• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
2

دادستان کل کشور: سازمان محیط زیست در انجام وظایف موفق نبوده است

  • کد خبر : 16822
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
دادستان کل کشور: سازمان محیط زیست در انجام وظایف موفق نبوده است

دادستان کل کشور گفت: با تمام احترامی که برای ریاست سازمان محیط زیست قائل هستیم اما باید بگویم این سازمان در انجام وظایف خود موفق نبوده است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، حجت الاسلام ‘محمدجعفر منتظری’ روز یکشنبه در همایش ‘سیاست های کلی محیط زیست؛ اجرا و نظارت’ اظهار کرد: البته اقدامات […]

دادستان کل کشور گفت: با تمام احترامی که برای ریاست سازمان محیط زیست قائل هستیم اما باید بگویم این سازمان در انجام وظایف خود موفق نبوده است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، حجت الاسلام ‘محمدجعفر منتظری’ روز یکشنبه در همایش ‘سیاست های کلی محیط زیست؛ اجرا و نظارت’ اظهار کرد: البته اقدامات انجام شده توسط این سازمان را هم نادیده نمی گیریم اما در جامعه دیده می شود که عملکرد آن خوب نبوده است.
وی افزود: شاهد تجاوزاتی به منابع طبیعی، جنگل ها، اراضی ملی هستیم که جلوگیری از آنها یکی از وظایف سازمان محیط زیست و سایر دستگاه های مرتبط است.
منتظری ادامه داد: در اطراف تهران به ویژه در شمال پایتخت و لواسانات، تجاوز به منابع طبیعی بسیار دیده می شود، دستگاه های دولتی و پولدارها در تخریب طبیعت با هم مسابقه گذاشته اند، چه کسی مسوول مقابله با این روند تخریبی است؟
وی گفت: هم قوه قضاییه، هم محیط زیست، دستگاه های ذیربط و همچنین مردم مسوول مقابله با تخریب طبیعت هستند، از زمانی که عهده دار این مسوولیت شدم از تمام همکاران خواستم و تاکید کردم که مساله صیانت از حقوق عمومی و محیط زیست را با جدیت دنبال کنند.
دادستان کل کشور تاکید کرد: قوه قضاییه در این زمینه جدی است اما تمام ابزار در اختیار ما نیست، اگر بین قوه قضاییه، سازمان محیط زیست و دستگاه های اجرایی، تعامل باشد قطعا موفق خواهیم شد اما اگر دستگاه ها به تنهایی و بدون همراهی یکدیگر کار کنند موفقیتی در کار نخواهد بود.
وی اظهار داشت: از آنچه در حوزه وظایف قانونی، اخلاقی و اجتماعی دادستان کل است، کوتاهی نمی کنم و تمام تلاش خود را برای نگهداری از این سرمایه های ملی و مهم به کار خواهم گرفت اما نیازمند اطلاع رسانی در این زمینه نیز هستیم.
منتظری گفت: قانون آیین دادرسی کیفری که سال گذشته قابل اجرا شد، اختیارات ما را توسعه داد بنابراین در هر کجای کشور هر بخشی از محیط زیست و حقوق عمومی تعرضی دیده شود و گزارش آن به قوه قضاییه برسد، مطمئن باشید با جدیت پیگیری خواهیم کرد و آن را جزو وظایف خود می دانیم.
وی ادامه داد: قوه قضاییه عزم خود را جزم کرده و ۴۵۰ دادستان در سراسر کشور آماده فعالیت در این راستا هستند، البته هر چند هم آماده باشیم اما اگر همکاری لازم بین محیط زیست و سایر دستگاه ها نباشد، مشکلی حل نخواهد شد.
دادستان کل کشور به دستور وزیر جهاد کشاورزی برای متوقف کردن بهره برداری از جنگل های کشور اشاره کرد و گفت: این خبر بسیار خوشحال کننده ای است البته نمی توان گفت بهره برداری از جنگل ها بلکه باید گفت بلعیدن جنگل را متوقف کرده است و باید جلوی ضرر را از هرجا که می شود گرفت.
وی تاکید کرد: هرجا لازم است از اختیار و اقتدار دستگاه قضایی استفاده شود، ما آماده هستیم؛ از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو و روسای سایر دستگاه های مرتبط تقاضا می کنم از عوامل تحت امر خود بخواهند همکاری خود را با قوه قضاییه گسترش دهند.
منتظری گفت: در این میان، نقش مردم بسیار پررنگ است زیرا در بسیاری موارد، اطلاع رسانی مردم بیشتر از مسوولان است.
وی خاطرنشان کرد: هرگاه روسای دستگاه های مربوطه ببینند که زیر مجموعه های آنها با عوامل تخریبی محیط زیست، زد و بند کرده اند، با آنها برخورد جدی داشته باشند و باید دست به دست هم دهیم تا محیط زیست خود را که سرمایه ملی است، صیانت کنیم.
منتظری ادامه داد: مولفه های آب، هوا، خاک یا حیوانات و مناسبات بیولوژیک متعادل بین این عناصر، شکل دهنده محیط زیست طبیعی برای گیاهان و جانوران است که حفظ و حراست و صیانت از این عناصر برعهده همگان است.
وی گفت: یکی از وظایف دادستان کل کشور، حقوق عمومی است که حفاظت از این عناصر جزو حقوق عمومی است و قطعا از آن کوتاه نخواهیم آمد.
دادستان کل کشور تصریح کرد: صیانت و حراست از منابع ملی، کوه ها، جنگل ها، دریاها، رودخانه ها، مراتع ملی، دره ها و امثال آن برعهده سازمان محیط زیست است که امیدواریم این سازمان با جدیت به وظایف خود عمل کند.
همایش ‘سیاست های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا’ در آستانه سالگرد سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست که سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، با هدف کلی تشریح روند اجرای این سیاست‌ ها آغاز به کار کرد که در طی آن، نمایندگان قوا گزارشی را از وضعیت اجرایی شدن سیاست های ابلاغی محیط زیست نظام طی یکسال گذشته ارائه می کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.