• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7

حفاظت مشارکتی جایگزین برخوردهای چکشی در محیط زیست

  • کد خبر : 26681
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
حفاظت مشارکتی جایگزین برخوردهای چکشی در محیط زیست
جلسه مشترک سازمان‌های مردم‌ نهاد محیط زیستی استان فارس با مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان در تاریخ ۱۸ شهریور ماه سال جاری به صورت ویدیو کنفرانس تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس؛ در این جلسه ابتدا حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس سخنانی در خصوص لزوم حفاظت مشارکتی از محیط زیست بیان کرد و سپس با اعضای تشکل های مردم نهاد استان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

حمید ظهرابی با اظهار تاسف به دلیل اتفاقات تلخ هفته گذشته و تسلیت به شرکت کنندگان در ویدیو کنفرانس گفت: در این هفته شاهد درگذشت فعال دلسوز و عاشق دلسوخته محیط زیست و عضو انجمن تشکل های مردم نهاد استان آقای حاجی‌آبادی بودیم ایشان عضو شورای شهر زرین شهر نیز بودند و همچنین شهادت همکار محیط بانمان از استان هرمزگان مرحوم حسن نژاد و شهادت قرقبان دلسوز و موفق محیط زیست یزد آقای کریم بیگی نیز اندوه فراوانی را به جامعه محیط‌زیست کشور تحمیل کرد.

وی با اظهار تاسف از اتفاقاتی که منجر به کشته شدن محیط بانان و حتی شکارچیان متخلف می شود که منجر به داغدار شدن خانواده‌ای یا بی سرپرست شدن فرزندی می شو، افزود باید بیندیشیم که ریشه این ناهنجاری ها در محیط زیست از کجا نشات گرفته و چگونه این مسایل حل می شود.

ظهرابی بیان داشت: خوشبختانه مردم استان فارس مردم بسیار با فرهنگ و حیوان دوستی هستند ما در این استان کمترین نگرانی ها را در موضوع حیوان آزاری داشته‌ایم و تشکل‌های مردم‌نهاد استان نیز بسیار منطقی، علمی و در چارچوب اصول و مبانی اخلاق مسایل مرتبط با محیط زیست را به دور از هر گونه حاشیه سازی دنبال می کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: عده ای که خود را فعال محیط زیست، کارشناس محیط زیست یا مدافع محیط زیست می‌دانند با نگاه تک بعدی و آغشته به تعصب صرفا به برخوردهای قاطع و چکشی با متخلفین برای حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از انقراض گونه ها اعتقاد دارند در حالی که امروزه مدیریت و حفاظت مشارکتی در تمام دنیا جایگزین این نوع برخوردها ی سلبی و قهر آمیز شده است. ظهرابی تاکید کرد: سمن‌ها باید به عنوان نخبگان جامعه و برای حفاظت از محیط زیست بر اساس مطالعات علمی و بررسی واقعیت ها این نوع گفتمان ها را نهادینه کنند.

ظهرابی با بیان اینکه برخی از طرفداران افراطی حیوانات بدون مطالعات علمی و اطلاع از این که افزایش جمعیت حیواناتی چون سگ های بدون صاحب و رها شده می‌تواند چه چالش هایی را برای محیط زیست ایجاد کند با غذا دهی و سایر اعمالی که کمک به افزایش جمعیت این حیوانات کرده حیات وحش را به خطر می اندازند و اگر متخصصی اظهار نظر علمی داشته باشد نیز به شدت آماج حمله قرار می‌گیرد چنان که ناچار به سکوت می‌ شود در این میان بعضی از فعالان محیط زیست هم که در حوزه مشارکت‌های مردمی شناخته شده هستند و می توانند با اظهار نظر علمی در رفع این معضلات قدم بردارند با سیاست ورزی به دلایل مختلف از جمله حفظ محبوبیت و حفظ طرفدارانشان از دور نظاره گر هستند و دخالت نمی کنند. باید مدیریت اصولی و علمی را از مسائل احساسی و بدون پشتوانه علمی جدا کنیم. البته وجود دیدگاه های متفاوت، متضاد و تضارب آرا موجب موفقیت در تصمیم گیری ها خواهد بود. اما متخصصین نباید تسلیم هیاهوی رسانه ای شوند.

