• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
بحران بی‌آبی در اصفهان و اعتراضات کشاورزان به عدم تخصیص حقابه

جنگ آب در نصف جهان

  • کد خبر : 22369
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰:۴۶
جنگ آب در نصف جهان

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ مدت‌هاست زنگ بحران آب در کشور به صدا درآمده و این بار این زنگ قوی‌تر از همیشه در اصفهان شنیده می‌شود. آنچه در استان اصفهان اتفاق افتاده، چیزی فراتر از یک هشدار آبی است. فقط کافی است اندکی به این بیندیشید که این مردم روزگاری برای دفاع از کشورشان، هم‌سنگر بودند […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)مدت‌هاست زنگ بحران آب در کشور به صدا درآمده و این بار این زنگ قوی‌تر از همیشه در اصفهان شنیده می‌شود. آنچه در استان اصفهان اتفاق افتاده، چیزی فراتر از یک هشدار آبی است. فقط کافی است اندکی به این بیندیشید که این مردم روزگاری برای دفاع از کشورشان، هم‌سنگر بودند و در حق هم چه ایثارها و جان‌فشانی‌ها که نمی‌کردند، ولی اکنون کار به جایی رسیده که همین مردم برای بستن آب بر روی یکدیگر درگیر می‌شوند. دردمندانه باید گفت مسأله آب از بحران گذشته است و با توجه به تبعاتی که به بار می آورد- و البته آورده است- باید سراغ تعبیر فاجعه رفت.

نامه نمایندگان یزد به رئیس‌جمهور درباره حوادث اخیر اصفهان

مجمع نمایندگان استان یزد به رئیس‌جمهور درباره رسیدگی به حوادث اخیر و اخلال در روند تأمین آب شرب مردم استان یزد نامه نوشتند. محمدرضا تابش با انتشار تصویر این نامه در کانال تلگرامی خود نوشت: طی یک ماه گذشته سه بار شبکه انتقال آب آشامیدنی به استان یزد در شرق استان اصفهان قطع شده است. معادن موجود در استان نزدیک به نیمی از سنگ آهن مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند. اگر معامله شبیه آنچه با خط انتقال آب انجام می‌شود، با سنگ آهن صورت گیرد، چه وجهی دارد؟! اگر دولت نتواند روی مقوله آب اعمال حاکمیت کند، تلویحاً به مردم استان یزد اجازه می‌دهد تا خود از ذخایر معدنی که متعلق به مردم شریف ایران است، صیانت کند. مماشات با ناامنی‌های اخیر که جرم مشهود بوده، می‌تواند در آینده بدآموزی در سطح ملی داشته باشد. عدم رسیدگی قاطع به حوادث اخیر می‌تواند تنش‌های مشابه در حوزه آب و غیره را دامن بزند. مجمع نمایندگان استان یزد در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر تأمین امنیت خط انتقال آب به استان یزد و جلوگیری از خدشه وارد آمدن بر حاکمیت ملی، نسبت به تسری این حوادث در سطح ملی و حوزه‌های دیگر هشدار داده است. در این نامه آمده است: همان‌گونه که استحضار دارید، طی یک ماه گذشته سه بار شبکه انتقال آب آشامیدنی به استان یزد در شرق استان اصفهان قطع شده است که در حال حاضر آب شهری مستقیماً از آب چاه‌های کشاورزی که برای شرب مناسب نیست، تأمین می‌شود و در صورت قطعی آب انتقالی این وضعیت برای یک و نهایتاً برای دو ماه دیگر می‌تواند برقرار باشد. نمایندگان استان یزد تصریح کرده‌اند: آب آشامیدنی مردم شریف و فهیم یزد از محل آب‌های جاری در تونل ۱ و ۲ و ۳ کوهرنگ و تونل چشمه لنگان که به سد زاینده‌رود ریخته می‌شود، تأمین می‌شود و فقط از استان اصفهان عبور می‌کند؛ اما به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر و عدم امکان بهره‌برداری کشاورزان شرق استان اصفهان از آب زاینده‌رود نسبت تخریب شبکه انتقال برق و همچنین ایستگاه‌های پمپاژ اقدام می‌شود تا از این محل آب برای کشاورزان تهیه شود. در ادامه نامه آورده شده است: حوادث اخیر از سه نظر قابل تأمل است و باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ اول نقش دولت در تأمین امنیت (چه در سطح شورای تأمین استان‌های اصفهان یزد یا شورای امنیت کشور) ایفا و برقراری نظم و امنیت به عنوان شرط لازم هرگونه فعالیت اجتماعی و اقتصادی جاری شود؛ دوم عدم اجرای تصمیمات و سیاست‌های اجرایی نظام و جلوگیری از خدشه وارد آمدن به آن، حاکمیت ملی را متزلزل کرده و در صفوف متحد مردم انشقاق به وجود می‌آورد که باید تمهیدات لازم را اندیشه؛ سوم مماشات با ناامنی‌های اخیر که جرم مشهود بوده و اموال عمومی و دولتی را مورد تخریب قرار می‌دهد، می‌تواند در آینده بدآموزی در سطح ملی داشته باشد و تنش‌های مشابه در حوزه آب و غیره را دامن بزند.

