• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

حجتی: در جریان ادعای نماینده آمل نیستم

  • کد خبر : 3447
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۸:۵۷

در حاشیه بازدید یک روزه وزیر جهاد کشاورزی از پروژه های استان مازندران، با محمود حجتی گفت و گویی اختصاصی انجام دادیم. وزیر جهاد کشاورزی به پرسش های مختلف ما درباره کشاورزی، باغداری، تغییرکاربری و عملکرد استاندار مازندران پاسخ داد. بخوانید. * آقای وزیر با توجه به اینکه ما در سازمان جهاد کشاورزی در استان های […]

در حاشیه بازدید یک روزه وزیر جهاد کشاورزی از پروژه های استان مازندران، با محمود حجتی گفت و گویی اختصاصی انجام دادیم. وزیر جهاد کشاورزی به پرسش های مختلف ما درباره کشاورزی، باغداری، تغییرکاربری و عملکرد استاندار مازندران پاسخ داد. بخوانید.
vazir_jahad

* آقای وزیر با توجه به اینکه ما در سازمان جهاد کشاورزی در استان های مختلف، تمرکز نیروها رو داریم و این نیروهای فنی و مهندسی در مرکز خدمات جهاد کشاورزی بخش ها و شهرستان ها حضور کمرنگی دارند، بفرمایید با توجه به اینکه این مراکز خط مقدم مراجعه مردم برای تولید در خصوص محصولات کشاورزی است، رویکرد شما و وزارتخانه در خصوص حل این مشکل چیست؟

حجتی: اینکه در خط مقدم کارمان نیرو کم داریم و مشکل داریم شکی نیست، اما انباشت و تمرکز نیرو را خیلی نمی دانم. دلیلش هم این است که در ساختار وزارتخانه ما خصوصا بخش جهاد، یک دفعه همه همسن آمدند و همه هم بازنشسته شدند و الان ادارات ما از نیروهای انسانی خالی شده است. اتفاقی که افتاده این است. الان هم هر چه که نیرو می گیریم، مجوز می گیریم که استخدام شوند. اصرار بر این است که به همان مراکز خدمات بروند. علی رغم همه اینهایی که مرخص و بازنشسته شدند، در طول چند سال گذشته یک مجوز ده هزار نفره بوده که حدود هشت هزار نفره آن عملیاتی شده و همه اینها برای مراکز خدمات استخدام می شوند که ان شالله بتوانند در خدمت بهره برداران و کشاورزان باشند. لذا تمهید ما این است که نیروهای جدید را در آن مرکز به کار گیری کنیم.

*به دلیل شرایط اقلیمی و از دست رفتن مسیرهای زهکشی در نتیجه تجاوزات و مسایل مختلف دیگر، چند سالی هست که استان، با بحران سیلاب و زهاب مواجه شده، با توجه به اینکه که کار زهکشی در زمان مدیریت های قبل هم به صورت مقطعی صورت گرفته و الان هم پیگیر هستید، بفرمایید رویکرد دولت اعتدال در این خصوص چیست؟

حجتی: من نمی دانم بحث زهکش ها که مطرح می کنید کدام زه کش ها است. اگر منظورتان بحث مسیرها و کانال های زهکش اصلی است که مربوط به وزارت نیرو است، اما ما یک طرح بلند مدت داشتیم که ۱۵ سالی است آغاز شده و آن هم تجهیز و نوسازی اراضی است که زهکش های فرعی هم در آن دیده شده است که متاسفانه منابع آن فوق العاده کم است. از سال گذشته که آمدیم به دنبال فاینانس این طرح بودیم و طرح فاینانس آن را در شورای اقتصاد به تصویب رساندیم که گیر سر معرفی طرف خارجی هست. در عین حال به دنبال این هستیم که بتوانیم از محل ردیف ها، این اعتبار را افزایش دهیم و طبق مذاکراتی که انجام شده امیدواریم در بودجه ۹۴ این طرح اعتبارش افزایش پیدا کند و آنچه که در حوزه ما است به صورت فعال تر از وضع موجود ان شالله عملیاتی شود.