ظهرابی ضمن گرامیداشت روز یوزپلنگ گفت: تاکنون اقدامات شایسته و تلاش های بی وقفه ای در خصوص احیای یوزپلنگ در کشور ما انجام شده است که امیدواریم به عنوان یک نمونه و نمود عینی از حضور حداکثری مردم در حفاظت از حیات وحش و به طور ویژه حفاظت از این گونه ارزشمند این اقدامات دامنه دار شود و ی گفت امروزه کمتر کسی است که اطلاعاتی از یوزپلنگ ایرانی و ارزش های این گونه، زیستگاه، تعداد، و حتی شرایط زندگی آن نداشته باشد.

ظهرابی منقش شدن لباس تیم ملی، هواپیماهای کشور و برخی موارد دیگر به تصویر یوزپلنگ ایرانی را اقدام قابل ستودن خوانده و افزود با وجود چالش های بسیار زیاد از لحاظ خشکسالی یا فعالیت‌های توسعه‌ای که لا جرم باید دنبال می‌شد از جمله ایجاد راه‌ های دسترسی و بهره برداری از معادن و غیره موفق به کسب نتایج خوبی در طرح حفاظت از یوزپلنگ ایران شدیم

وی افزود: در منطقه خارتوران سمنان متعاقب جلساتی که شخصاً پیگیر برگزاری آن بودم و سایر تلاش هایی که در استان انجام شد به گفته مدیرکل آن استان حدود ۵۰۰ هزار هکتار از وسعت منطقه خالی از دام شده است و بارندگی های اخیر نیز نتایج را امیدوارانه تر کرده است.

ظهرابی با تاکید بر ضرورت وجود مناطق تکثیر و پرورش حیات وحش افزود: ایجاد این مناطق با توجه به علم مدیریت حیات وحش کاملا اصولی و مبتنی بر تحقیقات علمی است چرا که ذخیره ژنی گونه های ارزشمند در کشورمان را تضمین می کند.تجربه سایت گوزن زرد در استان فارس را می توان به عنوان نمونه موفقی از این طرح ها دانست.

در سیاست گذاری سازمان برای ریل گذاری برای احیای یوزپلنگ هدف اصلی و برتر حفظ این گونه در زیستگاه طبیعی آن است و بعد از آن استفاده از هر روشی که بتواند به حفظ این گونه متناسب با وزن خود کمک کند وی اظهار داشت با حمایت از این طرح و بهبود شرایط یوز ایرانی شاید بتوان در استان ما نیز “که دیر زمانی از ناپدید شدن یوزپلنگ ایرانی نگذشته” برای حضور دوباره این گونه امیدها را زنده نگه داشت.

در ادامه آقای سیاح پور از اعضای تشکل میراث پریشان گفت:گروه های فعال محیط زیست یا کنشگران محیط زیستی گاهی بدون مطالعه و آگاهی کامل فعالیت می کنند وی اظهار داشت در هیچ جای دنیا حقوق نظام مندی برای حمایت از حیوانات تدوین نشده است که دلیل اصلی آن می تواند جدایی و افتراق زیست‌شناسان و حقوق دان ها باشد سیاح پور افزود: بعضی اوقات حامیان افراطی حیواناتی مثل سگ ها دچار جو زدگی می شوند و این موضوع بسیار خطرناک است چرا که می‌توانند حقوق سایر جانداران، حیوانات و به ویژه حیات وحش را پایمال کند.

این تشکل مردم نهاد در ادامه ایده خود در خصوص ایجاد کلینیک تخصصی حیات وحش در شهرستان هایی که پتانسیل ایجاد آن را دارند مطرح کرد و گفت با همکاری شهرداری و تامین یک فضای عمومی می توان حامیان حیوانات و دانشجویان دامپزشکی و خیریه های مردمی را برای تیمار و کمک رسانی به حیوانات آسیب دیده جذب کرد که پیشنهاد وی از سوی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس استقبال شد که در این رابطه برای همکاری قول مساعدت دادند.