نمایندگان اصفهان خواستار تشکیل جلسه با رئیس‌جمهوری شدند

نمایندگان استان اصفهان هم در نامه‌ای به دکتر روحانی، از رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه اضطراری برای حل مشکل کمبود آب این استان را خواستار شدند. در این نامه که روز یکشنبه توسط مجمع نمایندگان اصفهان منتشر شد، نمایندگان استان خطاب به حسن روحانی آورده‌اند: با توجه به اتمام آب شرب پنج میلیون نفر جمعیت استان اصفهان در مردادماه سال جاری و همچنین استمرار خشکی زاینده‌رود و عدم وجود آب برای کشاورزان استان خواهشمند است دستور فرمایید زمانی جهت تشکیل جلسه اضطراری با حضور نمایندگان استان تعیین و اعلام شود.

این نامه به امضای همه نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی رسیده است. استان اصفهان به همراه اقلیت مذهبی ارامنه در مجموع دارای ۲۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی است. زاینده‌رود به عنوان تنها منبع اصلی تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی استان اصفهان در دهه‌های اخیر به علت خشک‌سالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت با خشکی مواجه شده است. مدیر سد و نیروگاه زاینده‌رود نیز اعلام کرد: میزان ورودی آب این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یک چهارم کاهش پیدا کرده است. محمود چیتیان افزود: ورودی این سد در سال گذشته حدود ۱۲۷ متر مکعب برثانیه بود که اکنون به ۵/۳۵ متر مکعب بر ثانیه کاهش یافته است و میزان خروجی آن نیز ۱۲متر مکعب بر ثانیه برآورد می‌شود. وی میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود را ۱۵۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: پارسال در چنین روزهایی، ذخیره آب سد زاینده‌رود ۳۴۰ میلیون مترمکعب بود.

۱۰ تیر برق خط انتقال تخریب شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز از تعرض دوباره به خط آب انتقالی از کوهرنگ به یزد خبر داد و گفت: بر اثر این تعرض خسارت‌هایی به تأسیسات آب‌رسانی وارد شده است. محمدمهدی جوادیان‌زاده با اعلام خبر تعرض به خطوط انتقال برق خط تأمین آب استان یزد در شامگاه شنبه هفته جاری اظهار داشت: متأسفانه جریان آب استان یزد مجدداً قطع شد. وی افزود: در ساعت ۲۲ روز شنبه ۲۵ فروردین، تعدادی معترض در ورزنه اصفهان، ۱۰ تیر برق جاده ورزنه نایین که آب کوهرنگ شهرکرد را به یزد منتقل می‌کرد، به زمین انداختند. جوادیان‌زاده عنوان کرد: این اقدام موجب قطع انتقال آب آشامیدنی مردم یزد شده است. وی خاطرنشان کرد: این تعرض در روزهای اخیر نیز اتفاق افتاده بود و چند ساعتی بیش‌تر از تعمیر شیرها و تیرهای برق نگذشته بود.

