• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

جهانگیری: توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکان پذیر نیست

  • کد خبر : 15374
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
جهانگیری: توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکان پذیر نیست

معاون اول رییس جمهوری توسعه را بدون پرداختن به مسائل زیست محیطی امکان پذیر ندانست و گفت: محیط زیست مساله ای نیست که بخواهیم از سر بی دردی به آن بپردازیم؛ این مساله، درد جامعه و از نخستین اولویت های کشور است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری […]

معاون اول رییس جمهوری توسعه را بدون پرداختن به مسائل زیست محیطی امکان پذیر ندانست و گفت: محیط زیست مساله ای نیست که بخواهیم از سر بی دردی به آن بپردازیم؛ این مساله، درد جامعه و از نخستین اولویت های کشور است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در مراسم یازدهمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست افزود: هنگامی می توان توسعه را به صورت جدی دنبال کرد که در راس آن مسائل و بحران های محیط زیست قرار بگیرد . باید نگاهمان را نسبت به محیط زیست اصلاح کنیم . ما قدم های نخست برای توسعه برمی داریم و تا رسیدن به نقطه توسعه یافتگی فاصله زیادی داریم . خوب است که از همین ابتدای حرکت ،اصلاحاتی نسبت به معرفت و شناختمان با طبیعت و محیط زیست داشته باشیم.
جهانگیری ادامه داد: امروز دیگر روشن شده است که پیشاپیش همه مشکلاتی که کشور ما و کشورها با آن روبرو هستند مساله بحران های زیست محیطی است که اگر به صورت جدی به مسائل زیست محیطی توجه نشود کشور با مسائل پیچیده ای در آینده روبه رو خواهد شد.
وی گفت: مساله زیست محیطی دیگر یک مساله زینتی و مساله ای که از سر بی دردی بخواهیم به آن بپردازیم نیست بلکه درد جامعه است و در متن زندگی مردم قرار گرفته است . به همین دلیل جزو نخستین اولویت های کشور است و اگر از آن غفلت کنیم نه تنها به این مساله آسیب می رسد بلکه به همه مسائل جامعه هم از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم در معرض خطر قرار می گیرد. مساله محیط زیست یک موضوع جدی است که هم کمیت و هم کیفیت زندگی انسان به آن وصل شده است.
وی با بیان این که کره زمین به عنوان مهمترین سرمایه ارزشمند طبیعی است، گفت: بشر با مشکلات جدی روبرو شده و در معرض آسیب های زیادی قرار گرفته است. آسیب هایی که ثمره عدم توجه به مسایل زیست محیطی و توسعه یک جانبه بوده است.
جهانگیری افزود: اگر به بی اخلاقی که نسبت به طبیعت شکل گرفته و نتیجه آن شرایط فعلی است که همه از یک تهدید هولناکی پیرامون زمین و آینده بشر صحبت می کنند، دقت نشود، مهمترین مرکز زیست بشر دچار آسیب خواهد شود.
وی ادامه داد: جامعه جهانی، دولت ها و ملت ها همه به این موضوع مهم پی برده اند و این احساس خطر را درک کرده اند و دنبال این هستند که تا فرصت باقی است گام های بلندی بردارند و در همین راستا هم مصوبات زیادی در سطح بین المللی تصویب شده است.
معاون اول رییس جمهوری به برنامه های زیست محیطی که برای سال ۲۰۳۰ و توافق اخیر که در پاریس مورد توافق کشورهای جهان قرار گرفت، اشاره کرد و گفت: در این توافق نامه ها که در سازمان بین الملل امضا شد، کشورها برای تغییر اقلیم توافق کردند و جمهوری اسلامی هم پای این توافقنامه ها را امضا کرده است.
جهانگیری ادامه داد: ما در این توافق نامه ها متعهد شدیم که در کشورمان گام هایی در جهت اصلاحات مورد نیاز زیست محیطی برداریم و علاوه بر آن نیز در ایران سیاست های ۱۵ گانه سیاست های کلی محیط زیست توسط رهبری ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: در واقع این سیاست ها جهت گیری کلیه دستگاه های کشور اعم از دولت، بخش خصوصی و مردم در ارتباط با مسایل محیط زیست را روشن کرده است و دولت هم اراده جدی بر این موضوع دارد که حتما مسایل محیط زیست در سرلوحه کارش قرار بگیرد.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که رییس جمهوری مکرر از دولت به عنوان دولت محیط زیست نام برده است، یادآور شد: اولین مصوبه دولت یازدهم در ارتباط با دریاچه ارومیه بوده است و بعد از آن ما در بدترین شرایط کمبود منابع آب و خشکسالی، مصوباتی که داشتیم حقابه محیط زیست را به رسمیت شناختیم.
