• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
32
جانشین معاونت سازمان جنگل ها:

خطر آتش سوزی مراتع را تهدید می کند

  • کد خبر : 23864
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
خطر آتش سوزی مراتع را تهدید می کند

جانشین معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به بارش های مناسب سال زراعی جاری و تقویت پوشش گیاهی عرصه های طبیعی گفت: خطر آتش سوزی از مهمترین تهدیدات این عرصه ها در سال جاری است که باید اقدامات پیشگیرانه داشت. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، روزبه […]

جانشین معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به بارش های مناسب سال زراعی جاری و تقویت پوشش گیاهی عرصه های طبیعی گفت: خطر آتش سوزی از مهمترین تهدیدات این عرصه ها در سال جاری است که باید اقدامات پیشگیرانه داشت.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، روزبه اجلالی روز شنبه در نشست هماهنگی و برنامه ریزی مشترک مدیریت چرا و کنترل دام استان البرز با استان های همجوار شامل استان های مازندران، مرکزی، تهران و قزوین، افزود: نزول رحمت الهی موجب شده تا در مراتع کشور شاهد انباشت علوفه زیادی باشیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر خطر آتش سوزی در مراتع افزایش یافته به طوریکه حتی یک ته سیگار می تواند باعث آتش سوزی های بزرگ شود.
اجلالی از راه های پیشگیری از نابودی مراتع را چرای فشرده دام و برداشت دستی علوفه در این مراتع عنوان کرد و گفت: این امر می تواند از خطر بالقوه بکاهد.
وی جمع آوری بذر را یکی دیگر از فرصت ها از این نعمت الهی دانست و افزود: غنی شدن مراتع کشور فرصتی برای جمع آوری بذور است که باید آن را از دست ندهیم.
جانشین معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع کشور در خصوص برداشت گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی نیز هشدار داد و اظهار داشت: برای برداشت این گیاهان باید قرارداد با بهره برداران منعقد شود تا شاهد تخریب از مواهب نباشیم.
وی دربخش دیگری از سخنانش به مشکلات مرتعداری کشور اشاره کرد و بیان داشت: واگذاری مراتع به بهره برداران در قالب قرارداد ۲ ساله نیازمند تجدیدنظر است.
اجلالی افزود: در شهرستان ها تلاش شود یک طرح مرتعداری تلفیقی الگویی داشته باشند و اگر یک طرح موفق باشد بقیه می توانند از آن به عنوان الگو استفاده کنند.
وی با بیان اینکه حضور ناظرین در طرح های مرتع داری ضروری است، گفت: استفاده از فناوری در کنترل دام ضروری است زیرا باعث می شود سرعت عمل بالاتر و هزینه ها کاهش یابد.
اجلالی به موضوع باج مرتع نیز اشاره کرد و اظهارداشت: اجاره مرتع بسیار حساسیت زا شده به طوریکه در بازدید وزیر جهاد کشاورزی از مراتع، عشایر خواسته ای مطرح می کنند که از آن ها باج گرفته می شود و باید در خصوص باج مرتع برخورد مناسبی صورت گیرد.
وی به تکمیل ممیزی مراتع استان ها تاکید کرد و گفت: هنوز در برخی استان ها سطح مراتع ممیزی نشده و تا پایان سال جاری ممیزی ها باید تکمیل شود.
جانشین معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع به استفاده ازتشکل های صنفی، همیاران طبیعت و سمن ها اشاره کرد و افزود: در بحث کنترل کوچ و مدیریت مراتع در استان البرز انجمن صنفی مرتعداران فعالیت خوبی دارد.
وی افزود: طبق قانون وظیفه داشتیم بعد از ۲ سال برای تمام مراتع طرح تهیه کنیم و پروانه چرای مدارک موقتی تعیین تکلیف قانونی شود که تاکنون به نتیجه نرسیده ایم.
اجلالی ادامه داد: در البرز مشکل مراتع شورایی را داریم که راهگشا برای مراتع شورایی طرح مرتعداری است.
در این نشست فرماندهان یگان حفاظت ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های تهران، قزوین، مازندران و مرکزی و نمایندگان آبخیزداری این استان ها حضور داشتند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23864

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.