• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
8
رئیس حفظ نباتات کشور:

حمله موج جدید ملخ صحرایی تا ۱۵ روز آینده به ایران

  • کد خبر : 25904
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
حمله موج جدید ملخ صحرایی تا ۱۵ روز آینده به ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بر اساس پیش بینی های فائو در ۱۵ روز آینده با حجم بسیار گسترده ای از حمله آفت ملخ صحرایی به کشور و به خصوص در استان جنوبی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مواجه هستیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)، محمد رضا درگاهی روز یک […]

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بر اساس پیش بینی های فائو در ۱۵ روز آینده با حجم بسیار گسترده ای از حمله آفت ملخ صحرایی به کشور و به خصوص در استان جنوبی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مواجه هستیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)، محمد رضا درگاهی روز یک شنبه سی ویکم فروردین ماه در سفر به استان فارس با بیان اینکه امسال کشور ما از دو جهت مورد هجوم ملخ صحرایی قرار گرفته است، تصریح کرد: حمله این آفت از شرق هندوستان و پاکستان ها در روزهای آینده با شدت بیشتری صورت می گیرد و با توجه به اینکه در شبه جزیره عربستان در حال حاضر مراتع و عرصه‌های کشاورزی پوشش گیاهی ندارند از طرف شمال شرق آفریقا که در حال حاضر کانون‌های تخلیه شده دارند و با حجم بیشتر از سال گذشته به سمت جنوب کشور ما حمله می کنند.
به گفته وی؛ در فاز اول مبارزه حدود ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار در اختیار استان ها به منظور مبارزه قرار گرفت ودر فاز دوم پیش بینی می شود که حدود ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر در روزهای آتی در هیئت دولت مصوب شود و در اختیار استان ها قرار گیرد.
سرپرست قائم مقامی وزیر در امور حقوقی و مجلس افزود: تا امروز ملخ صحرایی در بیش از پنج میلیون هکتار از عرصه های طبیعی و کشاورزی پایش و در سطحی بالغ بر یک صد هزار مبارزه صورت گرفت که پیش‌بینی می شود بیش از تقریباً یک میلیون هکتار باید مبارزه انجام شود.
درگاهی با اشاره به اینکه وظیفه همکاران من حفظ امنیت غذایی در کشور است، ابراز کرد: این آفت به مراتع و عرصه های زراعی و باغی حمله می کند که در صورت عدم کنترل، خسارت جبران ناپذیری را وارد می سازد و خوشبختانه همکاران ما برخلاف سال گذشته هم از بُعد علمی و شناخت رفتارآفت از دانش بسیار خوب و بالایی برخوردار هستند چراکه دوره های آموزشی بسیار خوبی برای آنها در سال گذشته تنظیم شده بود.

پیش بینی مبارزه با سن گندم در سطحی بالغ بر یک میلیون هکتار
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در مورد مبارزه با آفات، سازمان حفظ نباتات وظایف حاکمیتی دارد و علاوه بر ملخ صحرایی سایر آفات هم از طریق استان ها مورد پایش و مبارزه قرار گرفتند.
وی افزود: تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار هکتار با انواع بیماری‌های گندم و جو مبارزه شده که تقریباً با توجه به بارندگی هایی که داشتیم تقریباً ۲۳۰ هزار هکتار با بیماری زنگ مبارزه شده است.
درگاهی ابراز کرد: تاکنون در سطحی بالغ بر ۲۴۰ هزار هکتار در کشور با سن گندم مبارزه شده هر چند گندم در استان های جنوبی درحال برداشت است و در مرکز و استان های شمالی عملیات مبارزه ادامه پیدا می‌کند و پیش‌بینی این است که بیش از یک میلیون هکتار باید با آفت سن گندم هم مثل سال گذشته پایش و مبارزه شود.
رئیس حفظ نباتات کشور بیان کرد: جا دارد در پایان تشکر ویژه داشته باشم از اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی هم در سال گذشته و امسال پوشش بسیار خوبی از زحمات همکاران در بحث اطلاع رسانی انجام دادند و اگر نبود این اطلاع رسانی به موقع و همکاری و پوشش رسانه‌ای قطعاً ما در بحث مبارزه با مشکلاتی روبرو بودیم.

عملکرد فارس در مبارزه با ملخ صحرایی بسیار عالی است
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: عملکرد فارس در مبارزه با ملخ صحرایی بسیار عالی است که جا دارد از استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و تک تک افراد درگیر با مبارزه با این آفت تقدیر کرد.
محمد رضا درگاهی روز یک شنبه سی ویکم فروردین ماه در نشست ستاد گیاه پزشکی در استان فارس گفت: سه رکن رسانه ای، پشتیبانی و فنی در مبارزه موفق با ملخ صحرایی نقش موثری دارند.
به گفته وی؛ وضعیت و توفیقات حاصله در کشور مرهون تلاش و همکاری مناسب سه بخش رسانه ای و اطلاع رسانی صحیح، پشتیبانی و لجستیک و همچنین فنی و اجرایی است که همکاری و هم افزایی و حضور دائم و توام آنها درعرصه موجب شده تا امنیت غذایی کشور حفظ و تاکنون هیچ گونه خسارتی در این زمینه نداشته باشیم.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه ملخ صحرایی یک آفت بسیار خطرناک است که بر کشور ما تحمیل شده چرا که کشور ما در مسیر حرکت ملخ صحرایی قرار گرفته و فصل بهار جولانگاه آنان می شود، بیان کرد: اگرچه این آفت بسیار خطرناک است اما روسای سازمان های جهاد کشاورزی و استانداران در استان های درگیر در مدیریت این آفت موفق عمل کردند.

جهاد کشاورزی فارس پیشرو در همه موضوعات
سرپرست قائم مقامی وزیر در امور حقوقی و مجلس در ادامه با اشاره به کسب بیش از ۹۲ درصدی رای اعتماد برای بخش کشاورزی در انتخاب مقام عالی وزارت اظهار کرد: رای اعتماد بی نظیری بود که افتخار دیگری در سال جدید برای بخش کشاورزی رقم زد.
وی افزود: از یکایک مدیران به ویژه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، تشکل های بخش کشاورزی و کشاورزان عزیز که با همدلی در معرفی مقام عالی وزارت نقش داشتند تشکر و قدردانی می کنم.
درگاهی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در همه موضوعات پیشرو و دارای نوآوری است، ابراز کرد: رئیس این سازمان جزو مدیران بسیار خوبی ما هستند و در همه موضوعات علمی، پیشرو و با جدیت و اهتمام ویژه ای امورات را پیگیری می کنند.
نشست ستاد گیاه پزشکی استان فارس، روز یک شنبه سی ویکم فروردین ماه با حضور محمد رضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سعید معین مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی و سید محمدرضا میری مدیر روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.