در ادامه آقای تقی خانی از تشکل مردم نهاد همیاران و پاکسازان طبیعت اقلید بیان کرد که در سال ۹۶ این تشکل یک دستورالعمل ۵۰ صفحه ای را برای سگ های بدون صاحب تهیه کرده است که می‌تواند با اصلاحاتی مورد استفاده قرار گیرد که در آن حقوق انسان ها و هم حیوانات بررسی شده است وی در خصوص فرهنگ سازی در منطقه شکار ممنوع بصیران و پتانسیل های این منطقه برای ارتقاء به منطقه حفاظت شده سخنانی را ایراد کرد تقی خانی همچنین در خصوص منطقه کوه خرسی و بخشی از آن که در شهرستان اقلید است اظهار داشت: به دلیل خشکسالی هنوز تعدادی از چشمه ساران خشک هستند و خرس های قهوه ای مجبورند برای رفع تشنگی از جاده عبور کنند که موجب تلف شدن آنها می شود وی در ادامه بخشی از فعالیت های سمن مردم نهاد همیاران و پاکسازان طبیعت اقلید و از جمله برگزاری کلاسهای ترویج فرهنگ زیست محیطی برای باغدار های منطقه اشاره کرد.

خانم سارا نوذری از انجمن سبز گامان حیات سبز فارس نیز با بیان این موضوع که ۹۹ درصد از فعالیت های انجام شده در این انجمن برای امداد انواع حیوانات وحشی و شهری بوده است گفت گاهی ما برای نجات حیات وحش با زیاد طلبان و فروشندگان حیات وحش درگیر می‌شویم که مشکلاتی را برای همکاران ما ایجاد کرده است

نوذری اذعان داشت از آنجا که در این اقدامات هم با حیوانات اهلی و آزاد و هم حیات وحش مواجه شده‌ایم توانسته‌ایم تعادلی را برقرار کنیم

وی به ترجمه چند گزارش جهانی از شیوه مدیریت حیات وحش و حیوانات آزاد با نظارت اساتید دانشگاه خبر داده و در ادامه به تشریح برخی از نظرات اساتید فن بر اساس این گزارش ها پرداخت

خانم نوذری یکی از مشکلات جذب دامپزشک ها برای تیمار حیوانات وحشی را عدم وجود بازار کار دانست و اظهار امیدواری کرد که در هر شهرستان لااقل مکان کوچکی در اختیار دوستداران حیات وحش و سایر دوستداران محیط زیست قرار گیرد تا بتوان حمایت جامعه دامپزشکی را جلب کرد. وی همچنین درخصوص مزایای گیاه خواری نیز سخنانی را ایراد کرد

در ادامه آقای آقاجانی از تشکل جنگلسازان فسا از ایجاد مکانی به عنوان کلینیک خانگی برای تیمار حیوانات با تعامل کلینیک مهر خبر داده و گفت: خوشبختانه در این شهرستان بیمارستانی است که بدون هیچ هزینه ای حیوانات را تیمار میکند

آقاجانی همچنین درخواست‌های خود برای برگزاری وبینارهای مختلف موزشی به ویژه پرنده نگری شناخت گربه سانان و آموزش تئوری و عملی امداد نجات حیات وحش را مطرح کرد که در ادامه مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ضمن موافقت با درخواست های ایشان دستور انعقاد یک تفاهم‌نامه مشترک فی مابین محیط زیست، دامپزشکی و این تشکل مردم نهاد را صادر کرد و افزود بایستی راهکارهای تشویقی هم در سطح مرکز استان و هم شهرستانها تعریف شود.

آقای محمد جواد رنجبر از تشکل میراث ماندگان بختگان نی ریز نیز در همین خصوص گفت یکی از دوستداران محیط زیست گوشه‌ای از باغ خود را برای تیمار پرندگان اختصاص داده است و تاکنون موفق به تیمار یک قطعه سارگپه، یک قلاده گرگ خاکستری نابالغ، یک قلاده روباه و تعدادی فلامینگو شده است وی در خصوص امکان طراحی اندام مصنوعی برای حیواناتی که قطع عضو دارند نیز سوالاتی را مطرح کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=26681

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.