• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
4

جهانگیری: در موضوع گردشگری آشوراده به حساسیت های محیط زیست توجه شود

  • کد خبر : 12251
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۶:۲۵
جهانگیری: در موضوع گردشگری آشوراده به حساسیت های محیط زیست توجه شود

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه جزیره آشوراده یک ظرفیت مهم دارد، گفت: در خصوص موضوع گردشگری در این جزیره به حساسیت های محیط زیست توجه شود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران در گرگان اظهار کرد: مسایل زیست محیطی، […]

jazire_ashooradeh_2معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه جزیره آشوراده یک ظرفیت مهم دارد، گفت: در خصوص موضوع گردشگری در این جزیره به حساسیت های محیط زیست توجه شود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران در گرگان اظهار کرد: مسایل زیست محیطی، حساس و مهم بوده و باید به آن توجه شود.
وی اضافه کرد: در بحث گردشگری آشوراده در واقع با توجه به این شرایط، باید ترکیب توسعه و حساسیت های محیط زیست لحاظ شود.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: برای دستیابی به توسعه باید به کانون مهم توسعه در هر بخش توجه شود و در واقع جزیره آشوراده نیز همان کانون است.
جهانگیری با تأکید بر اینکه آشوراده یک ظرفیت بسیار مهم دارد و باید بر روی این پتانسیل و ظرفیت آن کارهای اساسی صورت گیرد، افزود: باید شرایطی فراهم شود که مردم از سراسر ایران بیایند و آشوراده را ببینند و از سوی دیگر مردم استان گلستان نیز از مزایای آن بهره مند شوند.
دیگر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور که در سفر به گلستان معاون اول رییس جمهوری را همراهی می کرد نیز در این خصوص گفت: نمی توان در آینده نزدیک طرح گردشگری آشوراده را اجرا کرد؛ زیرا هنوز در اول راه هستیم.
معصومه ابتکار افزود: مطالعات طرح زیر نظر این سازمان در حال اجرا بوده و تمام برنامه ها برای مدیریت آشوراده بر مبنای حفاظت از محیط زیست آن است.
وی در پاسخ به این مطلب که «گفته شده شما با طرح گردشگری آشوراده موافقت کرده اید» اظهار کرد: خیلی حرف ها از قول من در خیلی جاها نقل می کنند اما شما باور نکنید.
ابتکار با تأکید بر اینکه برای حفاظت از محیط زیست از جوامع محلی استفاده خواهد شد، خاطرنشان ساخت: با گردشگری طبیعی در حدی که به برنامه های حفاظتی آسیب نزند و در چارچوب قانون باشد، موافقیم.
وی همچنین ظهر امروز در دیدار از مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر واقع در جزیره آشوراده اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط زیست تمام تلاش خود را برای حفاظت از این گونه نادر انجام می دهد.
معاون رییس جمهوری گفت: تعامل و همکاری خوبی با کشورهای حاشیه دریای خزر نیز برای حفاظت از فُک خزری داریم.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: همه دستگاه های اجرایی مرتبط مانند شیلات، ماهیان خاویاری و محیط زیست باید با تعامل برای حفاظت از این گونه تلاش کنند.
جزیره زیبای آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد، یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور به شمار می رود.
جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در حاشیه ساحل و غرب بندرترکمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به چپق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.
آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد؛ در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه به دلیل بحث پناهگاه حیات وحش است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است؛ ضمن آنکه ۴۰ درصد خاویار ایران نیز در نزدیکی این جزیره به دست می آید.
پوشش گیاهی این جزیره بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در آن زندگی می کنند.
طرح گردشگری آشوراده نیز که در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان گلستان تأثیرگذار است، در قالب تفاهمنامه ای بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری امضا و اجرای آن در سفر آذرماه ۹۳ ریاست جمهوری به گلستان اعلام شد.
بر اساس تفاهمنامه سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قرار است ۱۰ درصد این جزیره به منطقه گردشگری و توریستی تبدیل شود که این موضوع می تواند در رونق صنعت گردشگری و نیز کاهش آمار بیکاران استان گلستان با توجه به رقم حدود ۱۳ درصدی بیکاری در این استان تأثیر بسزایی داشته باشد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.