• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
27

جنگلانه به سال ششم رسید

  • کد خبر : 25251
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
جنگلانه به سال ششم رسید

جنگلانه یک طرح ملی و یک حرکت همگانی است، که از کودک تا کهنسال، با دغدغه حفط جنگل حضور دارند و بذر می‌کارند. محمد ثابت ایده پرداز و مدیر طرح ملی جنگلانه گفت: این طرح برای احیای جنگل های آسیب دیده تدوین شده و در قالب کپه کاری صورت می گیرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و […]

جنگلانه یک طرح ملی و یک حرکت همگانی است، که از کودک تا کهنسال، با دغدغه حفط جنگل حضور دارند و بذر می‌کارند.
محمد ثابت ایده پرداز و مدیر طرح ملی جنگلانه گفت: این طرح برای احیای جنگل های آسیب دیده تدوین شده و در قالب کپه کاری صورت می گیرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ محمد ثابت یکشنبه شب گفت: چرای بی رویه، آتش سوزی های عمدی و سهوی، سرشاخه زنی، شخم زیرکوب، پدیده ریزگردها، خشکسالی، تغییر اقلیم، تهیه زغال، شیوع برخی آفات و بیماری ها و از دست رفتن رویشگاه عواملی است که در سالهای اخیر آسیبهای جدی را به جنگل های کشور زده است.
وی با ابراز خرسندی از اینکه این طرح از شیراز آغاز و کلید خورده است، بیان کرد: اینکه توانسته‌ایم این طرح را از سال دوم به طرحی ملی تبدیل کنیم و به مدت ۶ سال ادامه دهیم، افتخاری برای شهرمان شیراز است و باید در برگزار کردن هر چه بهتر آن همواره دست به دست دهیم.
مدیر، طراح و ایده پرداز طرح ملی جنگلانه با بیان اینکه طرح جنگلانه اکنون در همه استان های کشور اجرا می شود افزود: حمایت از گونه های بومی و در معرض خطر، معرفی نقش مردم در احیای جنگل ها، ترویج استفاده از گونه های کم آب بر، کمک به تقویت آبخوان و احیای عرصه های جنگلی از اهداف اصلی اجرای این طرح است.
وی گفت: تشکلهای مردمی حامی محیط زیست و منابع طبیعی در طرح جنگلانه مشارکت دارند، کپه کاری و بذرکاری گونه های بومی رویشگاه های طبیعی، اولویت اصلی طرح جنگلانه است، و تجربه سالهای گذشته ی ما نشان داده که کپه کاری بهتر از نهال کاری و با هزینه کمتر به احیای جنگل ها می انجامد.
محمد ثابت اضافه کرد: تأثیرات آموزشی و ترویجی طرح جنگلانه در شش سال اخیر قابل توجه و رضایت‌بخش بوده و با اجرای طرح ملی جنگلانه تاکنون سطح وسیعی از منابع طبیعی کشور مورد احیا و حفاظت قرار گرفته است.
ملیحه ثابت، دبیر طرح و سرپرست هماهنگ کنندگان کشوری طرح جنگلانه نیز با بیان اینکه جنگل یک سرمایه ملی است و باید برای حفظ آن تمام تلاش ممکن را به کار گرفت، افزود: تمامی ما وظیفه داریم در فرهنگ سازی هر چه بهتر حفظ جنگل برای جامعه و فرزندان خود و نسل آتی تلاش کنیم تا این سرمایه ملی که نتیجه سال‌ها حیات است به هدر نرود.
وی اضافه کرد: جنگلانه یک طرح داوطلبانه است که برای ششمین سال متوالی در سراسر کشور به صورت یک طرح ملی و با همدلی و مشارکت فعال سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی در سراسر کشور و در روز جمعه ۲۹ آذرماه اجرا می‌شود.
دبیر طرح و سرپرست هماهنگ کنندگان کشوری طرح جنگلانه، تمامی هموطنان عزیز را به حضور در این طرح گسترده دعوت کرد و گفت: علاقه مندان برای پیوستن به طرح و مشارکت در آن و همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.jangalaneh.ir مراجعه کنند.
لازم بذکر است دبیرخانه دائمی، مرکزی و کشوری طرح ملی جنگلانه، در تشکل مردم نهاد “خانه فرهنگ بوم گردان پارس” مستقر و در شیراز واقع شده است.
خبرنگار: احسان سمیع زاده

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.