• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

در جنگلانه، بیل و بیلچه و تیشه در زمین می‌نشیند، برای آبادانی سرزمین

  • کد خبر : 23507
  • ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
در جنگلانه، بیل و بیلچه و تیشه در زمین می‌نشیند، برای آبادانی سرزمین

در طرح ملی جنگلانه دوستداران طبیعت در شیراز حدود ۳۵ کیلوگرم بذر را در منطقه مرتع‌داری چشمه انجیر کاشتند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ جنگلانه مشارکتی است خود جوش، بمناسبت دهه تنوع زیستی که با همکاری سازمان های مردم نهاد و به همت مردم و با هدف حفظ تنوع زیستی، حفاظت، احیا و ترویج […]

در طرح ملی جنگلانه دوستداران طبیعت در شیراز حدود ۳۵ کیلوگرم بذر را در منطقه مرتع‌داری چشمه انجیر کاشتند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ جنگلانه مشارکتی است خود جوش، بمناسبت دهه تنوع زیستی که با همکاری سازمان های مردم نهاد و به همت مردم و با هدف حفظ تنوع زیستی، حفاظت، احیا و ترویج طبیعت به اجرا درآمده است.
امروز در این طرح، در منطقه چشمه انجیر بیش از ۵ هکتار بذر کاری شده و اطلاعات سایر شهرستانها و استانها نیز به زودی به دبیرخانه مرکزی جنگلانه واقع در استان فارس و شهرستان شیراز، تشکل مردم نهاد خانه فرهنگ بوم گردان پارس، ارسال خواهد شد.
۳۰ آذر امسال، ۲۰ کیلومتر خارج از شیراز و بعد از تنگ خیاره به طرف منطقه بیضا، در چشمه انجیری، آنجا که رنگ طبیعت خشک است و صدایش خسته؛ و در مراتع و مناطقی که به دست خود ما زخم خورده است، آنهایی که دغدغه زمین و زیبایی هایش را دارند، جنگلانه را برای پنجمین سال متوالی اجرا کردند. انجمن‌های همراه در این برنامه خانه فرهنگ بوم‌گردان پارس، انجمن ایلفا، انجمن رفتگران طبیعت فارس، کانون سبز دانشگاه شیراز، خانه سبز دانشگاه شیراز ، گروه‌های آفرود سوار، مدرسه طبیعت بوم‌بان، گروه کوه‌نوردی کهن‌دیارا و مردم طبیعت دوست بودند.
احسان سمیع زاده مجری طرح ملی جنگلانه گفت: جنگلانه یک طرح ملی و خودجوش است که  با توجه به توان و تخصص تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای پنجمین سال متوالی برگزار می شود. و برای بار اول از استان فارس و شهر شیراز آغاز و به سایر استان‌ها تسری پیدا کرد.
وی گفت: در این طرح مراتع و جنگل‌های آسیب دیده و مستعد احیا، بذرکاری می‌شود.
محمد ثابت طراح و ایده پرداز جنگلانه گفت: قبل از اجرای طرح، آموزش های مقدماتی در خصوص گونه های بومی هر منطقه داده می شود. روش کشت و آگاهی‌های لازم نیز در قالبهای مختلف از جمله کتابچه، برای استانها ارسال می شود و بعد از آن با حضور مردم و تشکلها و علاقه‌مندان به طبیعت وارد عرصه می‌شویم و اقدام به کاشت بذر می نماییم.
ثابت همچنین ادامه داد: در چند سال گذشته بالغ بر ۲۹۷۴هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان فارس با بذرهای بومی؛ بذرکاری شده است که عموماً گونه های بادام، ارژن، و بلوط می باشد و برخی از عرصه ها، عرصه‌های بوده است که پیشتر دچار حریق شده بودند و نیاز به ترمیم داشته اند. وی گفت سایر استانها نیز قرار است به همین روش عمل کنند و پس از پایان روز اجرای طرح به مرور گزارشها را از استانها دریافت و جمع بندی خواهیم کرد.
ثابت در ادامه گفت: اجرای طرح ملی جنگلانه به افزایش عرصه های جنگلی، پوشش گیاهی، احیای مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک کمک شایانی می‌کند.
امیرپاشا کنکاش عضو هسته مرکزی طرح جنگلانه نیز گفت: جنگلانه در سال ۹۳ بر اساس درس آموخته ها و تجربیات تشکل مردم نهاد “خانه فرهنگ بوم گردان پارس” در زمینه کاشت بذر و نهال شکل گرفت و در سال های گذشته و در این پنج سال به رشد خود ادامه داد.
امروزه این طرح بر اساس بذرکاری به شیوه کپه کاری است و در عرصه هایی که آسیب دیده اند و نیاز به ترمیم دارد و همچنین تحت قرق و حفاظت هستند اجرا می شود.
در این روز؛ جمعه ۳۰ آذر ۹۷؛ کوچک و بزرگ دست یاری به جنگلانه دادند و جنگلانه اکنون پنج ساله شده است.
جنگلانه همچنان ادامه دارد…

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23507

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.