• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4

خراسان شمالی بیشترین یوز پلنگ را در واحد سطح دارد

  • کد خبر : 22986
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
خراسان شمالی بیشترین یوز پلنگ را در واحد سطح دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بیشترین شمار یوزپلنگ کشور در واحد سطح مربوط به این استان است که باید توجه ویژه ای به آن شود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سیداصغر مطهری اظهار داشت: منطقه میاندشت در خراسان شمالی یکی از زیستگاه های مهم یوز در کشور است که […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بیشترین شمار یوزپلنگ کشور در واحد سطح مربوط به این استان است که باید توجه ویژه ای به آن شود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سیداصغر مطهری اظهار داشت: منطقه میاندشت در خراسان شمالی یکی از زیستگاه های مهم یوز در کشور است که بر اساس برآوردهای انجام شده، هفت تا هشت قلاده از این گونه کمیاب در این زیستگاه مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته یوز ماده به همراه چند توله در میاندشت مشاهده شد و امسال هم با نصب دوربین در دستور کار است خاطر نشان کرد: شمار طعمه های یوزها در میاندشت نیز افزایش یافته است و اینکه جمعیت یوزها ثابت بماند یک موفقیت محسوب می شود.
وی افزود: یک نگرانی در این باره، کاهش علوفه در مراتع به علت کاهش بارندگی ها است که سبب می شود آهوان در نزدیکی روستاها حضور یافته و در معرض آسیب روستاییان و مردم قرار گیرند.
مطهری خاطرنشان کرد: البته، مردم همراهی داشته و کمتر شاهد خسارت و صدمه به آهوان هستیم اما بعضا مردم نسبت به شکار و صدمه زدن به آنان مبادرت داشته اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در باره افزایش جمعیت یوزها در میاندشت گفت: افزایش جمعیت یوزها کار سختی شده است اما امید است با همراهی مردم و سایر نهادها این امر محقق شود.
مطهری اظهار داشت: به دنبال تحریم ها، اعتبارات بین المللی برای پروژه ملی یوز نیز به دست نرسیده است اما سازمان محیط زیست تلاش دارد تا پروژه مزبور را پیگیری کند.
وی با بیان اینکه بیشتر توله یوزها که در میاندشت به دنیا می آیند به خارتوران می روند گفت: پارک ملی خارتوان با وسعت ۱٫۵ میلیون هکتاری، یکی از زیستگاه های یوز در کشور است که به لحاظ وسعت، دومین پارک ملی دنیا است.
وی تصریح کرد: در این پارک، وسعت زیاد سبب می شود که یوزهای نر و ماده کمتر همدیگر را ملاقات و مشاهده کنند از این رو زادآوری این گونه وحشی هم کمتر اتفاق می افتد اما در میاندشت خراسان شمالی این مشکل کمتر است و وسعت زیستگاهی کم، سبب شده تا شرایط برای زادآوری بیشتر باشد.
مطهری گفت: یکی از مشکلات و دغدغه ها برای حفاظت از یوزها، محدود شدن زیستگاه ها است زیرا اکنون جاده ها توسعه یافته و روستاها و زمین های کشاورزی گسترده شده است از این رو زیستگاه های یوزها و سایر گوشتخواران محدود می باشد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به وقوع تصادف های منجر به مرگ وحوش افزود: در استان سمنان گزارش هایی از مرگ و تلف شدن یوزها در اثر تصادف منتشر می شود که البته باید راهکارهای لازم از طرف راه و شهرسازی انجام شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.