• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

جلسه هماهنگی و هم افزایی برخورد با پدیده هجوم سوسک‌ها در کرج

  • کد خبر : 26121
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
جلسه هماهنگی و هم افزایی برخورد با پدیده هجوم سوسک‌ها در کرج
محمد رضا فلاح نژاد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز، امروز در حاشیه جلسه هماهنگی و هم افزایی برخورد با پدیده هجوم سوسک‌ها در شهر، بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان جهادکشاورزی استان این نوع حشرات آفات به‌شمار نمی‌آید بلکه برای مزارع مفید هم است.

محمد رضا فلاح نژاد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز، امروز در حاشیه جلسه هماهنگی و هم افزایی برخورد با پدیده هجوم سوسک‌ها در شهر، بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان جهادکشاورزی استان این نوع حشرات آفات به‌شمار نمی‌آید بلکه برای مزارع مفید هم است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) در استان البرز؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به اینکه این نوع حشرات در بعضی از مواقع که  شرایط طبیعی از حیث بارندگی مطلوب همراه بوده، افزایش پیدا می‌کنند، یادآور شد: این سوسک از خانواده carabaeidea است که از نظر گیاهپزشکی عمدتا جزو حشرات مفید بوده و در بخش کشاورزی بعنوان آفت محسوب نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه طبق تحقیقات، این نوع سوسک‌ها در شب جذب نور می‌شوند، اضافه کرد: بر اساس وظایف سازمانی کنترل آفات در مزارع کشاورزی و باغات بعهده وزارت جهاد کشاورزی است، همچنین اماکن مسکونی و حوزه شهری بعهده دهیاریها و شهرداربها است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با بیان اینکه حشرات مذکور از مزارع و باغات بویین زهرا به اشتهارد و ملارد به سمت سرآسیاب، فردیس و مشکین دشت روانه شده اند، تصریح کرد: طبق مشاهدات میدانی حشرات به تعداد زیاد در سطح شهرهای استان و تا حدودی در شهر کرج پراکنده شده اند.
فلاح نژاد اظهار کرد: به منظور حذف مزاحمت ناشی از این حشرات می‌توان ضمن خاموش نمودن برقهای اضافی، تله گذار نوری و استفاده از موانع فیزیکی مثل توری و بسته نگه داشتن درب و پنجره ها استفاده کرد.
به گفته وی با توجه به مخاطرات پایدار ناشی از استفاده از سموم شیمیایی، مبارزه شیمیایی در سطح شهرها توصیه نمی‌شود.
فلاح نژاد گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرده است که سوسک‌های مذکور جزو سوسک‌های معمول ناقل بیماری‌های انسانی محسوب نمی‌شوند، ولی با توجه به احتمال انتقال فیزیکی عوامل بیماری از جمله انواع میکروب ها و ویروس ها و ایجاد ترس برای افرادی توسط این حشرات به سطوح مختلف، موانع و تله‌های فیزیکی به منظور کاهش مواجهه توصیه می‌شود.
وی با بیان اینکه به جای استفاده از عوامل شیمیایی باید از روش‌های بیولوژیک استفاده شود، گفت: کارشناسان محیط زیست استان در این رابطه گفته اند کاهش استفاده از سم و کود و کمک به چرخه اکولوژیکی حیوانات از موضوعاتی است که از نظر محیط زیست دارای اهمیت است و در صورت بی‌توجهی به آن با اتفاقاتی از این قبیل مواجه خواهیم شد.
این مقام مسؤول در خصوص مصوبات جلسه برگزار شده در این رابطه گفت: مقرر شد سازمان جهادکشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و فرمانداران در خصوص تدابیر و تمهیدات لازم به مردم از طریق رسانه های مکتوب و تصویری استان اطلاع رسانی های لازم را بعمل آورده و اداره کل حفاظت محیط زیست استان روشهای درست مبارزه با این حشرات را به سازمانها و مردم ارائه دهد.
خبرنگار: امیرحسین رحیمی

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=26121

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.