• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
2

خرید چاه های کشاورزی برای تامین آب آشامیدنی در کرمان

  • کد خبر : 6733
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
خرید چاه های کشاورزی برای تامین آب آشامیدنی در کرمان

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت که خریداری چاه های آب کشاورزی یکی از اقدامات کوتاه مدت برای رفع مشکل آب آشامیدنی در این استان است. محمدجواد کامیاب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان کرمان علاوه بر آب کشاورزی در تامین آب آشامیدنی هم مشکل دارد که در سفر اخیر معاون […]

chah_ab_2معاون عمرانی استاندار کرمان گفت که خریداری چاه های آب کشاورزی یکی از اقدامات کوتاه مدت برای رفع مشکل آب آشامیدنی در این استان است.
محمدجواد کامیاب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان کرمان علاوه بر آب کشاورزی در تامین آب آشامیدنی هم مشکل دارد که در سفر اخیر معاون اول رییس جمهوری به استان این مساله مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل در کوتاه مدت ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر معاون اول رییس جمهوری برای خریداری چاه های کشاورزی اختصاص یافت تا این چاه ها پس از تجهیز برای تامین آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: هم اکنون پیگیری ها برای خرید چاه های آب کشاورزی در دست اقدام است.

معاون استاندار کرمان بیان کرد: برای بلند مدت نیز باید انتقال آب از سد صفا رود شهرستان رابر و دشت بهشت آباد شهرکرد صورت گیرد.

وی گفت: به منظور سرعت بخشیدن به روند تکمیل عملیات اجرایی سد صفا رود و خطوط انتقال آب از رابر به شهر کرمان در سفر معاون اول رییس جمهوری ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد.

کامیاب تصریح کرد: علاوه بر این اعتبار که در سفر دکتر جهانگیری اختصاص یافت، سد صفا رود نیز ردیف اعتباری دارد که از آن طریق هم اعتبار دریافت می کند.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری نیز برنامه هایی برای تامین آب آشامیدنی شهر کرمان دارد که یکی از این برنامه ها خرید چاه های آب کشاورزی است.

معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به نزدیک شدن به فصل بهار و تابستان افزود: گرم شدن هوا موجب افزایش مصرف آب می شود که امید است شهروندان با صرفه جویی در مصرف مسوولان را در تامین آب مورد نیاز کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای ۱۷ مصوبه شورای آب استان کرمان برای مقابله موثر با بحران آب، ۳۱ درصد صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.

کامیاب گفت: با اجرای این مصوبات شش هزار و ۳۸۰ میلیون متر مکعب آبی که در کشاورزی و شرب استفاده می کنیم به یکهزار و ۹۸۰ میلیون متر مکعب می رسد.

وی ادامه داد: البته این صرفه جویی به شرطی حاصل می شود که بتوانیم دو هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان از بخش دولتی، دو هزار و ۷۰۸ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی و ۵۰۲ میلیارد تومان از بخش خصوصی کمک بگیریم.

وی با اشاره به سه طرح انتقال آب به کرمان گفت: انتقال آب از بهشت آباد قرار است عملیاتی شود، همچنین انتقال آب از خلیج فارس که عملیات اجرایی آن آغاز شده و همچنین شیرین کردن آب دریای عمان در حال مطالعه است.

معاون استاندار کرمان بیان کرد: با اجرای این سه مصوبه در مجموع ۵۵۴ میلیون متر مکعب آب منتقل می کنیم که ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید از صرفه جویی غافل شد گفت: با صرفه جویی در مصرف آب می توان بیشتر از اجرای طرح های انتقال آب از این نعمت خدادادی برخوردار شد.

کامیاب ادامه داد: ۲۰ شهر استان از جمله کرمان دارای وضعیت بحرانی در آب و همچنین ۹۴۱ روستا آبرسانی سیار دارند و ۷۰ درصد روستاها با بحران آب روبرو هستند.

وی گفت: همسو کردن نهادهای اجرایی، قضایی و انتظامی، تشکیل شورای حفاظت منابع آب شهرستان ها و ارایه گزارش آب ماهیانه از دیگر مصوبات شورای آب استان است.

وی استفاده از سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغات با حفظ سطح زیر کشت موجود، لوله گذاری در سطح مزارع و باغات، حذف کشت های با مصرف آب زیاد و راندمان پایین تولید محصول، اصلاح و بهبود روش های به زراعی، خاموشی و عدم بهره برداری از موتور پمپ های کشاورزی، بررسی کاهش سطح زیر کشت، برقی کردن چاه های کشاورزی، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی تمامی چاه ها، قطع انشعاب های غیر مجاز و تعویض کنتورهای خراب را از دیگر مصوبه های ۱۷ گانه شورای آب استان کرمان برشمرد.

کامیاب گفت: ما در بخش کشاورزی بیشترین آب را در سطح دنیا مصرف می کنیم و در ۱۵ سال گذشته بهترین دشت استان دشت صوغان بوده که امروز ۳۵ متر افت آب دارد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی ها در استان افزود: خیلی از استان ها می توانند از آب های سطحی استفاده کنند ولی در استان کرمان باید از آب های زیر زمینی برای تامین آب آشامیدنی استفاده شود.

معاون وزیر نیرو روز گذشته – جمعه – اعلام کرد که سه شهر بندرعباس، سنندج و کرمان از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.

منابع آب استان کرمان متکی به آب های زیرزمینی است که به علت برداشت بی رویه و همچنین خشکسالی های متوالی دست کم در ۱۶ سال گذشته با افت شدید مواجه شده اند.

۹۵ درصد آب استحصالی استان کرمان در بخش کشاورزی و عمده آن بصورت غرقابی مصرف می شود که مدیریت مصرف در این بخش یکی از دغدغه های مسوولان و در راس برنامه های مقابله با بحران آب است.

طرح همیاران آب (پلیس آب) به منظور حفاظت از منابع آب استان یکی از مصوبات مهم و اساسی شورای آب استان بوده که در دست اجراست.

استان کرمان ۲۳ شهرستان و حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6733

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.