• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

خشکیدگی جنگل های زاگرسی متوقف شد

  • کد خبر : 6887
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
خشکیدگی جنگل های زاگرسی متوقف شد

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از متوقف شدن خشکیدگی جنگل های زاگرسی در سال جاری خبر داد و گفت: اقدامات این سازمان در بحث از بین بردن درختان آلوده، شرایط اقلیمی و کاهش ریزگردها در کنترل خشکیدگی درختان زاگرسی موثر بوده است. به گزارش خبرنگار ایرنا، خداکرم جلالی روز سه شنبه در […]

reis_sazman_jangalhaرییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از متوقف شدن خشکیدگی جنگل های زاگرسی در سال جاری خبر داد و گفت: اقدامات این سازمان در بحث از بین بردن درختان آلوده، شرایط اقلیمی و کاهش ریزگردها در کنترل خشکیدگی درختان زاگرسی موثر بوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، خداکرم جلالی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت آغار هفته منابع طبیعی، افزود: خشکیدگی جنگل های زاگرسی از سال ۸۸ شروع شد و در سال ۹۳ با اقدامات موثر این سازمان متوقف شده است.

به گفته وی، جنگل های زاگرسی به وسعت ۶ میلیون هکتار است که طی این مدت یک میلیون و ۱۳۰ هزار هکتار آن دچار خشکیدگی شده بود.

رییس سازمان جنگل ها در خصوص اعتبار این بخش، افزود: برای کنترل و پیشگیری مناطق آسب دیده و همچنین بازسازی این مناطق مبلغ ۲۵ میلیارد تومان از ستاد حوادث غیرمترقبه و ۳۰ میلیارد تومان از محل منابع این سازمان برای این بخش اختصاص یافته بود که از محل حوادث غیرمترقبه ۵۰ درصد مبلغ مذکور و از محل اعتبارات این سازمان حدود ۶۰ درصد اختصاص یافت.

وی تاکید کرد: اعتبارات موجود پاسخگوی کنترل و پیشگیری خشکیدگی جنگل های زاگرسی و همچنین بازسازی این مناطق نیست چرا که باید سالانه حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یابد تا جنگل های زاگرسی ترمیم و بازسازی شود.

به گفته وی، علاوه بر جداسازی درختان آلوده در مناطق آسیب دیده عملیات آبخیزداری نیز در این مناطق در حال اجراست که امیدواریم به طور کامل مشکل آلودگی جنگل های زاگرسی به سوسک چوب خوار برطرف شود.

گرد و غبار خوزستان ناشی از کانون بحران داخلی

معاون وزیر جهادکشاورزی در تشریح برنامه های کوتاه مدت مبارزه با ریزگردها و گرد و غبار، گفت: آنچه اخیرا در استان خوزستان رخ داد، گرد و غبار ناشی از کانون بحران در مناطق جنوبی به ویژه جنوب شرقی اهواز بوده که بتازگی در اثر خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها ایجاد شده و در گذشته سابقه ای نداشته است.

به گفته وی، این در حالی است که اصولا بیش از ۹۰ درصد ریزگردها و گرد و غبار کشور منشا خارجی داشته است.

وی با بیان اینکه کشور دارای ۷.۵ میلیون هکتار کانون بحران است که گاهی این مناطق باعث بروز پدیده ریزگردها می شود، تصریح کرد: این کانون در جنوب خوزستان از عواملی همچون کاهش بارندگی ۴۶ درصدی این استان نسبت به سال گذشته، خشکیدگی تالاب ها، اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و شدت باد با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت ایجاد شده که برای حل این مشکل در کوتاه مدت برنامه مالچ پاشی و نهال کاری را در دست اجرا داریم.

وی به تفاوت ریزگرد و گرد و غبار اشاره کرد و گفت: ریزگردها بین ۲ تا ۵ میکرون هستند که به دلیل ریزی ذرات قابلیت جابجایی در مسافت های طولانی را دارند اما گرد و غبار با ذرات بالای میکرون به دلیل سنگینی امکان جابجایی در مسافت های طولانی را ندارند.

توسعه روستای اجکت منتفی شد

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درباره پرونده زمین خواری اجکت در استان مازندران نیز گفت: هم اکنون پرونده زمین خواری در این روستا در دادگاه در دست پیگیری قرار دارد اما آنچه مسلم است از توسعه و ساخت و ساز در این منطقه جلوگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: در زمان قبل از انقلاب عده ای از دامداران روستای ورسک از مراتع اجکت برای دام های خود استفاده می کردند که به تدریج در آنجا ساخت و ساز کرده و مستقر شدند و بخشی از اهالی فعلی روستای اجکت که اراضی از پدرانشان به آنها رسیده که موردی ندارد اما بخشی را که بدون دریافت مجوز در آن ساخت و ساز کرده اند، مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

