• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
2

حمایت دولت و همکاری مردم زمینه زنده شدن تالاب گاوخونی را فراهم کرد

  • کد خبر : 11178
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
حمایت دولت و همکاری مردم زمینه زنده شدن تالاب گاوخونی را فراهم کرد

معاون بهره برداری آب منطقه ای اصفهان گفت: حمایت دولت و مشارکت مردم شرایط خوبی را برای تالاب گاوخونی بوجود آورده که تداوم این عملکرد مناسب می تواند منجر به احیای کامل این تالاب بین المللی شود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، علی بصیرپور با اشاره به پروژه […]

ab_mantagheiمعاون بهره برداری آب منطقه ای اصفهان گفت: حمایت دولت و مشارکت مردم شرایط خوبی را برای تالاب گاوخونی بوجود آورده که تداوم این عملکرد مناسب می تواند منجر به احیای کامل این تالاب بین المللی شود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، علی بصیرپور با اشاره به پروژه بزرگ احیای تالاب گاوخونی افزود: با تلاشها و برنامه ریزیها و حمایت دولت پس از یک دهه پیکر خشکیده تالاب بین المللی گاو خونی حیاتی دوباره یافته و هم اکنون در هرثانیه ۳ متر مکعب وارد این عرصه طبیعی می شود .

وی تصریح کرد: از مجموع این مقدار آب ورودی به تالاب حدود دو متر مکعب از پساب تصفیه خانه شرق اصفهان و یک متر مکعب از آب زاینده رود تامین می شود و در این زمینه حمایتهای دولت و مشارکت مردم شرایط نسبتا خوبی را برای تالاب گاوخونی بوجود آورده است.

وی ادامه داد: با شرایط موجود و البته مساعدت بیشتر مردم شرایط احتمال خشک شدن کامل تالاب گاوخونی کم خواهد بود.

بصیرپور مشارکت مردم در این زمینه را مهم ارزیابی کرد و گفت: فعالیتهایی که مردم در این خصوص انجام دادند کمتر از اقدامات دولت نبود.

معاون بهره برداری آب منطقه ای اصفهان در خصوص نظر اداره کل محیط زیست استان اصفهان در خصوص نیاز ۱۷۶ میلیون متر مکعب برای احیای کامل تالاب گاوخونی گفت: در ارتباط با حجم آب مورد نیاز برای احیای کامل تالاب رقمهای مختلفی عنوان شده، اما با توجه به اینکه محاسبه این میزان در محیط زیست بر مبنای روشهای علمی و تخصصی انجام شده، رقم اعلام شده منطقی است.

بصیرپور استفاده پساب در صنعت را بهترین حالت بهره گیری از آن دانست و اضافه کرد: شرایط زیست محیطی و کمبود آب ایجاب می کند تا از پساب برای احیای تالاب گاوخونی استفاده شود .

**خطر خاصی برای گونه های گیاهی و جانوری تالاب بوجود نمی آید

وی همچنین با بیان اینکه پساب در طول مسیر تا حدودی پالایش می شود، تصریح کرد: خودپالایشی از ویژگی آبهای جریان یافته است و این موضوع برای پساب وارد شده به تالاب نیز وجود دارد، بنابراین خطر خاصی برای گونه های گیاهی و جانوری آن منطقه ایجاد نمی شود.

معاون بهره برداری آب منطقه ای اصفهان باز هم از مردم خواست به دلیل حجم کم آب در اقصی نقاط کشور و به ویژه در استان اصفهان، در مصرف این نعمت الهی صرفه جویی کنند.

رساندن آب به تالاب بین المللی گاوخونی از جمله اقدام های مهم است که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت و تحقق این امر در روزهای گذشته موجی از شادی را در بین ساکنین منطقه بوجود آورده است.

معاون رییس جمهوری فروردین امسال در بازدید از تالاب بین المللی گاوخونی از عزم جدی دولت برای احیای این تالاب خبر داد و گفت: طرح احیای این عرصه طبیعی در دستور کار دولت قرار دارد.

تالاب گاوخونی یکی از ۱۹ تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به ثبت رسیده است.

گاوخونی دارای وسعتی حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع، در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، ۳۰ کیلومتری شهر ورزنه، جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غربی کویر ابرقو واقع شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.