تواند کمبود مواد غذایی را جبران کند که به منابع ارزی فراوانی نیاز دارد. همچنان که با کمک منابع ارزی، به طور میانگین ایران سالیانه واردکننده ۷ میلیون تُن گندم وارداتی است تا نیاز سالیانه خود به ۱۴ میلیون تن گندم را تامین کند.

این فعال حوزه آب در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم‏های فعلی کشور، آیا وضعیت پیش رو می‏تواند به قحطی بینجامد، گفت: این تحریم‏ها هرگز شامل تحریم مواد غذایی نمی‏شود. در واقع، هیچگاه تحریم‏های بین‏المللی شامل مواد غذایی نبوده است. حتی تحریم بین‏المللی کشور عراق در سال‏های پایانی دهه شصت، با گزینه “نفت در برابر غذا” اعمال شد.

مختاری در پایان افزود: آنچه که در شرایط فعلی کشور، می‏تواند به طور بالقوه خطر کمبود مواد غذایی را دامن بزند، احتکار مواد غذایی است. در این خصوص نهادهای نظارتی و قضایی می‏توانند سودجویان و بازرگانانی که خلاف اصول و مقررات بازرگانی اقدام به انبارکردن مواد غذایی با هدف دستیابی به سودهای کلان می‏کنند را مورد تعقیب قضایی قرار دهد. در این رابطه، آحاد مردم لازم است انبارهای مخفی کالاهای خوراکی را به سازمان صنعت، معدن و تجارت و نهادهای نظارتی و قضایی اطلاع‏رسانی کنند تا کمبود مواد غذایی و کالاهای ضروری در کشور پدید نیاید. چرا که از دیدگاه منطقی، در شرایط فعلی، وضعیت عمومی بازار و حجم تولیدات کشاورزی نشان از کاهش عرضه مواد غذایی در مقیاس رخداد یک قحطی را ندارد بلکه کمبود شدید مواد غذایی صرفا از ناحیه احتکار مواد غذایی محتمل هست که آن نیز می‏تواند تا حدودی کنترل شود. با رعایت این نکات، می‏توان گفت در چند ماه و حتی چند سال آینده، قحطی مواد غذایی دامنگیر کشور نمی‏شود.
خبرنگار: احسان سمیع زاده

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.