به گفته جلالی، این روستا دارای ۱۰۰ سال قدمت است که دارای برق و جاده می باشد و ما در تلاشیم حقوق اکتسابی اهالی سابق این روستا حفظ شود، ضمن آنکه با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

** پرونده زمین خواری ۳ هزار هکتاری قم در دست پیگیری قضائی است

معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص پرونده زمین خواری ۳ هزار هکتاری استان قم که به گردشگری و فرودگاه اختصاص یافته، اشاره کرد و افزود: منابع طبیعی برای این مورد پرونده تشکیل داده و این پرونده هم اکنون در دستگاه قضائی، سازمان بازرسی کشور و کمیسیون اصل ۹۰ در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: براساس بررسی های صورت گرفته، بخش قابل توجهی از این اراضی دارای مجوز قانونی نیست.

ساماندهی دفن زباله مناطق شمالی کشور نیاز به فرهنگ سازی دارد

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، افزود: هم اکنون در ۲۵۰ تا ۳۰۰ هکتار از عرصه های جنگلی کشور زباله دفن می شود.

وی با اشاره به آنکه در چند سال آینده دفن زباله در جنگل نخواهیم داشت، گفت: برای مدیریت زباله در استان های شمالی قرار است، شرکت های پیمانکاری و شهرداری ها دستگاه های زباله سوز را جایگزین دفن زباله در عرصه های جنگلی و برای شرکت های پیمانکار مهلت تعیین شده تا دستگاه های زباله سوز را جایگزین کنند.

وی با بیان آنکه دستگاه های زباله سوز باید هرچه سریع تر برای دفن زباله، خریداری و راه اندازی شوند، افزود: استفاده از کمپوست از دیگر طرح ها برای جلوگیری از دفن زباله در جنگل ها است که با استفاده از این روش و تبدیل زباله به کود می توان از تشدید آثار منفی دفن زباله در عرصه های جنگلی ارزشمند کشور و آلودگی منابع آب زیرزمینی در این مناطق جلوگیری کرد.

جلالی گفت: البته بخشی از این بی نظمی ها علاوه بر نبود امکانات و تجهیزات مناسب دفن زباله و یا دستگاه های زباله سوز به فرهنگ استفاده از جنگل برمی گردد که باید در این راستا علاوه بر تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز فرهنگ سازی نیز مورد توجه قرار گیرد.

تعرفه واردات چوب صفر شد

وی درباره واردات چوب و کاغذ، گفت: از حدود ۶.۵ میلیون مترمکعب نیاز صنایع حدود ۳ میلیون مترمکعب از داخل و بیش از ۳ میلیون مترمکعب در قالب چوب، کاغذ و فرآورده های چوبی از محل واردات تأمین می شود که در راستای سهولت واردات چوب تعرفه واردات این محصول را به صفر رسانده ایم و با توجه به محدودیت های تولید چوب در کشور باید واردات آن را تسهیل کنیم تا فشاری به منابع داخلی وارد نشود.

وی اظهار داشت: در کنار سهولت واردات چوب توسعه زراعت آن هم جزو برنامه های سازمان بوده به طوری که حدود ۲ هزار هکتار بر سطح آن افزوده شده است.

معاون قبلی سازمان جنگل ها در بازداشت نیست

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره بازداشت معاون سابق سازمان جنگل ها در دولت قبل، گفت: در نظام اداری ما امکان بروز تخلف وجود دارد باید دستگاه های قضایی و نظارتی برای سالم سازی با مسائلی در این رابطه مبارزه می کنند و این سازمان نیز از اهمیت و حساسیت ویِژه ای در بین دیگر سازمان ها برخوردار است.

وی با بیان آنکه از جزئیات این مسئله اطلاعی ندارم، افزود: این فرد هم اکنون در بازداشت نیست و باید در دادگاه به پرونده وی رسیدگی شود.

به گزارش ایرنا، این در حالیست که یکی از معاونان سازمان جنگل ها در دولت دهم به دلیل زمین خواری و فروش غیرمجاز اراضی منابع طبیعی و اختلاس چندی پیش در بازداشت به سرمی برد.

معاون وزیر جهادکشاورزی، اظهار داشت: طی سالجاری عملیات پرورش و بهسازی جنگل با مشارکت مردم در سطح ۲۰ هزار هکتار، اجرای سامانه آبگیر باران در سطح ۶ هزار هکتار، نهال کاری مشارکتی با گونه های بومی و اقتصادی در سطح ۶ هزار هکتار و تأمین نهال مورد نیاز ۷۰۰ هزار اصله انجام گرفت.

