• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
1

درخواست جهان برای برگزاری دو اجلاس محیط‌ زیستی در ایران

  • کد خبر : 15271
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
درخواست جهان برای برگزاری دو اجلاس محیط‌ زیستی در ایران

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در اجلاس نایروبی، کشورهای شرکت کننده درخواست کردند تا دو اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی محیط زیستی در تهران برگزار شود که هنوز پاسخ نداده‌ایم. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: درخواست جهان از […]

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در اجلاس نایروبی، کشورهای شرکت کننده درخواست کردند تا دو اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی محیط زیستی در تهران برگزار شود که هنوز پاسخ نداده‌ایم.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: درخواست جهان از ایران برای برگزاری اجلاس محیط زیستی نشان می‌دهد که کشور در این زمینه پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است که البته با برگزاری این اجلاس می‌توانیم از همکاری بیشتر کشورهای دیگر نیز برخوردار شویم.
وی گفت: نشستی فنی درخصوص گرد و غبار در اجلاس نایروبی برگزار شد و در آن بر ارائه راهکارهای فنی برای مقابله با این پدیده تاکید شد که امیدواریم با تحولاتی که در حال رخ دادن است و رهاسازی بخش‌هایی از عراق از دست داعش، طرح‌های مقابله با گرد و غبار اجرایی شود. بخش زیادی از گرد و غبار کشور از عراق وارد می‌شود.

** آزادسازی هفت محیط بان از اعدام
ابتکار اظهار کرد: تاکنون با اقدامات قضایی و اخذ رضایت از اولیاء‌دم موفق به آزادسازی ۷ محیط بان محکوم به اعدام شدیم که امیدواریم با برگزاری دوره‌های آموزشی دیگر شاهد به زندان افتادن محیط‌ بانان نباشیم.
وی گفت‌: اکنون ۱۶۰ محیط بان از سراسر کشور در حال گذراندن دوره آموزشی در زمینه مسایل قضایی، حمل سلاح، اکوسیستم‌ها، همکاری با جوامع محلی و آموزش‌های دفاعی در کرج هستند.
وی در ادامه به افزایش ضرر و زیان شکار حیوانات اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات دومین جلسه شورای عالی محیط زیست، افزایش ضرر و زیان شکار حیوانات بود که کمک بسیار زیادی در این زمینه کرد که امیدواریم با ادامه آن مشکلات در این خصوص برطرف شود.

** توجه به احیای تالاب‌ها در صدر برنامه‌های دولت
ابتکار گفت: توجه به مساله تالاب‌ها به‌ویژه دریاچه ارومیه در صدر توجهات رییس‌جمهوری است و باتوجه به این که بارندگی در منطقه چندان تغییری نداشته اما وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است که قطعا به انجام برخی فعالیت‌ها در این زمینه برمی‌گردد که نتیجه آن حضور فلامینگوها در این دریاچه است.
وی گفت: اگر دایک‌های تالاب هورالعظیم برداشته نمی‌شد، اکنون دریاچه وضعیت مناسبی نداشت در حالی که در شرایط فعلی ۴۰ تا ۶۰ درصد تالاب آبگیری شده و در شرایط خوبی قرار دارد.
وی گفت: عملکرد سازمان و نهادهای مرتبط در زمینه احیای بخشی از تالاب گاوخونی، هامون و بختگان نیز مناسب بوده و مانع از ایجاد منشاء گرد و غبار در این تالاب‌ها شده است.
ابتکار تاکید کرد: هرچند بخش‌هایی از تالاب‌ها احیا شده اما باتوجه به بی‌توجهی‌های سال‌های گذشته، کار زیادی در پیش داریم.

** خروج خودروهای فرسوده جزو اولویت‌های دولت
ابتکار درخصوص کاهش آلودگی هوا گفت: تلاش‌های زیادی برای ارتقای سوخت، گازسوزشدن نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه شهید رجایی قزوین، رامین اهواز و نکاء برخی از اقداماتی است که موجب شد سال ۹۴ هوای سالم‌تری نسبت به سال ۹۳ داشته باشیم.
معاون رییس‌جمهوری گفت: در سال ۹۴ تعداد روزهای هوای پاک در اصفهان سه برابر شد که این به اقدامات انجام گرفته در این مقوله برمی‌گردد، در حالی که میانگین بارندگی در استان اصفهان نسبت به سراسر کشور کمتر بوده است.
وی تاکید کرد: دولت درخصوص خارج کردن خودروهای فرسوده در فاز اول تاکسی‌ها و در مرحله بعد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده است.