اعتراضات، با پرداخت حقابه پاسخ داده شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: در این روزها اعتراضاتی را در سطح شهر اصفهان شاهد هستیم که ناشی از تأمین نشدن حقوق قانونی معترضان است و امیدواریم این اعتراضات با پرداخت حقابه و حقوق قانونی این شهروندان پاسخ داده شود. فتح‌الله معین در بیست و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بحران آب پیش روی اصفهان اظهار کرد: با وجود همه نگرانی‌ها و در این شرایط اضطراری، همچنان برداشت‌های بی‌رویه و غیرقانونی در بالادست وجود دارد. وی ادامه داد: گاهی نیز گزارش‌هایی می‌رسد که نشان می‌دهد برداشت‌های جدیدی نیز تعریف و انجام می‌شود. این برداشت‌ها از محل حق مردم اصفهان است و بلند اعلام می‌کنیم تا زمانی که اجازه برداشت‌های این‌چنینی داده می‌شود و مصوبات ۹ ماده‌ای نیز اجرا نمی‌شود، مشکل حل نخواهد شد. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: امیدواریم همه مسئولان کمر به همت رعایت قانون و احقاق حقوق مردم اصفهان ببندند، چرا که امروز اعتراضاتی را در شهر اصفهان شاهد هستیم که ناشی از تأمین نشدن حقوق قانونی مردم است و امیدواریم این اعتراضات با تأمین حقابه مردم پاسخ داده شود. معین گفت: آب آشامیدنی اصفهان و شهرهای استان که متکی به شبکه تصفیه آب اصفهان است، تبدیل به یک نگرانی شده است و به همین خاطر مدیران عامل آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب را دعوت کرده تا راهکارهای عبور از بحران و کمک‌هایی که شورای شهر می‌تواند بکند، بررسی کنیم. وی با اشاره به گزارش سازمان خدمات شهری شهرداری اصفهان درباره مصارف آب فضای سبز افزود: در سال‌های گذشته هیچ گونه آبی برای فضای سبز اصفهان به‌طور مستقیم از زاینده‌رود برداشت نشده و همه فضای سبز اصفهان از محل آب چاه و تصفیه فاضلاب انجام شده است. با این حال گزارش این سازمان نشان می‌دهد در سال جاری ۵۰ درصد صرفه‌جویی خواهد کرد.

مروری بر پوشش خبری حوادث اصفهان در روزنامه‌ها

روزنامه «اصفهان زیبا» یکی از مهم‌ترین عنوان‌های خود را به «آب و محرمانه درباره آب» اختصاص داد و نوشت: پرونده پر حاشیه آب اصفهان روزهای بسیار حساسی را پشت سر می‌گذارد. از سویی کشاورزان شرق اصفهان با راهپیمایی‌های خود خواهان تخصیص آب و گرفتن حقوق خود هستند و از سویی آبی برای سیراب کردن کام تشنه کشاورزان وجود ندارد. این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان «طرح‌های اصفهان، الگویی برای استفاده بهینه آب» به نقل از استاندار اصفهان نوشت: کارگروه سازگاری با کم‌آبی محوری‌ترین بخش تصمیم‌گیری عملیاتی و اجرایی برای استفاده بهینه از آب در بخش‌های مختلف کشت‌ورزی، صنعت، آب شرب و محیط زیست است. محسن مهرعلی‌زاده افزود: با ابتکار عمل وزارت نیرو برای تشکیل کارگروه ملی، در ۱۲ اسفندماه مصوبه هیئت وزیران برای تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ابلاغ و در ۱۳ اسفندماه نخستین نشست این کارگروه برای بررسی پیشنهاد استانداری اصفهان برگزار شد. روزنامه «نصف جهان» دیگر روزنامه اصفهانی به نقل از محسن مهرعلی‌زاده استاندار اصفهان نوشت: اجازه نخواهیم داد هیچ‌کس با بی‌قانونی حتی یک قطره آب از استان خارج کند. وی افزود: استان اصفهان نیازمند آب است و باید از برداشت‌های بی‌رویه نیز به‌طور جدی جلوگیری کنیم.

روزنامه «کیمیای وطن» هم در مطلبی با عنوان «کیفیت و سلامت آب شرب اصفهان تغییر نکرده است»، به نقل از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نوشت: کیفیت و سلامت آب شرب اصفهان تغییر نکرده و آب آشامیدنی عاری از هرگونه آلودگی میکروبی و مطابق با شاخص‌های استاندارد آب شرب در اختیار مردم قرار می‌گیرد. هاشم امینی با اشاره به منابع جایگزین برای تأمین آب شرب مردم در اصفهان اظهار کرد: به دلیل کاهش بی‌سابقه حجم ذخیره سد زاینده‌رود برای تامین آب شرب پایدار مردم، در صدد منابع جایگزین هستیم؛ اما این امر دلیل بر کاهش کیفیت و سلامت آب شرب در اصفهان نیست، چرا که همه روزه مراکز ذی‌صلاح، منابع آب شرب را مورد بازرسی و آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی قرار می‌دهند.
منبع: سبزینه

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.