وی، گشت و مراقبت از عرصه های منابع طبیعی در سطح ۱۳۵ میلیون هکتار، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی در سطح یک میلیون هکتار، استعدادیابی و تعیین کاربری براساس توان اکولوژیک در سطح ۲۰ هزار هکتار و ایجاد کمربند حفاظتی به میزان ۵۰۰ کیلومتر، اطفاء حریق در سطح ۱۸.۴ هزار هکتار و خلع ید از متصرفان در سطح ۱۰ هزار هکتار، تشکیل کمیته مبارزه با زمین خواری و مبارزه با قاچاق چوب و زغال و کشف ۶ هزار و ۷۲۲ متر مکعب چوب، هیزم و بوته و ۱۸۳ تن زغال را از اقدامات سازمان جنگل ها در سالجاری برشمرد.

جلالی اضافه کرد: جهت جلوگیری از استفاده بی رویه از منابع جنگلی همچون چوب و زغال، بیش از ۵۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در نقاط بحرانی تهیه و تصب شده است.

وی با اشاره به آنکه در سال جاری کاهش ۳۰ درصدی بهره برداری از طرح های جنگلداری اتفاق افتاده است، گفت: در راستای عملیات احیای و توسعه عملیات ممیزی مراتع در سطح ۶۵۹ هزار هکتار، عملیات اصلاح و احیای مراتع در سطح ۲۰ هزار هکتار، تولید نهال ۳۴ میلیون اصله، توسعه جنگل کاری در سطح ۴۵ هزار هکتار از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

وی در حوزه ساختار و قوانین و مقررات با محوریت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست های منابع طبیعی و آمایش سرزمین اشاره کرد و افزود: بازنگری در قوانین منابع طبعیی کشور در راستای جامع نگری، کارآمدی و روزآمد نمودن قوانین تحت عنوان لایحه ارتقا حفاظت و تقویت ساختار فرهنگ منابع طبیعی با تأکید بر ارتقا ابعاد حفاظت و نقش بازدارندگی جرائم و جلب مشارکت های مردمی صورت گرفته است.

به گفته وی، تشکیل چهار مجری در ساختار تشکیلات اجرایی سازمان در زمینه های احیای جنگل های زاگرس، توسعه گیاهان دارویی، توسعه پارک های جنگلی و جنگل کاری دامنه جنوبی البرز و تهیه برنامه راهبردی آبخیزداری با توجه به شرایط بحران آب در کشور و خشکسالی و بیلان منفی در دشت های حاصلخیز کشور و فرونشست زمین از دیگر اقدامات انجام شده سازمان با محوریت سیاست کلی اقتصاد مقاومتی بوده است.

رئیس سازمان جنگل ها، تهیه برنامه توسعه جنگل کاری در مناطق مستعد کشور با رویکرد اقتصادی و مشارکت مردم که با توجه به شرایط اقلیمی به ویژه نزولات آسمانی و احیای جنگل های تخریب شده که تاج پوشش آنها زیر ۵ درصد است را از دیگر اقدامات سازمان در حوزه ساختار و قوانین و مقررات با محوریت سیاست کلی اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی درباره افزایش گازهای گلخانه ای اشاره کرد، گفت: عامل اصلی افزایش گازهای گلخانه ای در دنیا استفاده از انرژی های فسیلی و کاهش سطح جنگل های جهان از ۸ میلیارد هکتار به ۴ میلیارد هکتار است که برای رسیدن به تعادل و کاهش گازهای گلخانه ای که تهدیدی جدی برای منابع طبیعی به شمار می رود باید مصرف سوخت فسیلی را کاهش و سطح جنگل ها و فضای سبز را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، اظهار داشت: بخشی از وضعیت کنونی دریاچه مربوط به اقداماتی از قبیل سدسازی و بخش دیگر مربوط به مسائل اقلیمی است که دستگاه های مختلف براساس یک مدیریت جامع باید مسائل مربوط به دریاچه ارومیه و همچنین موضوعات مشابه آن را پیگیری کنند.

جلالی درباره کمک به بهبود محیط زیست مناطق دارای نفت و گاز کشور گفت: تاکنون اقداماتی صورت گرفته و بخشی از اقدامات در دست اجرا است به طوری که اعتبارات استان های بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق برای بهبود محیط زیست تخصیص داده شده و امیدواریم این منابع به موقع برای اجرا تأمین شود.

وی درباره خروج دام سبک از مراتع، گفت: با حمایت از دامداری صنعتی تلاش داریم تا طی یک برنامه ۱۰ ساله ۳۰ درصد دام های سبک را از عرصه های مراتع کم کنیم.

وی درباره تشکیل صندوق های توسعه منابع طبیعی، افزود: ایجاد صندوق های توسعه منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد و تاکنون در دو استان این کار انجام شده و با موافقت وزیر جهادکشاورزی در سایر استان ها نیز در سال ۹۴ تشکیل این صندوق ها ادامه می یابد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6887

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.