*** تقویت صندوق ملی محیط زیست
ابتکار گفت: صندوق ملی محیط زیست در ابتدای دولت یازدهم مجددا راه اندازی شد و برای تامین اعتبار آن تاکنون تفام نامه های زیادی با کشورهایی مانند اتریش، چین، ایتالیا و نروژ منعقد کرده ایم.
وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه ها چین معادل ۲۰ میلیون یوان و ایتالیا حدود ۳ میلیون دلار برای تقویت صندوق محیط زیست با هدف تهیه تجهیزات لازم برای کاهش گازهای گلخانه ای به این صندوق کمک کرده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تفاهم نامه با نروژ اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد دو کارگاه آلودگی های نفتی و فناوری های نوین در حوزه نفت و گاز در کشور برگزار شود.

*** ارائه گزارش اجلاس دین فرهنگ و محیط زیست در اجلاس نایروبی
ابتکار ادامه داد: گزارش اجلاس دین فرهنگ و محیط زیست که چندی پیش با حضور نمایندگان ادیان مختلف در ایران برگزار شد، در اجلاس نایروبی ارایه شد که دستاوردهای آن موجب حیرت حاضران در جلسه شد.
وی اظهار کرد: بر این اساس توافق کردیم تا دبیرخانه مجازی این اجلاس میان یونپ، یونسکو و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده ایران تشکیل شود.

*** ماموریت رییس سازمان ملل در خصوص گرد و غبار
معاون رییس جمهوری به پدیده گرد و غبار در کشور و منطقه اشاره کرد و گفت: منشاء ریزگردها هم داخلی است و هم خارجی که برای بخش داخلی برنامه های مدونی تهیه شده است اما مساله منشاء خارجی است که از عراق، عربستان و افغانستان وارد کشور می شود که کنترل این بخش نیاز به مراودات منطقه ای دارد.
وی افزود: سال گذشته پیشنهاد ایجاد صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار را در سازمان ملل مطرح کردیم که مورد موافقت کشورهای منطقه قرار نگرفت اما قرار شد بان کی مون رییس سازمان ملل گزارشی از وضعیت گرد و غبار در منطقه و جهان تهیه کند که در حال نهایی شدن است.

*** برگزاری مجدد فیلم سبز
ابتکار گفت: جشنواره فیلم سبز امسال بعد از ۱۰ سال خاموشی دوباره برگزار شد که دستاوردهای خوبی هم همراه داشت، در این جشنواره دو هزار فیلم حضور داشت که ۴۰۰ فیلم بین المللی و از ۴۱ کشور جهان عرضه شده بود.
وی افزود: همچنین ۱۰۰ کارگاه آموزشی در سراسر کشور برگزار شد و در ۵۰ شهر و جزایر خلیج فارس فیلم های زیادی به نمایش گذاشته شد که در تلاشیم تا سال آینده هم برگزار شود.

*** اجرای انتقال آب تونل سبز کوه متوقف شده است
معاون رییس جمهوری درباره فعالیت مجدد طرح انتقال آب تونل سبز کوه توضیح داد: فعالیت این پروژه غیر قانونی است و آنرا در مراجع قضایی نیز مطرح کردیم، این طرح مجوز زیست محیطی ندارد و عواقب و خسارات ناشی از آن بر عهده پیمانکار است.
وی ادامه داد: البته گزارشی مبنی بر فعالیت مجدد این پروژه دریافت نکردیم اما اگر باشد مانع اجرای آن خواهیم شد.

*** مخالفت سازمان محیط زیست با تولید محصولات دستکاری ژنتیکی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره محصولات تراریخته گفت: بهتر است به جای واژه تراریخته از محصولات دستکاری ژنتیکی استفاده شود چون برای عموم قابل فهم تر است.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون ملی و پروتکل کارتاهینا، با تولید محصولات دستکاری ژنتیکی مخالف است، مجوز هر گونه دستکاری ژن های طبیعی مشروط به مجوز محیط زیستی است که سازمان نیز با این روند مخالف است.
وی با بیان اینکه دو تا سه روز آینده پروتکل فرایند محصولات دستکاری ژنتیکی تهیه می شود گفت: شورای عالی ایمنی زودی به زودی تشکیل جلسه می دهد و موضوع را پیگیری می کند، به عنوان مثال واردات بذرهای دستکاری شده به کشور داشتیم که این کار خود مشمول مقررات است که مهمترین آن برچسب بر روی محصول است تا افراد بدانند از چه محصولی استفاده می کنند.
ابتکار تاکید کرد: اگر قرار باشد دستکاری ژنتیکی اتفاق بیفتد باید تمام قوانین رعایت شود و تاکنون نیز سازمان محیط زیست مجوزی برای این کار صادر نکرده است، به تازگی یک یا دو مورد استعلام شده که به علت نقض مدارک عودت داده شده اند.

*** لایروبی برای نجات خلیج گرگان
ابتکار گفت: برنامه هایی برای لایروبی بخش هایی از خلیج گرگان در دریای خزر که در معرض خشکی قرار دارد مطرح شده است که قرار شد کار مشترکی میان سازمان های حفاظت محیط زیست، بنادر و کشتیرانی، شیلات و وزارت جهاد کشاورزی باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15271

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.