• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6

حدنگاری جنگل های مازندران کلید خورد

  • کد خبر : 23169
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
حدنگاری جنگل های مازندران کلید خورد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران (منطقه ساری) گفت: طرح کاداستر (نقشه حدنگاری) اراضی جنگلی و مراتع این خطه شمال کشور کلید خورد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سید محسن موسوی تاکامی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: برای اجرای این طرح در یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار از […]

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران (منطقه ساری) گفت: طرح کاداستر (نقشه حدنگاری) اراضی جنگلی و مراتع این خطه شمال کشور کلید خورد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سید محسن موسوی تاکامی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: برای اجرای این طرح در یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی جنگل و مراتع منابع طبیعی منطقه ساری ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد.
وی اجرای این طرح را موجب تثبیت مالکیت ملی بر این اراضی و جلوگیری از زمین خواری از سوی سود جویان دانست.
*** پیشرفت ۳۰درصدی طرح های آبخیزداری مازندران
مدیرکل منابع طبیعی مازندران با اشاره به اجرای طرح آبخیزداری برای حمایت از جنگل ها و مراتع در برابر خشکسالی گفت: اجرای این طرح با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در دست اجراست.
موسوی تاکامی خاطرنشان کرد: برای این طرح حدود ۱۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد.
وی پیش بینی کرد که طرح های آبخیزداری در عرصه منابع طبیعی مازندران در منطقه ساری تا آبان ماه سال جاری متناسب با اعتبار در اختیار خاتمه یابد.
موسوی ابراز امیدواری کرد تا در سال آینده اعتبار بیشتری برای اجرای طرح آبخیزداری در اختیار منابع طبیعی مازندران قرار گیرد.
با پیشنهاد دولت، مجلس شورای اسلامی در قالب مبارزه با ریزگردها ۲۰۰ میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داد که سهم مازندران حدود ۱۸۳ میلیارد ریال است که بیشتر از سایر استان های شمالی برآورد شده است.
*** اجرای کمرنگ زراعت چوب
مدیرکل منابع طبیعی مازندران از زراعت چوب به عنوان طرح جایگزین برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی در این خطه شمال کشور بیان کرد و گفت: با اجرای طرج تنفس جنگل های شمال، باید مواد اولیه صنایع سلولزی استان های شمالی از محل زراعت چوب تامین شود.
موسوی تاکامی اظهار داشت: براساس قانون چندین دستگاه دولتی از جمله صنایع و معادن، شهرک صنعتی، دفتر امور روستایی استانداری ها، شهرداری، جهاد کشاورزی و مردم متولی اصلی این طرح هستند که تاکنون به نظر می رسد به طور جدی وارد این کارزار نشدند.
وی کمبود اعتبار، نبود متولی اصلی پیشرو و نبود توجیه اقتصادی برای اجرای طرح از سوی مردم را عامل اصلی کمرنگ شدن این طرح دانست.
موسوی تاکامی خاطرنشان کرد: اجرای طرح زراعت چوب نیاز به تامین زمین دارد که این اراضی در اختیار دستگاه ها و مراکز دولتی و یا مردمی خارج از حیطه اختیار منابع طبیعی است و این دستگاه ها باید پیشقدم شوند.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران گفت: اگر طرح زراعت چوب به درستی برای تامین مواد اولیه واحدهای سلولزی اجرایی نشود، قاچاق چوب از داخل جنگل ها افزایش خواهد یافت.
طبق آمار میزان کشفیات چوب قاچاق در مازندران در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲ برابر افزایش یافت.
براساس آمار از ۲ میلیون و۳۰۰ هزار هکتار مساحت مازندران حدود ۸۸ درصد منابع طبیعی تشکیل می دهد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.