• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
9

در سوگ استاد گرانقدر، دکتر غلامرضا سلطانی؛ استاد پیشکسوت اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز

  • کد خبر : 29703
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
در سوگ استاد گرانقدر، دکتر غلامرضا سلطانی؛ استاد پیشکسوت اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز

اندکی دیرتر، باخبر شدیم که دکتر غلامرضا سلطانی (۱۴۰۰-۱۳۱۷) استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز در کشور استرالیا در روز جمعه هفتم آبان ۱۴۰۰ در بیمارستانی در شهر پرت (perth) درگذشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) ؛ ضمن آرزوی بردباری برای بازماندگان ایشان در اینجا مروری کوتاه بر زندگی پربار علمی ایشان خواهیم داشت.
شادروان دکتر غلامرضا سلطانی در نایین اصفهان چشم به جهان گشودند و در سال ۱۳۴۳ موفق به دریافت درجه کارشناسی منابع طبیعی از دانشگاه تهران شدند. پس از مدتی کوتاه درجه کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی را در سال ۱۳۴۶ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافت کردند و سپس درجه دکتری در رشته اقتصاد کشاورزی- گرایش اقتصاد منابع طبیعی- را از همان دانشگاه در سال ۱۳۴۹ دریافت کردند. از آن هنگام تا زمان درگذشت ایشان، لحظه ای از انجام کار علمی دقیق و آموزش در دانشگاه دریغ نکردند. نگارش ۶ جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله و دهها طرح پژوهشی و تربیت صدها دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکترا، از کمترین دستاوردهای علمی ایشان بوده است. آخرین اثر علمی ایشان، کتاب ارزشمند اقتصاد منابع آب بود که در سال ۱۳۷۹ توسط انتشارات فرهنگ صبا منتشر شده است.
بدون شک ایشان در کنار شماری از دوستان و هم نسلی هایشان سهم بالایی در شکل گیری تخصص اقتصاد کشاورزی در ایران داشتند و نسلی بودند که برای همیشه بسیاری به ایشان احساس دین خواهند داشت.
برجسته ترین ویژگی که در حیطه کاری از استاد ارجمند به یاد بازماندگان باقی مانده است، رعایت صداقت و دقت در کار علمی است. به این دو ویژگی، حوصله و تامل را نیز می توان افزود. این ویژگی ها در کنار دانش وزین استاد، بازآفرین سبکی بود که شاید در جان مایه شماری از رهروان راه ایشان باقی ماند. آنگونه که هماره، دانش ورزی را متفاوت از دانش اندوزی می دانستند و می دانیم پیمودن راه استاد چندان هم ساده نیست. صفاتی که پایبندی به آنها، بسیار دشوار است. به این ویژگی ها، نمی توان دلیستگی و دغدغه مندی شان را به سرزمین ایران نادیده گرفت؛ چه آن هنگام که در دهه ۴۰ خورشیدی، دانشگاه برکلی و کشور آمریکا را برای خدمت به میهن رها کردند و چه در واپسین روزهای عمر در سن ۸۳ سالگی در آستانه بازگشت به ایران و پایان سفر مطالعاتی، به طور ناگهانی درگذشتند. باشد تا یاد و نام ایشان آموزه ای بزرگ برای رهروان راه پربارشان باشد.
۱۲ آبان ۱۴۰۰
داریوش مختاری؛ مشاور پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی ایران

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=29703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. خداوند رحمت گند پروفسور سلطانی را

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.