• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
3

جنگل، میراث گذشتگان، نیاز آیندگان

  • کد خبر : 4936
  • ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷

استانهای شمالی کشور ، خصوصا مازندران به دلیل آب و هوای مناسب و معتدل خزری دارای جنگلهای سر سبز و سر به فلک کشیده ای است که باقیمانده جنگلهای هیر کانی در جهان است مازندران به تنهایی بیش از یک میلیون هکتار جنگل با گونه های مختلف و زیبایی های خاص خود دارد اگر چه […]

استانهای شمالی کشور ، خصوصا مازندران به دلیل آب و هوای مناسب و معتدل خزری دارای جنگلهای سر سبز و سر به فلک کشیده ای است که باقیمانده جنگلهای هیر کانی در جهان است
مازندران به تنهایی بیش از یک میلیون هکتار جنگل با گونه های مختلف و زیبایی های خاص خود دارد اگر چه امروزه می توان رد پای مخرب انسانها را در اعماق جنگلهای شمال مشاهده کرد و این باعث شد ه تا از دهه ۴۰ تاکنون حدود ۴ میلیون هکتار ازعرصه های جنگلی کشور کم شود و به گفته (جعفری) رییس بخش تحقیقات جنگل موسسه تحقیقات جنگل ها و و مراتع و آبخیز داری کشور سال به سال از سطح جنگلهای ما حتی در جاهایی که بهره برداری نمی کنیم کاسته می شود و آنجایی که بهره برداری و مدیریت میکنیم از کیفیت جنگلها کاسته شده است . هر چند قاچاق چوب ،آتش سوزی های عمدی وغیرعمدی طرحها ی توسعه ای و حتی حضور دام در جنگل همچنان ادامه دارد اما امروزه مجریان طرحهای جنگلداری برای استفاده بهینه از چوب و جنگل به عرصه های جنگلی وارد شدند و به منظور حفظ ، احیاء و توسعه و بهره برداری مناسب از عرصه های جنگلی تمامی تلاشهای خود رابکار گرفتند و به وظایف خود هم درست عمل می کنند.
بنابراین حجم برداشتها از جنگل روند کاهشی می گیرد و برداشت سالیانه از دو میلیون و سیصد هزار متر مکعب به کمتر از یک میلیون متر مکعب کاهش می یابد . البته در این شرایط صنایع وابسته به چوب از جمله کاغذ سازی دچار خسارتهایی خواهند شد و با کمبود ۱۰ هزار تنی مواد اولیه مواجه می شوند که این میتواند به خروج یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات سالیانه کاغذ منجر شود اما این معضلات ، بررسی شده و راهکاری مناسب برای ان ارائه و به اجرا در آمده است . کاشت صنوبر و سفید پلت که بومی جنگلهای شمال است و در مزارع و علفزار ها و اراضی شیب دار به آسانی رشد می کند ،از راهکارهای اساسی نجات جنگلهای شمال و تامین منابع و مواد اولیه کارخانجات وابسته به چوب است که امروزه عملی شده است این گونه های نامبرده به گفته جعفری رئیس بخش تحقیقات جنگل موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور دارای دو ویژگی خاص رشد سریع و عمر کوتاه و چوب مناسب برای کاغذ سازی و فیبر سازی هستند امینی کارشناس جنگل صنوبر را ناجی جنگلهای شمال می داند ومی گوید : با کاشت صنوبر می توان در حدود ۲۰ برابر تولید جنگلهای شمال در هر هکتار چوب مورد نیاز کارخانجات سلولزی را فراهم کرد وی می گوید: جالب است بدانید از حدود ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعت چوب در کشور فقط در ۱۵۵ هزار هکتار از آن صنوبر کاری می شود.
جلالی رئیس سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور می گوید: سالیانه ۳۰ هزار هکتار توسعه زراعت چوب در برنامه های سازمان جنگلها هست که با مشارکت خود مردم انجام می شود.
وی همچنین خبر از کاهش ۳۰ درصدی بهره برداری از جنگلهای شمال را داده است که البته این میتواند ضربان صنایع وابسته به چوب مثل کاغذ سازی را تندتر کند اما روغنی گلپایگانی ( مدیر عامل صنایع چوب و کاغذ مازندران) می گوید برای این مشکل هم راه حلی پیدا کردیم و آن هم خرید چوب صنوبر با ۱۰ درصد بیشتر از قیمت بازار است که با این عمل مردم و صنوبر کاران را تشویق به کشت بیشتر این گونه ها کردیم وامروز ما بعنوان بزرگترین تولید کننده کاغذ در خاورمیانه ، مواد اولیه لازم برای تولید کاغذ را از این طریق تامین کردیم .
البته صنوبر کاران هم با مشکلاتی مواجه خواهند شد اکبرتباریکی از این صنوبرکاران که می گوید وامهائی که برای کاشت صنوبر داده می شود با توجه به اینکه زمان برداشت حدود ۷-۸ سال طول می کشد کافی نمی باشد.
حسین زاده صنوبر کار دیگری است که می گوید: درخت صنوبر دوباردر سال رشد می کند ، یکباردر بهار و بار دیگر در پائیز است . البته در زمانهای که رشد انجام می شود باید کود کافی به درخت داده شود و این هزینه های زیادی دارد.
اما روغنی گلپایگانی مدیر عامل صنایع چوب و کاغذ مازندران می گوید: نهال یارانه ای در اختیار صنوبر کاران قرار می دهیم و از لحظه ای که مردم شروع به کاشت صنوبر کنند خدمات فنی لازم را به آنها می دهیم و همچنین در معرفی به بانکها برای دریافت وام کمکهای لازم را می کنیم.
وی همچنین می گوید: ضمن ارائه خدمات در دوره کاشت و داشت ، خرید تضمینی از آنها در هر کجای کشور که باشد انجام می دهیم.
عباسی صنوبر کار دیگری است و او رضایت خود را از خدمات صنایع چوب و کاغذ اعلام می کند و می گوید درختهای با قطر بالای ۱۵ سانتی متر را کیلویی ۲۸۰ تومان و درختهای با قطر کمتر ۱۵ سانتی متر را ۲۴۵ تومان می خرند و این نسبت به قیمت بازار آزاد بسیار بهتر است.
با توجه به نیاز سالانه ۵ میلیون مترمکعب چوب در کشور صنوبر کاری میتواند نیاز چوب کشور را برای صنایع مختلف برطرف کند و کمک موثری به اشتغالزائی شود و حتی در آینده ، موجب صادرات چوب ایران هم بشود اکنون با این تفکر و این انقلابی که در کاهش بهره برداری از جنگل و افزایش کشت درختان زودبازده برای تامین چوب مورد نیاز آغاز شده میتوان امیداور بود تا ما امانت دار خوبی برای نگهداشتن میراث گذشتگان برای آیندگان باشیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.