• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

در سال زراعی آتی ۱۷٫۲ درصد از کشت گندم فارس به کشت کلزا اختصاص داده می شود

  • کد خبر : 23030
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱
در سال زراعی آتی ۱۷٫۲ درصد از کشت گندم فارس به کشت کلزا اختصاص داده می شود

همایش برنامه ریزی کشت شتوی و آموزش مروجین مسئولین پهنه جهت شهرستان های شمالی استان، با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس و شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از کارشناسان، مدیران، مروجین و مسئولین پهنه برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ محمد مهدی قاسمی […]

همایش برنامه ریزی کشت شتوی و آموزش مروجین مسئولین پهنه جهت شهرستان های شمالی استان، با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس و شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از کارشناسان، مدیران، مروجین و مسئولین پهنه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ محمد مهدی قاسمی رییس این سازمان با بیان این ‌که در چارچوب بهبود مستمر ناگزیر به آسیب شناسی هستیم، گفت: این همایش به منظور آسیب شناسی و به کارگیری تجارب و دستاوردها در کشت‌های قبلی به خصوص کلزا است.

وی افزود: از آنجایی که تامین امنیت غذایی و دستیابی به پایداری تولید بر عهده بخش کشاورزی بوده و در شرایط فعلی ابر چالش خشکسالی حاکم بر جامعه، بخش کشاورزی را بیش از هر بخش دیگری در گیر کرده، بنابراین تمرکز بر کاهش مصرف آب و برنامه ریزی در این زمینه امری ضروری است.

این مقام مسئول با یادآوری مجدد ضرورت توسعه کشت کلزا، اظهار داشت: وابستگی بیش از ۹۰ درصدی کشور در تامین روغن خوراکی به خارج، خروج بیش از ۵ میلیارد دلار ارز کشور و عدم تامین روغن با کیفیت مطلوب، کاشت دانه های روغنی در یک برنامه ده ساله با هدف رسیدن به خوداتکایی ۸۰ درصدی در تولید روغن در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

وی با اشاره به این که گندم قوت لایموت به عنوان محصول استراتژیک می باشد که در صورت عدم تولید آن در کشور گلوگاهی جهت تحت فشار قرار دادن از جانب کشورهای بیگانه خواهد بود این محصول استراتژیک بوده، بیان داشت: کلزا براساس تحقیقات یکی از مستعدترین دانه های روغنی در پایداری گندم است بنابراین قیمت گذاری این محصول اساسی به گونه ای صورت گرفته که تولید ۲ تن کلزا معادل تولید ۳٫۵ تن گندم درآمد زایی دارد.

قاسمی خاطر نشان کرد: در اسناد بالا دستی، در توصیه ها و استراتژی کشت و کار، کلزا به عنوان یک محصول اساسی در الگوی کشت قرار گرفته که باید مزیت نسبی آن در شرایط اقلیمی مناسب با محصولات صیفی همسان با خود مقایسه شود، افیادآور شد: در سال آتی ۱۷٫۲ درصد از کشت گندم استان فارس به کشت کلزا اختصاص داده خواهد شد. 

وی با بیان این ‌که آب ‌های زیر زمینی طی سالیان متمادی ذخیره شده و قرار نیست بدون در نظر گرفتن       نسل‌ های آینده بی‌رویه مصرف شود، افزود: به دلیل ضرورت صرفه جویی در مصرف آب، از حامیان اساسی مسلوب المنفعه کردن چاه‌ های غیرمجاز و کنتور دار کردن چاه‌های مجاز هستیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: به هیچ عنوان کشت شتوی و صیفی پی در پی مورد تایید نیست، به منظور تامین امنیت غذایی جامعه محصولات جایگزین در الگوی کشت مانند کلزا با اجرای آبیاری نوین در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که در کنار مسائل و مشکلات راه‌کارها نیز ارائه شود، افزود: به عنوان مثال توسعه کشت جو در شرایط فعلی به عنوان گیاه مقاوم به شوری به تامین معیشت کشاورزان کمک می کند.

قاسمی خطاب به مدیران شهرستان‌ها و پهنه‌ ها تاکید کرد: در تامین بذر کلزا مشکلی وجود ندارد، تسهیلات سلف کلزا نیز از همین ابتدا پیگیری می‌شود، بنابراین با عزمی جزم در توجیه کشاورزان و توسعه کشت کلزا با ارائه بسته حمایتی اقدام نمایید. در خاتمه از آن‌ها خواست با برنامه محوری، همکاری و هم افزایی؛ استراتژی های مدون در وزرات جهاد کشاورزی را دنبال نمایند و با استفاده از تجارب سایرین، شناخت نقاط قوت و ضعف، ارائه برش شهرستانی و گانت چارت اجرایی در توسعه کشت محصولات شتوی گام بردارند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.