• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
1

خطر خشکیدگی نخلستان های جنوب کشور طی ۲ سال آینده

  • کد خبر : 3068
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳

رئیس هیات مدیره مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل های کشاورزی کشور گفت: با افزایش میزان شوری آبهای جنوب کشور پیش بینی می شود تا دو سال آینده بخش عمده ای از نخلستان های آبادان و خرمشهر خشک و از چرخه تولید خارج شوند. مسعود اسدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، […]

رئیس هیات مدیره مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل های کشاورزی کشور گفت: با افزایش میزان شوری آبهای جنوب کشور پیش بینی می شود تا دو سال آینده بخش عمده ای از نخلستان های آبادان و خرمشهر خشک و از چرخه تولید خارج شوند.

مسعود اسدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: طی سالهای اخیر آب خلیج فارس به رودخانه های جنوب کشور وارد می شود که همین امر موجب افزایش شوری آب شده که ادامه آن برای استان های جنوبی کشور خوشایند نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه برای تولید خرما به آب شیرین نیاز است، اظهار داشت: با نفوذ آب شور در آب شیرین به تدریج شاهد خشکیدگی نخلستان ها و کاهش تولید خرما خواهیم شد.

وی تصریح کرد: این در حالیست که ایران نیز یکی از تولیدکنندگان مطرح خرما در منطقه به شمار می رود.

اسدی از سرعت خشکیدگی تالاب های جنوب کشور نیز خبر داد و گفت: ایران دارای تالاب های ارزشمند و بین المللی در دنیا است اما خشکسالی های پی در پی، افزایش دمای هوا و بالا بودن میزان تبخیر آب باعث تسریع خشک شدن تالاب ها شده که هم اکنون این تالاب ها در معرض خطر نابودی قرار دارند.

وی با اشاره به بحران نشست دشت های کشور، گفت: همچنین در حال حاضر بخش عمده سفره های زیرزمینی دشت های کشور به پایان رسیده و منجر به نشست زمین دشت های مناطق مختلف کشور شده است.

وی درباره سخنان برخی از مسئولان که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را کمتر از ۹۰ درصد می دانند، گفت: در صورتی که این ایده درست باشد، باز هم مشکل کم آبی کشور حل نخواهد شد زیرا بخش عمده منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی، مهمترین مشکل بخش کشاورزی را کمبود سرمایه دانست و افزود: کشاورزان ما طی سالهای اخیر برای افزایش تولید و درآمدهای خانوار خود تا بالاترین میزان از منابع پایه همچون آب و خاک بهره گیری کرده اند

وی ادامه داد: متاسفانه طی سالهای گذشته دولت ها نیز نتوانسته اند با سرمایه گذاری کلان در این بخش، کشاورزان را تا حدودی از لحاظ مالی بی نیاز کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل کمبود منابع آبی خطراتی متوجه بخش کشاورزی کشور شده است، گفت: در صورت ادامه این روند بخش کشاورزی نیز با مخاطرات جبران ناپذیری روبرو خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان برای کاهش مصرف آب باید از روش های نوین آبیاری متداول در دنیا استفاده کنند، افزود: این مهم به حمایت های دولت و سرمای گذاری کلان در بخش کشاورزی نیاز دارد تا منابع آبی کنترل شده مورد مصرف قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی علاوه بر تشدید نظارت بر مصرف آب بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو باید کشاورزان در نحوه مصرف آب مورد آموزش قرار گیرند که این مهم نیازمند فرهنگ سازی در این بخش است.

** بخش کشاورزی مغفول ترین بخش تولیدی کشور

رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی با تاکید براینکه بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی و استقلال کشور است ، گفت: متاسفانه وزارت جهادکشاورزی و بخش کشاورزی در مقایسه با بخش های صنعت و نفت بیش از بقیه مغفول مانده است به طوری که هیچگاه برای گرفتن کرسی وزارت جهادکشاورزی برعکس دیگر کرسی های وزارتی کشمکشی وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: حتی در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز از افراد جامانده از کمیسیون های دیگر استفاده می شود که به دلیل نداشتن تخصص لازم با وضع قوانین اشتباه خود باعث بروز برخی نارسایی ها در این بخش می شوند.

وی تاکید کرد: به طور حتم سرمایه گذاری کلان دولت، استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی های نوین، توسعه سیستم آبیاری های تحت فشار و توسعه کشت گلخانه ای می تواند در کاهش بحران منابع آبی کشور نقش بسزایی داشته باشد.

اسدی، از مسئولان کشوری خواست تا ضمن پیشگیری از اجرای قوانین اشتباه در بخش کشاورزی، به دنبال ارتقا جایگاه این بخش در کشور باشند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.