جهانگیری تاکید کرد: این جریان که در دولت، در ملت و سازمان ها شکل گرفته به قوت و قدرت پیش برود و این جریان هم در سطح جهانی است و هم در داخل کشور و این موجی که انجام گرفته با ملاحظاتی که در پیرامونش باید داشته باشیم استمرار داشته باشد.
وی ادامه داد: عمده مشارکت دراین موج، مشارکت مردم است یعنی جایی که مردم و سازمان های مردم نهاد به صحنه بیایند مطالبه گر شوند، دولت ها را وادار می کنند که در این مسیر قرار بگیرند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: موضوع احترام به طبیعت و محیط زیست یک موضوعی است که نباید در بین گروه های مرجع، صاحب نظر و نفوذ در جامعه و افکار عمومی مثل هنرمندان ، ورزشکاران، دانشگاهیان، محققان و رسانه ها و مراکزی که می توانند در حرکت وادار کردن افکار عمومی سهیم باشند، نادیده گرفته شود.
وی در ادامه به اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ما در کشوری قرار گرفته ایم که موضوع مهم آن اقتصاد، به حرکت درآوردن تولید و راه انداختن سرمایه گذاری است.
جهانگیری با بیان این که ارقامی که از تعداد بیکارانمان در کشور گفته می شود آمار و ارقام قابل توجهی است، افزود: نسل جوان برای هر کشوری یک فرصت است و خیلی کشورها تلاش می کنند که بتوانند جوانان را از کشورهای دیگر جذب کنند چرا که جوان تولید کننده ثروت است.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که جامعه جوان ایران یک فرصت بسیار مناسبی در اختیار کشور است، ادامه داد: دغدغه همه ما بیکاری جوانان است که چگونه باید برای آنها شغل ایجاد کنیم چرا که اگر از این فرصت خوب استفاده نشود باید درباره تهدیداتی که از ناحیه جوانان برای کشور وجود دارد به آن اشاره کنیم.
جهانگیری گفت: رفاه مردم یک اصل مهمی است. باید به رفاه مردمان توجه کنیم. باید درآمد سرانه مردم ایران بالا برود. مردم ایران با این شرایطی که کشورشان دارد، انتظار دارند که از درآمد و زندگی خوبی برخوردار باشند.
وی اضافه کرد: ایران در منطقه ای قرار گرفته است که رقبای جدی در اقتصاد دارد. ما نباید از رقبای اصلی خودمان از نظر اقتصادی در منطقه عقب بیفتیم چرا که اقتصاد یکی از مولفه های اصلی اقتدار ملی کشور است و به هر میزان اقتصاد ایران نسبت به رقبایش ضعیف شود یعنی اقتدار ایران به سوی ضعیف شدن می رود.
معاون اول رییس جمهوری راه برون رفت از چالش های اقتصادی را سرمایه گذاری دانست و گفت: لازمه این کار آن است که کارآفرین و سرمایه گذار در کنار هم قرار بگیرند.
جهانگیری با تاکید بر این که نباید به بهانه مسایل زیست محیطی، بخش های دولتی و خصوصی از صحنه خارج شوند، افزود: لازم است برای سرمایه گذاری، مسایل محیط زیست مورد توجه قرار گیرد و در دولت هم تصویب کردیم که هیچ طرح بزرگی در کشور اجرا نشود مگر این که پیوست زیست محیطی داشته باشد.
وی ادامه داد: امیدوارم که دولت بتواند برنامه جامعی در تولید، سرمایه گذاری و رعایت مسایل زیست محیطی به اجرا درآورد و از خطوط قرمز اصلی کشور یعنی مساله آب، فرسایش خاک و هوا به صورت جدی حفاظت کند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز در کشور با پدیده های جدی زیست محیطی نظیر ریزگردها روبرو هستیم، گفت: دو سال قبل کارگروهی در دولت به ریاست وزیر کشور و با حضور دستگاه های مربوطه برای مقابله با ریزگردها تشکیل شد تا آن بخش از مشکلات را که منشاء‌ داخلی دارد، رسیدگی و حل و فصل کنند.
جهانگیری افزود: در این زمینه اقداماتی نظیر جنگل کاری و بیابان زدایی در دستور کار قرار دارد و این موضوع در قالب طرح های مرتبط با اقتصاد مقاومتی دنبال می شود و حتی از توان بسیج نیز در این راه استفاده شده است.
وی یادآور شد: البته منشاء بیشتر ریزگردها کشورهایی هستند که دچار پدیده شوم داعش شده اند ولی با این حال با کشور عراق مذاکرات جدی صورت گرفته و توافقاتی در جهت مقابله با ریزگردها منعقد شده است.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد با برنامه زمانبندی و عزم جدی دولت بتوانیم مشکل ریزگردها و آلودگی هوای کلان شهرها و بخصوص تهران را حل کنیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.