*در حوزه باغی هم با توجه به اینکه مازندران رتبه اول تولید مرکبات را در کشور دارد، متاسفانه صنایع تبدلی و بسته بندی فاقد دریافت اعتبار است، در فصل برداشت محصول هم به دلیل هجمه دلالان، سود منطقی عاید کشاورز نمی شود و این کشاورزی مازندران را با مشکل روبرو کرده. بفرمایید که برنامه شما برای این مورد مخصوصا در استان مازندران چیست؟

حجتی: ما در ارتباط با صنایع ، سردخانه ها و انبارها پیش بینی تسهیلات کردیم، در ارتباط با فن آوری محصولات باغی پیش بینی اعتبار کردیم و به نظر می رسد که سرمایه گذار اگر بخواهد سرمایه گذاری کند ما آمادگی را داریم که پشتیبانی تسهیلاتی انجام دهیم. در خصوص حذف واسطه ها هم همان طوری که می دانید اقدامات خوبی مثل خرید تضمینی برنج صورت گرفته اما تلاش می کنیم تا با کار ریشه ای و اصولی، این مشکل را حل کنیم.

*موضوع دیگری که خیلی در دولت اعتدال به آن پرداخته شده است، تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.علی رغم اینکه شخص رئیس جمهوری، وزیر کشور و حضرتعالی در این زمینه به صورت جدی ورود پیدا کرده اید، اما گاه از گوشه و کنار خبرهای ضد و نقیضی شنیده می شود. برای مثال نماینده آمل ادعا کرده است که تغییر کاربری ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به امضای شخص شما رسیده و با این موضوع برای ساخت فرودگاه آمل توافق شده است . اگر ممکن است در این زمینه توضیح بفرمایید.

حجتی: بنده اصلا در جریان این موضوع نیستم.

ربیع فلاح -استاندار مازندران- که شنونده بحث بود، در این زمینه توضیح داد: اصلا چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. استان مازندران در جهت تغییر کاربری جزو استان های برتر کشور بوده است. خود وزارت کشور گزارشی را که مطرح کرده است، استان مازندران هم در جهت پیشگیری و هم در ارتباط با ساخت و سازهای غیرمجازی که احکام آن اجرا نمی شده، رتبه اول را دارد. االبته در طول این یک سال گذشته بسیاری از این احکام اجرا شده است و در مواردی هم که جریمه مد نظر بوده جریمه تخلف پرداخت شده است. اتفاقا بحثی که جدیدا ما داریم این است که بحث جرایم ماده صد و ماده ۹۹ را کنار بگذاریم و زمین هایی که مربوط به اراضی کشاورزی هستند باید حکم قلع و قمع برای آن صادر شود.

* آقای وزیر به عنوان آخرین سوال با توجه به اینکه استاندار مازندران از بدنه سازمان جهاد کشاورزی هستند و سالها در این سازمان فعالیت داشتند و خب در این یکسال تصدی مسئولیت استانداری مازندران نیز خدمات و برنامه های خوبی را در زمینه کشاورزی اعلام و اجرا کردند، به عنوان وزیر جهادکشاورزی از برنامه های جهادی ایشان در مازندران چه ارزیابی دارید؟

حجتی : آقای فلاح همان طوری که اشاره کردید از همکاران سابق و لایق ما هستند. عمده وقت شان را در زمینه کشاورزی دارند سپری می کنند. البته این رافع وظایف سنگینی که بر عهده استاندار هست، نمی شود. با توجه به اینکه استان مازندران یک استان کشاورزی است ایشان بخش عمده ای از وقت شان را صرف مسایل مربوط به کشاورزی می کنند و بخش عمده ای از زحمات مربوط به وظایف ما را ایشان متحمل می شوند که من لازم می دانم از زحمات ایشان تشکر کنم. چند ده سال است که ما با ایشان همکار و آشنا هستیم و با توجه به روحیاتی که از ایشان سراغ دارم و حساسیتی که در ایشان هست، امیدوارم که خیلی از مشکلات تاریخی که ما در بخش کشاورزی در استان مازندران داریم در دوره مدیریت ایشان مرتفع شود.
منبع خبر: مازندنومه؛ (محمداسماعیل بخشی سورکی)

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3447

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.