• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3

حفظ آبهای زیرزمینی در گرو پلمپ چاه های غیرمجاز

  • کد خبر : 6863
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۷:۴۹
حفظ آبهای زیرزمینی در گرو پلمپ چاه های غیرمجاز

معاون آب، خاک و صنایع کشاورزی گفت: برای حفظ آب های زیرزمینی، مسئولان امر راهی به جزء پلمپ چاه های غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت ها ندارند. سیدرحیم سجادی در گفت و گو با ایرنا، یکی از راهکارهای حفظ منابع طبیعی را بکارگیری تکنولوژی های نوین و فرهنگ سازی دانست و افزود: درهمین راستا اقدام […]

chah_ab_2معاون آب، خاک و صنایع کشاورزی گفت: برای حفظ آب های زیرزمینی، مسئولان امر راهی به جزء پلمپ چاه های غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت ها ندارند.
سیدرحیم سجادی در گفت و گو با ایرنا، یکی از راهکارهای حفظ منابع طبیعی را بکارگیری تکنولوژی های نوین و فرهنگ سازی دانست و افزود: درهمین راستا اقدام وزارت نیرو برای استفاده از کنتورهای حجمی در بخش کشاورزی در حفظ منابع آبی بسیار حائز اهمیت است و وزارت جهادکشاورزی همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت.

به گفته وی، این درحالی است که هم اکنون ۵ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی داشته ایم و تعداد چاه های غیرمجاز قبل از سال ۸۵ ، ۱۰۳ هزار مورد بوده که طی سالهای اخیر ۲۰۰ حلقه چاه دیگر نیز به آنان اضافه شده است.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو برای کاهش اضافه برداشت آب اقدام به کاهش میزان آب چاه های کشاورزی دارای پروانه کرده که این چاره کار نیست بلکه چاه های غیرمجاز آب سفره های زیرزمینی را تخلیه می کنند و چاره کار تنها پلمپ و از دسترس خارج کردن اینگونه چاه ها است.

سجادی تصریح کرد: طی سالهای اخیر وزارت جهادکشاورزی تلاش داشته تا با اجرای سیستم های نوین آبیاری و توسعه کشت های گلخانه ای از مصرف آب در بخش کشاورزی جلوگیری کند، در همین راستا همکاری هایی نیز با وزارت نیرو داشته و در تلاشیم این همکاری ها تداوم یابد.

معاون آب، خاک و صنایع کشاورزی گفت: به طور حتم اگر وزارتخانه های مطبوع با یکدیگر همکاری نداشته باشند، مشکل آبهای زیرزمینی حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: وزیر جهادکشاورزی معتقد است مدیریت برخی امور باید به دست مردم بیفتد چرا که زودتر به نتیجه مطلوب می رسد به طور مثال در اسفراین مدیریت آبهای زیرزمینی برعهده مردم قرار گرفت و مشکل آن منطقه حل شد و بر این باور هستیم اگر وزارت نیرو اختیار مدیریت آب را به بهره برداران و مردم بدهد به طور حتم مشکل کم آبی کشور برطرف خواهد شد.

سجادی حدود ۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی را مستعد اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار دانست و افزود: با توجه به بروز حشکسالی های پی در پی و مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی، طی سالهای اخیر ۱.۳ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفته که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز طرح طبق برنامه ریزی اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند؛ اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و آبیاری های نوین می تواند بین ۴۰ تا ۷۰ درصد در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه جویی داشته باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.