• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

جشنواره ملی عسل در مازندران آغاز شد

  • کد خبر : 2573
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

نخستین جشنواره ملی عسل مازندران با هدف توسعه زنبور داری و کیفی سازی تولید عسل طبیعی در شهر شیرگاه از توابع شهرستان سواد کوه این استان آغاز شد. معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران روز پنجشنبه در این جشنواره یک روزه از وجود سه هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در منطقه خزر خبر داد […]

نخستین جشنواره ملی عسل مازندران با هدف توسعه زنبور داری و کیفی سازی تولید عسل طبیعی در شهر شیرگاه از توابع شهرستان سواد کوه این استان آغاز شد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران روز پنجشنبه در این جشنواره یک روزه از وجود سه هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در منطقه خزر خبر داد و گفت: دو هزار گونه از این گیاهان شهدزا هستند.

علی احسانی بر لزوم صنعتی شدن زنبور داری در مازندران تاکید کرد و افزود: علاوه بر حفظ فعالیت کشاورزی، زنبور داری نیز بصورت جدی مورد حمایت قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه باغداران در کنار فعالیت کشاورزی می توانند به زنبور داری نیز بپردازند، ادامه داد: گونه های گوناگون گیاهی در منابع طبیعی زمینه را برای زنبورداری فراهم کرده است.

احسانی به اهمیت ایجاد توازن در توسعه فعالیت های اقتصادی و اشتغال استان اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد از تولید ناخالص استان مربوط به صنعت، ۲۳ درصد به کشاورزی و ۶۶ درصد مربوط به خدمات است، یاد آور شد: در برنامه ششم این توازن باید به تعادل برسد.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر اینکه همایش ها باید به اهداف عملیاتی خود دست یابند، گفت: این جشنواره نیز باید به توسعه صنعت زنبورداری در استان بینجامد.

مازندران با پنج هزار و ۱۵۱ زنبور دار و ۴۱۹ هزار کلونی سالانه بیش از سه هزار و ۸۶۴ تن عسل تولید می کند.

هر کلونی بطور متوسط ۹ کیلوگرم عسل تولید می کند.

مازندران به لحاظ تولید عسل و نیز تنوع تولید این ماده غذایی به ترتیب رتبه پنجم و نخست کشور را دارا است.

 

۹۵درصد عسل های عرضه شده در کشور سالم هستند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: ۹۵ درصد عسل های عرضه شده به بازار بدون مشکل هستند.

حسن رکنی روز پنج شنبه در نخستین جشنواره ملی عسل در شهر شیرگاه از توابع سواد کوه شمالی استان مازندران افزود: آزمایشگاه مرجع اتحادیه زنبورداری هرچه زودتر باید در کشور راه اندازی شود.

وی ادامه داد: ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد آزمایشگاه مرجع بررسی سلامت تولیدات عسل به اتحادیه تخصیص داده شده است که باید هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

وی گفت: با راه اندازی این آزمایشگاه همه تولیدات عسل علامت استاندارد دریافت خواهند کرد.

رکنی از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواست تا نه تنها مانع ورود زنبورداران به عرصه های منابع طبیعی نشوند بلکه شرایط را برای امکان ورود آنان تسهیل کنند.

وی با بیان این که سالانه ۷۴ هزار تن عسل در شش میلیون و ۳۰۰ هزار کلونی در کشور تولید می شود، میانگین تولید عسل هر کلونی را ۱۱.۵ کیلو گرم برشمرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که میانگین تولید عسل هر کلونی در جهان ۲۱ کیلوگرم است، خاطر نشان کرد: با صنعتی کردن تجهیزات و امکانات و نیز تشویق های حمایتی این میزان در کشور ما باید افزایش یابد.

رکنی به صادرات چهار هزار تن عسل اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف عسل در جهان در جهان ۲۲۰ گرم است اما این رقم در ایران کمتر از ۶۰ گرم برآورد می شود.

وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی با واردات ملکه زنبور موافق است، ادامه داد: البته ملکه وارداتی باید مورد تایید کار گروه علمی وکارشناسی وزارت خانه قرار بگیرد.

وی به بیماری کنه «واروا» به عنوان آفت جدیدی علیه زنبور داری اشاره کرد و گفت: متخصصان و استادان دانشگاه با همکاری وزارت جهادکشاورزی در صدد مقاوم کردن زنبورها نسبت به این آفات هستند.

رکنی یادآور شد: این کنه روی تنه زنبور نشسته و موجب ناقص الخلقه شدن آن می شود.

معاون جهادکشاورزی همچنین به صادرات حدود ۵۵۰ هزار تن مواد لبنی در پارسال اشاره کرد و گفت: با آزاد شدن صادرات دام زنده، بازار گوشت قرمز تنظیم خواهد شد.

وی اظهار کرد: ۴۵۰ هزار تن گوشت مرغ در سال گذشته صادر شد و در دولت یازدهم تمام رویکرد ایجاد توازن بین صادرات و واردات به نفع صادرات است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=2573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.